Woensdag 22. 03. 2023 13
transformatie plaats van de klassieke
taken van de bibliotheek (lezen,
kennis en informatie, PL) naar meer
maatschappelijke taken, die samenhangen
met ideeën over de participatiesamenleving,
leesbevordering,
levenslang leren en het streven achtergestelde
bevolkingsgroepen
structureel te laten meekomen. Ons
digitaal loket is daar een onderdeel
van. Je zou die transformatie kunnen
zien als een offensief tegen de
ontlezing en de gevolgen daarvan
voor het meedoen van Nederlanders
aan de samenleving.”
Zorgen
Ik vertel haar over mijn zorg omtrent
de vaak dramatische taalbeheersing
en laaggeletterdheid (in
Heerlen ongeveer 16 procent van de
inwoners), dat scholieren op de
middelbare school niet in staat blijken
een tekst te begrijpen, afgestudeerden
aan de pabo het Nederlands
onvoldoende beheersen. Míjn
geliefde literatuur is daar uiteindelijk
het slachtoffer van.
Janna is niet zo somber. „Natuurlijk
lees ik ook over de teloorgang, maar
als ik puur naar de bibliotheken kijk
dan zie ik wel een terugloop in uitleencijfers,
maar niet in abonnementsaantallen.
Vier miljoen mensen
zijn lid van de bibliotheek, waarvan
de helft jonger dan 18 jaar.
Daarnaast gebruiken twee miljoen
mensen de bibliotheek regelmatig
zonder abonnement. En wat betreft
de schoolbibliotheken, waarvan er
de afgelopen jaren inderdaad veel
gesloten zijn: in het Herlecollege is
onlangs met onze hulp een nieuwe
schoolbibliotheek ingericht. Dat is
een hoopvol teken. Bovendien krijgen
we vanaf 2025 meer geld, zodat
de collectie kan worden vernieuwd
en uitgebreid. Ook zetten we in op
een leesoffensief.”
Oogst
We struinen samen door de Limburg
Collectie in het Schunck-gebouw.
Twee looppaden vol met boeken
over allerlei onderwerpen,
maar slechts één kast, ten dele, gevuld
met literatuur van Limburgse
schrijvers. Het betreft bovendien
slechts een beperkt aantal schrijvers,
en dan van de meesten een of
twee titels. Niet echt opbeurend.
Toch stelt Janna dat ook ‘onze’ literatuur
haar ter harte gaat. Zij ziet
het als haar opdracht de kwaliteit en
variatie van de collectie te bewaken,
ook wat betreft couleur locale en regional,
zoals zij het noemt. Ik hoop
dat het Janna en haar collega’s zal
lukken, en dat niet alleen in deze bibliotheek,
maar in alle bibliotheken
(Limburgse) literatuur weer in
overvloed aanwezig zal zijn.
REGIO
literaire hoek
Bibliotheken, stimuleer (Limburgse) literatuur
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Janna Navis over openbare
bibliotheken.
Nog geen honderdvijftig jaar geleden
kon een groot deel van de Nederlanders
niet of slechts gebrekkig
lezen of schrijven. Bibliotheken waren
voorbehouden aan universiteiten
of kloosters. Met de emancipatie
van de arbeidersklasse (de verheffing
van het volk) en de invoering
van de schoolplicht, veranderde die
beschamende toestand. Het duurde
vervolgens nog een tijd voordat
de bibliotheken uit de klauwen van
religieuzen werden bevrijd en écht
openbaar werden. Dat was vooral te
danken aan de liberalen en sociaaldemocraten.
Die gingen er vanuit
dat mensen best zelf konden bepalen
wat ze wilden lezen.
Maar hoe zit het, in deze tijd van digitalisering
en ontlezing, met die
vermaarde boekentempels, de
openbare bibliotheken? En hoe zit
het met het aanbod van in Limburg
gewortelde schrijvers? Of behoren
we reeds tot het ‘Kerkhof der vergeten
boeken’, zoals de Spaanse auteur
Carlos Ruiz Zafón ons lot in De
schaduw van de wind beschreef?
Transformatie
Ik spreek, namens de Werkgroep
Limburgse Schrijvers, met Janna
Navis, sinds mei 2022 coördinator
collectie bij de openbare bibliotheek
in Heerlen. Zij heeft weinig van de
verstofte bibliothecaris die je bij een
instituut dat onder druk staat zou
verwachten. Vol enthousiasme vertelt
ze over het belang van bibliotheken
en de uitdagingen waarvoor ze
staan.
Janna: „Vooral sinds de nieuwe Bibliotheekwet
in 2015 vindt er een
Janna Navis. Foto Peter Lenssen
DOOR PETER LENSSEN
AUTO
derstel heeft stevige veren en dikke
stabilisatoren om overhellen te beperken
en de 1800 kg van de auto in
toom te houden, terwijl een soepele
demping het comfort waarborgt.
