
woensdag 30. 03. 2022 13
AUTOTEST
MG Marvel R Electric: herhaling van zetten
Proef het voorjaarsgeluk bij Uitgekookt
De eerste zonnestralen in je gezicht
en die winterdip verdwijnt als sneeuw
voor de zon. Maar wist je dat wat je
eet, ook belangrijk is voor hoe je je
voelt? Voedingsexpert Laura Koster
van Uitgekookt legt uit: hoe eet je jezelf
gelukkig?
“Hiervoor hoef je geen vreemde dingen te
eten”, begint Laura. “Het klinkt bijna een beetje
als vanzelfsprekend, maar je eet jezelf vooral
gelukkig door gezond en gevarieerd te eten.”
Ieder ingrediënt zijn eigen stofjes
“In ieder ingrediënt zi en andere stoff en die
je nodig hebt. Bijvoorbeeld voor je spieren
of bo en, maar ook voor de werking van je
zenuwstelsel, gezonde hersenen en energie.
Allemaal dragen ze bij aan je geluksgevoel.”
Vlees, groenten en noten voor je zenuwstelsel
Zo draagt vitamine B1(thiamine) bijvoorbeeld bij
aan een normale werking van je zenuwstelsel.
Dit is belangrijk om je goed te voelen, want
je zenuwstelsel stuurt al je lichaamsfuncties
aan, waaronder je stemming en emoties. Een
tekort kan je neerslachtig maken. Vitamine B1
zit onder andere in vlees, groenten, noten en
graanproducten.
Groene groenten voor energie
Magnesium helpt je om energie vrij te maken uit
voeding. Bij een tekort ben je sneller vermoeid
en mogelijk prikkelbaar of zenuwachtig.
Magnesium vind je onder andere in noten,
avocado’s en bananen en in groene groenten
zoals spinazie.
Ve e vis voor je immuunsysteem
Vitamine D is ook zo’n belangrijk stofje om je
gelukkig te voelen. Het draagt bij aan het goed
functioneren van je spieren en immuunsysteem.
Vitamine D krijg je binnen via zonlicht op je blote
huid, maar haal je ook uit voeding. Het zit met
name in ve e vis zoals zalm of paling.
Varieer met verse ingrediënten
Nu betekent dit niet dat je elke dag spinazie met
zalm moet gaan eten. “Dan kom je weer andere
stofjes tekort. Varieer met verse
gezonde ingrediënten. En ook belangrijk: laat
suiker zoveel mogelijk staan. Dit zorgt voor grote
schommelingen in je bloedsuikerspiegel en daar
word je niet gelukkiger van.” Gezond eten zonder
zelf te koken. Vind je het nou lastig om de juiste
dingen te eten? Maaltijdbezorger Uitgekookt
heeft als missie om Nederland gezonder te laten
eten en maakt dit zo makkelijk mogelijk, door
gezonde maaltijden gewoon bij je thuis te bezorgen.
Elke week 24 maaltijden op het menu
“Met elke week 24 andere maaltijden op het menu
is er voldoende variatie en je hoeft ze alleen nog
even op te warmen in de magnetron, waardoor
je minder stress hebt en meer tijd overhoudt om
buiten te zijn. En ook dát maakt gelukkig.”
Probeer de voorjaarsspecials
van Uitgekookt
Voor een frisse start van het voorjaar heeft
Uitgekookt vier maaltijden samengesteld met
ingrediënten waar je le erlijk en fi guurlijk blij
van wordt. Ze zijn een bron van vitamine B1,
magnesium en vitamine D. Kijk op Uitgekookt.nl
en bestel een proefpakket met 4 maatlijden voor
maar €19,95.
Maak ook kennis met Uitgekookt
bestel een proefpakket
40% voorjaarskorting
10.000+
klantreviews
Bestel via UITGEKOOKT.NL
of bel 085-2377508
“Groene groenten
voor extra energie”
“Variatie met verse
ingrediënten voor
een gezonde balans”
AUTO
Deze MG komt er in twee aandrijfvarianten
die weer zijn onderverdeeld
in drie uitrustingsniveaus. Er is een
achterwielaangedreven exemplaar
met 180 pk en 410 Nm, uitgerust als
Comfort of Luxury. Die heeft een accupakket
met een nettocapaciteit
van 67,5 kWh, waarmee een range
van 402 kilometer mogelijk moet zijn.
