woensdag 31. 03. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO JD70
Acties zijn geldig de gehele mAAnd April (2e paasdag gesloten)
BIJ PEE TEN
EXTRA VEEL INRUILVOORDEEL!
EEN AFSPRAAK
MAKEN I S E EN E ITJE
(BEHALVE 2 E PAASDAG)
M A Z D A C X 3 0
S P O R T I V E
AUTOMOBIELBEDRIJF PEETEN B.V.
Napoleonsbaan Noord 10b | 5991 NV Baarlo
077 - 4771590 | www.peetenmobiel.nl
M A Z D A 2
S T Y L E S E L E C T E D
UW I NRUILVOOR DEE L
€ 1. 500
UW INRUILVO ORDEEL
€ 1.500
UW IN RU ILVOORDEEL
€ 1.0 00
UW I NRUILVOORDEEL
€ 2.000
. Rijklaar vanaf € 20.190 . Private Lease vanaf € 295 p/m
M A Z D A C X 3
S P O R T I V E
. Rijklaar vanaf € 26.990 . Private Lease vanaf € 395 p/m
M A Z D A M X 3 0
1 0 0 % E L E K T R I S C H
. Rijklaar vanaf € 33.140 . Private Lease vanaf € 475 p/m
M A Z D A C X 5
S P O R T I V E
. Rijklaar vanaf € 35.490 . Private Lease vanaf € 449 p/m
. Rijklaar vanaf € 40.990 . Private Lease vanaf € 495 p/m
GRATIS 5 JAAR F ABRIEKSGARANTIE
BIJ IEDERE NIEUW GEK OCHTE MAZD A
Mazda2 2020 vanaf € 17.990. Gemiddeld verbruik Mazda2 2020 van 5,3 tot 5,9 liter per 100 km / van 18,9 tot 16,9 km per liter / CO2-uitstoot van 120 tot 133 g/km.
Mazda CX3 2021 vanaf € 25.990. Gemiddeld verbruik Mazda CX3 van 6,2 tot 7,1 liter per 100 km / 16,1 tot 14,1 km per liter / CO2-uitstoot 140 to 160 g/km. Mazda
MX30 vanaf € 33.140. Gemiddeld stroomverbruik Mazda MX30 19 kWh per 100 km / CO2-uitstoot van 0 g/km. Mazda CX30 vanaf € 30.990. Gemiddeld verbruik
Mazda CX30 van 5,6 tot 6,6 liter per 100 km / 17,9 tot 15,2 km per liter / CO2-uitstoot 127 tot 149 g/km. Mazda CX5 2021 vanaf € 36.990. Gemiddeld verbruik
Mazda CX5 van 6,7 tot 8,0 liter per 100 km / van 14,9 tot 12,5 km per liter / CO2-uitstoot van 152 tot 182 g/km. De vermelde WLTP waarden voor het gecombineerde
brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTPtestmethodiek. Prijzen incl. BPM, BTW en kosten rijklaar maken, excl. metallic/mica lak en
opties. De Style Selected en Sportive uitvoeringen zijn in gelimiteerde oplage verkrijgbaar, uitvoering is leverbaar zolang de voorraad strekt met registratie uiterlijk 30
april 2021. Private Lease aanbod enkel geldig bij uiterste registratie van 30 april 2021. Mazda Leasing is gerechtigd de overeenkomst eenzijdig te beëindigen indien hier
niet aan voldaan kan worden. De tarieven zijn gebaseerd op een looptijd van 60 maanden en 10.000 km/jaar incl. rente, afschrijving, reparaties, onderhoud, banden,
wegenbelasting, verzekering o.b.v. 6 schadevrije jaren, pechhulp en BTW. Meerprijs kilometers maximaal € 0,1576 en minderprijs kilometers minimaal € 0,0315. De
maandbedragen zijn exclusief brandstof/energie en eventuele opties. Overige consumentenacties zijn niet mogelijk i.c.m. het Private Lease aanbod.Afgebeeld model kan
afwijken van de daadwerkelijke specifi caties. Prijswijzigingen voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden: www.mazda.nl.
DRIVE T OGETHER
Bij uitstek is deze JD70 ook het model
waaraan te zien is hoever het bedrijf
is gekomen sinds de eerste Lotus
Seven aan de immer kritische
blik van Joop ten prooi viel. Hoewel
de grondfilosofie nog altijd overeenkomt
met de denkbeelden van Colin
Chapman, is al het andere tegenwoordig
anders. Met in het vooruitzicht
steeds meer elektrische auto’s
en rijhulpjes groeit ook de behoefte
om af en toe even stoom af te blazen.
