Hé Fietser, deel jouw mening over de doorfietsroute
en maak kans op een VVV-bon van 100,- euro.
Fiets jij regelmatig via een van de
doorfietsroutes Sittard-Meerssen of
Sittard-Maastricht? Dan vragen wij jou om
mee te doen aan dit onderzoek. Het is een
eerste meting van de huidige situatie: de
nulmeting. Als alle hoogwaardige fietsroutes
klaar zijn vindt er een vervolgonderzoek
plaats naar de effecten van de veranderingen.
Waarom een doorfietsroute?
Deze snelle fietsroutes zijn bedoeld voor
langeafstandsverkeer. Via de speciale routes
kunnen fietsers sneller, comfortabeler en
veiliger gebruik maken van de bestaande
fietsinfrastructuur. Als meer mensen de auto
(vaker) laten staan voor hun woon- werkreis
zorgt dat voor minder files en minder
CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een
blijvend betere bereikbaarheid en betere leefbaarheid.
Extra bewegen heeft bovendien een
positief effect op onze gezondheid.
Doe mee!
Vertel ons hoe jij de
doorfietsroute vindt.
Scan de QR-code en
neem deel aan de
enquête!
Stakingen? Spring op de deelfiets
en je hebt nergens last van
Op de foto zie je sportieveling Frans Lipsch, enthousiast gebruiker
van de Arriva-deelfiets. “Via de app zoek je naar een beschikbare
fiets. Als dat eenmaal gelukt is, kun je op pad. Je bent in een mum van
tijd op je bestemming.”
Zie de QR-code voor meer informatie over de Arriva-deelfiets in Limburg.
Jekerkwartier - het groenste horecagebied van Maastricht!
Hoe zorgen 11 ondernemers in de Koestraat/
Pieterstraat ervoor dat ze de groenste
horecastraten van Limburg worden?
Thaiichi, Prosciutto, Tomato, Café Enfin,
Le Virage, Taverna La Vaca, Cantina, Pleur,
Clichée, Café Forum en De Kaasbar willen
hun aanpak graag delen met collega-ondernemers
en hen uitnodigen en ook uitdagen
om mee te doen aan Zero Emissie
Stadslogistiek (ZES) zodat Maastricht een
stad blijft waar het goed wonen, ondernemen,
werken en recreëren is. Lees het indrukwekkende
stappenplan.
Stap 1
Als eerste stap hebben de ondernemers in
2021 een Aktie van Ambitie ZES ondertekend.
Daarmee geven zij de ambitie te hebben om
ZES en de invoering van een ZE-zone op 1
januari 2025 vorm te geven.
Stap 2
Als tweede en concrete stap zijn zij hun
bedrijfsafval centraal gaan inzamelen op
een plek die niet zichtbaar is. Dit zorgt voor
minder verkeersbewegingen, minder uitstoot
en minder geluidsoverlast. En het draagt bij
aan schone en aantrekkelijke straten en veel
minder overlast voor bewoners.
Stap 3
Vanaf 31 maart zetten zij een derde stap om
te zorgen voor minder verkeersbewegingen in
hun straten. Ze gaan hun bestellingen beter
bundelen en laten zich voortaan niet meer op
vrijdag beleveren, zodat ze alle tijd hebben
voor hun gasten. Want de vrijdag is een van
de drukste dagen in de week. Gasten kunnen
straks al vroeg in alle rust genieten op een
terras. ‘We verwachten dat de stap die we
nu zetten op termijn ook bijdraagt aan meer
omzet’, zegt Didier Tomassen van Le Virage.
Foto: Aron Nijs via de QR-code:
Elektrisch rijden, iets voor jou? Doe mee aan de trend!
Onderneem je in het Maastrichtse Wyck
of lever je er producten of diensten? Meld
je dan nog snel aan en kom vanavond naar
het Stadslogistiek Café: ‘Wyck Op weg
naar ZES’ van de Stadsaanpak Maastricht
Bereikbaar. Op 22 maart van 18.00 tot
21.00 uur. Locatie The Masters in Wyck,
Maastricht.
Een Wyck waar het goed ondernemen, werken,
wonen en recreëren is. Met aandacht
voor groen, ruimte en ook winkelend publiek.
Dat willen ondernemers, bewoners en bezoekers.
Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) is de invoering
van een Zero Emissie-zone per 1-1-2025.
Dat betekent dat de binnenstad voor bestel-
en vrachtauto’s die CO2 uitstoten niet zomaar
toegankelijk is. ZES is ook een meer efficiënte
aanpak van het bestel- en vrachtverkeer.
Het levert een belangrijke bijdrage aan het
behoud van gezonde, aantrekkelijke en veilige
stadscentra én daardoor ook aan de economische
vitaliteit. Je kunt als ondernemer
wachten op de wettelijke verplichting, gokken
op een ontheffing of vooruit kijken en kiezen
voor kansen voor jou. Welke vragen heb jij als
ondernemer?
Vooral ondernemers, maar ook bewoners
zijn welkom bij het Stadslogistiek Café. Daar
kun je in gesprek met specialisten over de
uitdagingen en kansen van ZES voor Wyck:
ondernemer Nol Beckers van Maaslands
Lijstenmakerij en Antiquariaat, stadslogistiek
makelaar Michel Oldenburg en projectleider
Binnenstad Jelle Ummels. Laat je verrassen
In actie!
De ondernemers zijn in actie gekomen
omdat ze willen voorsorteren op de komst
van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) per
1-1-2025. ZES zet in op schoner transport voor
onze gezondheid én economische vitaliteit.
Vrachtwagens en bestelbussen die rijden op
benzine, diesel, lpg of aardgas kunnen vanaf 1
januari 2025 niet meer zomaar de binnenstad
van Maastricht in. ZES is ook een meer efficiente
aanpak van het bestel- en vrachtverkeer
door het bundelen van bestellingen en het
voorkomen van halflege busjes en vrachtauto’s
bij beleveringen.
Waag jij de gok of kijk je vooruit?
Ondernemers kunnen wachten op de wettelijke
verplichting van een zero-emissie zone
per 1 januari 2025, gokken op een ontheffing
of vooruitkijken en kiezen voor nieuwe
kansen. De ondernemers in de Koestraat/
Pieterstraat kiezen
voor het laatste.
Ze krijgen daarbij
(gratis) ondersteuning
van Maastricht
Bereikbaar.
Lees meer over ZES
door praktische logistieke oplossingen om
ook in de toekomst goede zaken te kunnen
blijven doen! Starten met ZES is makkelijker
met wat hulp.
Via de QR-code kom
je op de website waar
het volledige programma
te vinden is.
Tot vanavond?
Foto: Aron Nijs
Foto: Aron Nijs
Dat de elektrische auto populair is werd
eind februari bevestigd door cijfers van de
RAI Vereniging en de Bovag: inmiddels rijden
in Nederland ruim 350.000 elektrische
auto’s. Niet voor niets staat een derde van
alle Europese laadpalen in Nederland.
Steeds meer publieke laadpunten
Ook in Maastricht wordt hard gewerkt aan de
realisatie van publieke laadpunten om tegemoet
te komen aan de groei van het elektrisch
vervoer voor iedereen die niet thuis kan laden.
Nu kunnen EV-rijders bij 480 publieke laadpunten
terecht en vanaf april worden er nog
eens 240 laadpunten bijgeplaatst. Eind 2024
moeten dat er 800 zijn.
Ook laadpunten in parkeergarages zijn
nodig
Daarnaast is het belangrijk dat er ook voldoende
laadpunten komen in parkeergarages. Om
te zorgen dat nieuwe laadpunten hier veilig
worden aangelegd, moeten nieuwe laadpunten
aan nieuwe voorwaarden voldoen. Dat
heeft gevolgen voor eigenaren en beheerders
van garages. Zie: Nieuwe regelgeving voor veilige
oplaadpunten in parkeergarages (rvo.nl)
Elektrisch rijden, is het al jouw ding?
Wil je zelf ook een elektrische auto aanschaffen
of uitproberen? Waarom wel/niet? Het
helpt vaak om je nog wat meer te verdiepen in
een onderwerp. Dan weet je of iets bij je past
of niet. Lees daarom gerust verder via onderstaande
QR-code
over duurzaamheid
en elektrisch rijden:
22 maart: eerste Stadslogistiek Café ‘Wyck Op weg naar ZES’
/(rvo.nl