ACladen
kan tot 11 kW en aan de
snellader piekt hij op maximaal 92
kW. Dan is er de vierwielaangedreven
Performance met 288 pk en 665 Nm
met dezelfde batterij en laadfunctionaliteit,
maar een range van 370 kilometer.
De basisversie met achterwielaandrijving
en Comfortuitrusting
kost 45.000 euro, terwijl de 4WD
een halve ton zal kosten. Standaard
op alle versies is onder meer een
warmtepomp, adaptieve cruise control,
een modern multimediasysteem,
een rijstrookassistent, dodehoekbewaking,
parkeersensoren
rondom, en smartphoneconnectiviteit.
De concurrenten beginnen ook
rond 40.000 euro, maar hebben dan
een kleinere accu of een beperktere
uitrusting, maar het verschil is niet
heel groot. De RWDversie
heeft
twee synchroonmotoren met permanente
magneet op de achteras en een
tweetraps versnellingsbak, net als de
Porsche Taycan. Het motorenduo
vormt één module met de transmissie.
Aan de linkerkant bevindt zich de
hoofdmotor met 109 pk en 255 Nm,
aan de rechterzijde bevindt zich de
kleinere motor met 71 pk en 155 Nm.
De automatische tweeversnellingsbak
heeft een relatief korte eerste
versnelling, die wordt gebruikt om
vlot te accelereren tot een snelheid
van ongeveer 90 km/h. Daarboven
schakelt hij naar de spaarversnelling.
In het geval van de 4WDversie
heeft
de vooras ook nog een 109 pk en 255
Nm sterke synchroonmotor met een
eentraps reductieversnellingsbak.
We konden alleen de trimotorversie
proberen en die gaat in 4,9 seconden
van stilstand naar 100 km/h. Een
snelle combinatie die geen enkele
moeite heeft om 1895 kg op snelheid
te brengen. Voor de rest opereert de
karakterloze aandrijflijn zeer soepel
en van het schakelmoment merk je
niet veel. Het windgeruis blijft op de
snelweg binnen de perken, waardoor
hij een volwassen indruk maakt. Helaas
hebben we geen representatieve
verbruiksmeting kunnen doen, maar
met aan accuwaarde van 98 procent
gaf hij 355 kilometer aan. Het onderstel
kenmerkt zich door voldoende
veerspanning en dikke stabilisatoren
om het forse gewicht in toom te houden.
De koetsbewegingen worden
rustig gecontroleerd en de softe demping
haalt de scherpe kantjes eraf. De
achteras drukt lichtjes als je vroeg op
het gas gaat in een bocht en bij het uitkomen
trekt de voorzijde hem er
weer uit. De besturing past bij de
vloeiende rijervaring met een sterke
bekrachtiging en een geleidelijke
overbrenging. Het rustige rijgedrag
zorgt voor een relaxte sfeer aan
boord. De stoelen hebben een kort zitvlak
en geven weinig zijdelingse
steun, maar over het algemeen voldoen
ze. Het dashboard van het topmodel
steekt strak in elkaar en is van
mooie materialen gemaakt. Ook het
moderne 19inch
multimediasysteem
werkt naar behoren. Boven aan
het scherm zijn hoofdthema’s aangebracht
en de menu’s die daarmee ontvouwd
worden, zijn eenvoudig te
doorgronden. De navigatiefunctie
laat zich makkelijk bedienen. Achterin
staat een laag gemonteerde bank
met forse afmetingen en een prettige
zithoek. De achterbankleuning is
neer te klappen en dan ontstaat er op
een vlakke laadvloer 1396 liter laadvolume,
terwijl daar in de vijfzitsversie
357 liter van overblijft.
Eindoordeel
Volwassen EVSUV
met een degelijke
bouwkwaliteit. Doet weinig verkeerd,
maar moet zich vooral als
scherp geprijsde basisversie onderscheiden
tussen de groeiende concurrentie.
SPECIFICATIES
MG Marvel R Electric Comfort
Basisprijs: € 45.985
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0100:
7,9 s
Gem. verbruik: 19,4 kWh/100 km
Elektrische actieradius: 402 km
Accu bruto/netto: 70/67,5 kWh
Max. gec. vermogen: 180 pk/410 Nm
Aandrijving: achterwielen
Nog maar een paar jaar geleden
stonden Nederlanders in de rij voor
de MG ZS. Gaat dat merkwaardige
tafereel zich opnieuw afspelen met
de Marvel R Electric?
DOOR PETER HILHORST
MG Marvel R Electric. FOTO MG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto