woensdag 06. 04. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Volvo gaat met C40 de meute achterna
Volvo C40 Recharge.
FOTO STAN PAPIOR
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Ook Volvo is overstag en komt met
zijn allereerste SUVcoupé.
Heeft
de nieuwe C40 bestaansrecht?
DOOR SJORS TEN TIJE
Simpel gezegd: ja. Dit is immers het
type voertuig waar de markt nu om
vraagt. Toen BMW jaren geleden de
X6 presenteerde, had niemand dat
verwacht, maar de SUVcoupé
is inmiddels
niet meer weg te denken uit
autoland. Daarom gaat ook het ooit
zo eigenzinnige Volvo overstag en
volgt het de trend met deze C40. Dat
is in wezen niet meer dan een XC40
met een aflopende daklijn, die op
het punt van de dakantenne zes centimeter
lager ligt dan bij de reguliere
SUVversie.
Tot de Bstijl
zijn beide
auto’s identiek, al heeft de C40
wel alvast het hertekende front dat
de XC40 volgend jaar bij z’n facelift
ontvangt. Alles draait bij dit model
vooral om de achterzijde. De C40
heeft eigen achterlichten met onderbroken
ledjes in de verticaal geplaatste
unit, alsmede aerodynamische
elementen bovenop de achterklep
en een bescheiden spoiler. Ze
geven de C40 een eigen karakter en
het ziet er in real life in ieder geval
onderscheidend genoeg uit. Wel lever
je daarvoor een hoop praktisch
nut in. Op papier is de bagageruimte
van deze coupéversie
even groot
als die van de XC40, maar dan praten
we over de ruimte tot de hoedenplank.
Daarboven is er in de C40
weinig tot geen ruimte meer over,
terwijl de XC40 daar door z’n hoekige
koets veel meer ruimte biedt om
door te stapelen. Hetzelfde geldt
voor de ruimte op de tweede zitrij:
mensen die langer zijn dan 1,85 meter
kunnen daar niet rechtop zitten
zonder het dak te raken. Het standaard
panoramadak, dat volgens
Volvo voor meer hoofdruimte zorgt,
reikt niet tot zover naar achteren en
heeft daar dus geen invloed op.
Aandrijflijnen
Een ander groot verschil met de
XC40 zijn de aandrijflijnen die Volvo
aanbiedt: de C40 verschijnt enkel
met volledig elektrische aandrijving.
Het gaat dan wel om de bekende
configuratie, zoals we die ook van
de XC40 en Polestar 2 kennen. Aanvankelijk
komt hij er met twee elektromotoren,
goed voor een systeemvermogen
van 300 kW en een
koppel van 660 Nm. De accu meet
78 kWh en is goed voor 444 kilometer
volgens WLTP. Meer dan Volvo
opgeeft voor de XC40 en dat is te
danken aan de coupécarrosserie,
want die zorgt voor een betere
luchtgeleiding, dus meer efficiëntie.
Laden gaat met maximaal 150 kW,
maar dat haaltie
in de praktijk bijna
nooit. Reken op zo’n 40 minuten
voor een snellaadsessie van 10 naar
80 procent. Later introduceert Volvo
ook een versie met één elektromotor
en een iets kleinere accu, die
een stuk goedkoper zal zijn dan de
58 mille die deze eerste C40 kost.
Stiekem hoopten we op een iets dynamischere
of sportievere afstelling
van het onderstel, die zou passen
bij het ‘flitsende’ uiterlijk van de
C40, maar dat is niet het geval. Volvo
heeft zelfs nieuwe veren en dempers
op de C40 gemonteerd die een
tikje comfortabeler zijn dan voorheen,
al moet je een actuele XC40 direct
na de C40 rijden om het verschil
te merken. Bovendien is dat
verschil volgend jaar niet meer aanwezig,
want ook de vernieuwde
XC40 zal deze onderstelcomponenten
ontvangen. Ook de C40 biedt
een mooie combinatie van voldoende
comfort en een goede wegligging.
De C40 is ondanks z’n forse gewicht
verre van hard, al merk je op drempels
en in te snel genomen bochten
wel dat deze auto 2200 kilogram
weegt. Met de fraaie, voor de C40
unieke 20inch
wielen lever je wel
iets aan comfort in, dus wij zouden
altijd voor het standaard 19inch
schoeisel kiezen. De gevoelloze besturing
biedt wel een prettige weerstand,
waardoor je de C40 vol zelfvertrouwen
door de bochten loodst
en voldoende precies kunt plaatsen.
Het goed doseerbare rem
en
stroompedaal helpen daar ook bij.
Door de lange slag van laatstgenoemd
pedaal kun je het enorme
vermogen van 408 pk namelijk eenvoudig
doseren zonder dat de auto
gehaast aanvoelt.
Samenwerking met Google
Over de softwarevoorzieningen in
de C40 hebben we het in onze recente
duurtestverslagen al vaak gehad.
Ook in deze auto blijkt de samenwerking
met Google een goede keuze.
Met de introductie van dit nieuwe
model voegt Volvo bovendien
een handige, nieuwe applicatie toe,
waarmee je beter inzicht krijgt in je
actuele verbruik, de resterende actieradius
en alle stroomgebruikers
aan boord. Ook de huidige XC40’s
ontvangen die actieradiusassistent
via een overtheairupdate.
Erg
onhandig blijft de manier waarop je
de One Pedal Drivefunctie
selecteert,
want daarvoor moet je drie
keer klikken en éénmaal scrollen op
het scherm, terwijl dat in andere
Volvo’s simpel te activeren is met de
transmissiehendel. Waarom dat
niet in de XC40 en de C40 kan, weet
de fabrikant zelf ook niet te verklaren.
Jammer, want de functie zelf is
prettig tijdens het rijden in de stad
en de mate van regenereren is door
het lange stroompedaal zeer goed te
doseren.
Inleveren
Al met al is de C40 een prettig rijdende
EV, die echter op het gebied
van comfort of dynamiek niets toevoegt
ten opzichte van de reeds bekende
XC40. Integendeel, want
voor de 1500 euro extra lever je juist
een hoop praktisch nut in. Net zoals
bij veel van dit soort auto’s is daarom
de enige aankoopreden een esthetische.
Het is voor Volvo waarschijnlijk
de juiste auto op het juiste
moment, maar het kan niet lang duren
voordat het grote publiek inziet
dat een reguliere SUVvariant
altijd
de betere keuze is. Toch…?
Eindoordeel
De C40 is een logische auto, gezien
de enorme vraag naar SUVcoupés,
maar rationeel gezien maken de cijfers
en feiten ‘m overbodig. Hij biedt
niets meer, maar juist minder dan
een XC40.
SPECIFICATIES
Volvo C40 Recharge
Prijs: € 57.995
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
4,7 sec.
Gem. verbruik: 20,722,3
kWh/
100 km
Accucapaciteit (netto): 75 kWh
Actieradius WLTP: 444 km
Laden: 11 kW AC, 150 kW DC
Motor: voor en achter synchroonmotor
met permanente magneet
Gec. max. vermogen: 408 pk
(300 kW)
Max. koppel: 660 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 2207 kg