Minder overtuigend is het verbruik.
Op de snelweg kregen we hem amper
onder de 20,0 kWh/100 kilometer en
dat is meer dan de concurrentie. Uiteindelijk
kwamen we na een gevarieerde
rit in de heuvelachtige contreien
en ideale temperaturen rondom
Lissabon op een verbruik van 18,0
kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert
met een range van 360 kilometer.
Eindoordeel
Niet zo onderscheidend als het origineel,
maar wel een goed doordachte
crossover. Sterke nieuwkomer in een
steeds drukker wordende klasse.
SPECIFICATIES
Smart #1 Premium
Prijs (testauto): € 44.895,--
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6,7 s
Gem. WLTP-verbruik: 16,7 kWh/
100 km
Accutype: lithium-ion NMC
Netto accucapaciteit: 64,9 kWh
WLTP-actieradius: 440 km
Motor: één synchroonmotor permanente
magneet
Max. systeemverm.: 272 pk(200 kW)
Autotest
Smart #1: gedeelde smart is...
teem. De navigatieaanwijzingen zijn
duidelijk en worden tot op de meter
nauwkeurig aangekondigd, desnoods
in de head-up display of het instrumentarium
achter het stuur. Het
hoofdscherm heeft redelijk te doorgronden
menu’s. Onder het centrale
paneel zijn er shortcuts voor de airco,
de rijstanden en overige instellingen
van de auto te vinden.
De prijsopbouw is overzichtelijk met
twee motorvarianten en één accupakket.
De prijzen starten bij 41.395
euro voor de Pro+ met 272 pk en 343
Nm. Die heeft een accu met een capaciteit
van 64,9 kWh waarmee de
Smart 420 kilometer ver komt. DCladen
kan met maximaal 150 kW en
AC-laden met 7,4 kW. Daarboven
staat de Premium voor 44.895 euro
en die heeft vrijwel dezelfde specificaties,
maar kan 22 kW AC-laden. Hij
komt 440 kilometer (WLTP). Beide
sprinten in 6,7 seconden naar 100 km/
h en hebben achterwielaandrijving.
Bovendien is er een cosmetisch aangeklede
en gelimiteerde Launch Edition
van 46.195 euro. De Brabus-versie
voor 48.895 euro krijgt ook een
motor in de neus, waardoor het gezamenlijke
vermogen uitkomt op 428 pk
en 543 Nm. Hij haalt 400 kilometer
aan actieradius.
We deden de eerste indrukken op met
een Premium. Banden en wind zijn
binnenin nauwelijks te horen, wat
duidt op een uitstekende isolatie. De
stoelen zijn goed verstelbaar en staan
hoog in de auto, maar de zitting is
vlak, plat en kort. Achterin is het niet
heel veel beter, eveneens door een
korte zitting, maar die staat wel onder
een goede hoek om voldoende
steun te bieden aan de bovenbenen.
Het ruimte-aanbod daar is voor de
benen gemiddeld en voor het hoofd riant.
De krappe kofferbak meet met de
bank in de achterste stand slechts 323
liter, maar is nu te vergroten naar 411
liter. In de neus is er een frunk van
slechts 15 liter.
De #1 maakt rijdend een verfijnde indruk
en de aandrijflijn laat het forse
koppel vloeiend vrijkomen. Het on-
Smart #1.
Foto Smart
Automobile
De Smart #1 lijkt in niets meer op
de piepkleine stadsauto waarmee
het merk begon. De elektrische
crossover wordt gebouwd door en
gemaakt met techniek van het
Chinese Geely. Mercedes-Benz
tekent voor het design, met als
resultaat een minder onderscheidend
model dan voorheen. Dat zegt
echter niets over zijn kansen.
Door Peter Hilhorst
Smart maakt een nieuwe start en
daarvoor is Smart Automobile opgericht.
Een joint-venture tussen Mercedes
Benz en Geely. Het eerste resultaat
is deze #1. De elektrische
crossover moet de bovenzijde van het
B-segment en het C-segment bedienen.
De #1 heeft een lengte van 4,27
meter. Daarmee is hij iets groter dan
een Volkswagen ID.3 en kleiner dan
een Kia Niro EV. De styling doet denken
aan een Mini Countryman, terwijl
de achterruitstijl gelijkenis vertoont
met die van de Opel Adam. De
kont heeft typische Mercedes-Benz
lichtarmaturen. Aan boord maakt de
Smart een degelijke indruk, gecombineerd
met een frivole vormgeving. De
cabine is opgetrokken uit een mooie
mix van zachte materialen en harde
kunststoffen. Het dashboard zit strak
in elkaar en heeft centraal een groot
scherm voor het multimediasys-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/auto