woensdag 31. 03. 2021 AUTO 13
Verjaardagscadeau: Donkervoort D8 GTO JD70
Snelle polderpijl: Donkervoort D8 GTO JD70. FOTO MARTIJN BRAVENBOER
elementen is de polderpijl steeds
ietsje benaderbaarder geworden. Zo
voel je direct dat het rempedaal met
een iets langere slag zich beter laat
doseren en minder kracht vraagt,
dat de auto met een zachter onderstel
en een lager onafgeveerd gewicht
vloeiender bochten in draait
en dat de weerstand in de besturing
niet zo extreem oploopt als het gewicht
van de Audivijfcilinder
begint
te drukken. De langere overbrenging
is ook een goede zet geweest.
Een overdaad aan explosieve kracht
is verruild voor een langere adem.
Maar dan nog is de tractiecontrole
een welkome aanvulling om de
scherpste rand eraf te halen. De middelste
van vijf standen is de fijnste,
omdat vanaf die stand alleen heel
subtiel de ontsteking (en niet de gasklep)
wordt gebruikt om het vermogen
te knijpen. En niet te vroeg, zodat
je mooi tegen de rand van overstuur
aan bochten uit kunt trekken.
Als het systeem ingrijpt, begint de
motor luidkeels te knetteren zoals
een Formule 1auto
uit het V10tijdperk
deed. En dat komt luid en duidelijk
binnen via de sidepipes op enkele
centimeters van je oor. Gaaf als
je flink aan het poken bent, maar
voor langere ritten zijn oordoppen of
een uitlaatsysteem met extra demping
onontbeerlijk.
Spiegel
Voor de rest is alles gelukkig bij het
oude gebleven en is de JD70 meer
dan ooit een auto die je als bestuurder
een spiegel voorhoudt. In een wereld
waar we verwend zijn met allerhande
supercars die je er met hun
rijsystemen, automaatbakken en
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Een presentje uitkiezen voor de
70e verjaardag van Joop Donkervoort
is niet zo lastig. Als het maar
superlicht en supersnel is. Inderdaad,
iets als de D8 GTO JD70.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Nu is Joop bepaald niet het type dat
zijn verjaardag uitbundig viert.
Sterker nog, wat hem betreft is de
22e augustus een dag als alle andere.
Maar hij is inmiddels veel meer dan
alleen de oprichter van de firma
Donkervoort Automobielen B.V. En
de rest van de familie vond een passend
eerbetoon aan de man waarmee
het allemaal begon eindelijk
weleens op zijn plaats. Bij uitstek is
deze JD70 ook het model waaraan te
zien is hoever het bedrijf is gekomen
sinds de eerste Lotus Seven aan de
immer kritische blik van Joop ten
prooi viel. Hoewel de grondfilosofie
nog altijd overeenkomt met de denkbeelden
van Colin Chapman, is al het
andere tegenwoordig anders. Daarbij
is Donkervoort meer dan een autofabrikant
geworden. Mocht het ze
in de toekomst niet meer lukken om
door de mazen van de immer dwingendere
Europese wetten door te
glippen, dan is er altijd nog Excore
om op terug te vallen. Een zelfontwikkelde,
gepatenteerde manier om
op relatief eenvoudige wijze onderdelen
van koolstofvezel te produceren.
De truc zit ‘m in een speciaal
schuim dat onder invloed van verhitting
uitzet en daarmee de koolstofmatten
van binnenuit tegen een mal
perst. Dit maakt het tijdrovende gebruik
van een grote en dure autoclaaf
overbodig en heeft als extra
voordeel dat er complexe vormen
gecreëerd kunnen worden omdat
het schuim zich in alle hoekjes en
gaatjes wurmt. Interesse vanuit de
automobielindustrie alsmede de
Formule 1 is reeds verder dan in een
verkennend stadium.
Stoom afblazen
Met in het vooruitzicht steeds meer
elektrische auto’s en rijhulpjes
groeit ook de behoefte om af en toe
even stoom af te blazen. En laat een
ritje in de Donkervoort D8 GTO nou
de meest efficiënte wijze op deze zijn
om dat te doen. Er komt zoveel op je
af, dat je jezelf na een paar minuten
achter het stuur alweer afvraagt
waar je in vredesnaam aan begonnen
bent. Alsof de 380 pk en 475 Nm
van de eerste versie nog niet genoeg
waren, gaat de JD70 tenminste met
415 pk en 560 Nm de roldeur aan de
Pascallaan in Lelystad uit. Stiekem
waren de GTO’s van de afgelopen jaren
al tot over de 400 pk getuned,
maar werd dit op verzoek van motorenleverancier
Audi onder de pet gehouden
omdat het merk zelf geen
auto’s met zoveel vermogen verkocht.
De stijging in koppel is wel
uniek aan de JD70 en een rechtstreeks
gevolg van het partikelfilter
in het uitlaatsysteem. Die dempt het
geluid bovendien zodanig dat een
einddemper aan de achterkant van
de auto overbodig bleek. De uitlaat
mondt nu aan de zijkant van de auto
uit, waardoor het systeem lichter is
én er ruimte is ontstaan voor een
dubbele diffusor die de wegligging
op hoge snelheid verbetert. Om optimaal
gebruik te maken van de extra
trekkracht is de eindoverbrenging
van het torsensper
langer gemaakt.
Zo kun je de meeste circuits louter in
de derde en vierde versnelling ronden.
De topsnelheid van 280 km/h
wordt uiteraard in de vijfde versnelling
gehaald en is dankzij waardevolle
windtunneltijd bij Audi weer wat
hoger.
Geperfectioneerd
De verbeterde aerodynamische efficiency
is ook vooruitgeholpen door
de louvres in de voorste spatborden,
die daardoor niet meer als vleugels
fungeren, maar de rijwind laten ontsnappen.
In samenwerking met diverse
toeleveranciers werden ook
zaken als de remmen, semislickbanden
en dempers geperfectioneerd.
Door elk detail en de constructiemethoden
nogmaals tegen het licht te
houden zijn links en rechts nog wat
kilootjes bespaard. De JD70 weegt
696 kilo, maar kan onder andere met
optionele koolstofvezel wielen (à
18.755 euro!) zelfs tot 680 kilo zakken.
Hier nog een paar opties: bandendruk
en temperatuursensoren:
7.362,82 euro. Bosch raceABS:
15.548,50 euro. Airco: 14.520 euro.
Volledig bodywork in zichtbaar carbon:
47.432 euro. En dat allemaal op
een basisprijs van 198.000 euro ex.
bpm. De meest in het oog springende
optie valt echter niet per se op vanwege
zijn prijs, maar vanwege zijn
pure aanwezigheid. Voor de eerste
keer prijkt een instelbare elektronische
stuurbekrachtiging op de prijslijst,
waarmee D8 GTOrijden
iets
minder fysiek zou moeten worden.
Nou is de testauto in kwestie echter
productienummer 22 en die is uiteindelijk
bestemd voor de man die op
deze dag in augustus zijn verjaardag
viert. Het spreekt voor zich dat daar
geen stuurbekrachtiging (of ABS)
op te vinden is. Maar wel de minder
directe van twee beschikbare stuuroverbrengingen
om het allemaal nog
behapbaar te houden. Overigens
zijn er diverse specifieke veren en
stabi’s beschikbaar om het karakter
van de auto naar eigen smaak verder
te optimaliseren.
Ook al lijkt het verschil tussen de allereerste
D8 GTO en deze JD70 op
papier niet meer dan een paar kilo en
pk te omvatten, de rijbeleving is in de
loop der jaren toch wezenlijk geëvolueerd.
Puur door finetuning van alle
toegankelijke karakters van overtuigen
dat je een professioneel coureur
bent, mept een Donkervoort je gewoon
vol met de waarheid om de
oren. Het verschil in beleving is zo
anders als je bij elke handeling volledig
zelf verantwoordelijk bent voor
een goede afloop. En je er via de ultracommunicatieve
besturing en
remmen constant aan wordt herinnerd
hoeveel (of weinig) 700 kilo ook
alweer is. Nog steeds is het grensbereik
giftig en zijn de banden plakkerig,
waardoor de auto je dwingt om
vooruit te denken omdat reageren
op gripverlies te laat is. De flatshiftfunctie
en het automatische tussengas
nemen je samen met de tractiecontrole
voldoende werk uit handen
om het nog behapbaar te houden.
Maar eigenlijk heb je een ruim circuit
nodig om de grenzen van de
JD70 op een veilige en lonende wijze
te verkennen. Anderzijds blijft het
daardoor op de openbare weg juist
een van de auto’s die je niet compleet
uit hoeft te wringen om hem tot leven
te laten komen. Het gaat algauw
hard genoeg. Maar het fijnste gevoel
komt altijd op het laatst, als je de
GTO na een enerverende rit weer
heelhuids achterlaat.
Eindoordeel
Hetzelfde, maar dan lichter, sterker,
sneller en gelukkig ook toegankelijker
dan voorheen. Onverminderd fysieke
en intense rijbeleving die niet
voor iedereen geschikt is.
SPECIFICATIES
Donkervoort D8 GTO JD70
Prijs: € 198.000
ex. bpm
Topsnelheid: 280 km/h
Acceleratie 0100:
2,7 s
Gem. verbruik: 1 op 12,5
CO2emissie:
191 g/km
Brandstofmotor: vijfinlijn,
2480
cm3, turbo
Max. vermogen: 415 pk (310 kW)/
7000 min1
Max. koppel: 560 Nm/1750 min1
Transmissie: handgeschakelde vijfbak,
torsensper
Aandrijving: achterwielen