Tijdens een ritje in de Donkervoort
D8 GTO komt zoveel op je af, dat je
jezelf na een paar minuten achter
het stuur alweer afvraagt waar je
aan begonnen bent. De JD70 gaat
tenminste met 415 pk en 560 Nm de
roldeur aan de Pascallaan in Lelystad
uit. De stijging in koppel is een
rechtstreeks gevolg van het partikelfilter
in het uitlaatsysteem. Die
dempt het geluid bovendien zodanig
dat een einddemper aan de achterkant
van de auto overbodig bleek. De
uitlaat mondt nu aan de zijkant van
de auto uit, waardoor het systeem
lichter is én er ruimte is ontstaan
voor een dubbele diffusor die de
wegligging op hoge snelheid verbetert.
Om optimaal gebruik te maken
van de trekkracht is de eindoverbrenging
van het torsensper
langer
gemaakt. In samenwerking met diverse
toeleveranciers werden ook
zaken als de remmen, semislickbanden
en dempers geperfectioneerd.
De JD70 weegt 696 kilo, maar kan
onder andere met optionele koolstofvezel
wielen zelfs tot 680 kilo
zakken. De basisprijs is 198.000 euro
ex. bpm. Voor de eerste keer prijkt
een instelbare elektronische stuurbekrachtiging
op de prijslijst, waarmee
D8 GTOrijden
iets minder fysiek
zou moeten worden. Overigens
zijn er diverse specifieke veren en
stabi’s beschikbaar om het karakter
van de auto naar eigen smaak verder
te optimaliseren. Puur door finetuning
van alle elementen is de polderpijl
steeds ietsje benaderbaarder geworden.
Zo voel je direct dat het
rempedaal met een iets langere slag
zich beter laat doseren en minder
kracht vraagt, dat de auto met een
zachter onderstel en een lager onafgeveerd
gewicht vloeiender bochten
in draait en dat de weerstand in de
besturing niet zo extreem oploopt
als het gewicht van de Audivijfcilinder
begint te drukken. Een overdaad
aan explosieve kracht is verruild
voor een langere adem. Maar dan
nog is de tractiecontrole een welkome
aanvulling om de scherpste rand
eraf te halen. Voor de rest is alles gelukkig
bij het oude gebleven en is de
JD70 meer dan ooit een auto die je
als bestuurder een spiegel voorhoudt.
In een wereld waar we verwend
zijn met supercars die je er
met hun rijsystemen, automaatbakken
en toegankelijke karakters van
overtuigen dat je een professioneel
coureur bent, mept een Donkervoort
je gewoon vol met de waarheid
om de oren. Het verschil in beleving
is zo anders als je bij elke handeling
volledig zelf verantwoordelijk bent
voor een goede afloop. Eigenlijk heb
je een ruim circuit nodig om de grenzen
van de JD70 op een veilige en lonende
wijze te verkennen. Anderzijds
blijft het daardoor op de openbare
weg juist een van de auto’s die je
niet compleet uit hoeft te wringen
om hem tot leven te laten komen.
Eindoordeel
Hetzelfde, maar dan lichter, sterker,
sneller en gelukkig ook toegankelijker
dan voorheen. Onverminderd fysieke
en intense rijbeleving die niet
voor iedereen geschikt is.
SPECIFICATIES
Donkervoort D8 GTO JD70
Prijs: € 198.000
ex. bpm
Topsnelheid: 280 km/h
Acceleratie 0100:
2,7 s
Gem. verbruik: 1 op 12,5
CO2emissie:
191 g/km
Brandstofmotor: vijfinlijn,
2480
cm3, turbo
Max. vermogen: 415 pk (310 kW)/
7000 min1
Max. koppel: 560 Nm/1750 min1
Transmissie: handgeschakelde vijfbak,
torsensper
Aandrijving: achterwielen
Een presentje uitkiezen voor de
70e verjaardag van Joop Donkervoort
is niet zo lastig. Als het maar
superlicht en supersnel is. Inderdaad,
iets als de D8 GTO JD70.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Snelle polderpijl: Donkervoort D8 GTO JD70.
FOTO MARTIJN BRAVENBOER
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto