18 AUTO woensdag 13. 04. 2022
AUTOVISIE
Ford zwaait Ranger uit met speciale modellen
De diverse modellen Ford Rangers.
FOTO'S FRÉDÉRIC LE FLOC’H
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Terwijl de volledig nieuwe Ranger
al bijna op de boot staat voor
transport, zwaait de oude feestelijk
af met een paar speciale
edities.
DOOR JACO BIJLSMA
Een pickup
rijden in ons aangeharkte
Nederland is nog steeds zoiets
als een cowboyhoed dragen,
aandacht voor je avontuurlijke ik
vragen. Professionals uitgezonderd,
natuurlijk. En laten die nou
ook voor het overgrote deel de
klanten zijn. Je snapt waarom als je
na veel (steeds vaker elektrische)
personenautokilometers
in zo’n
serieuze pickup
stapt. Want zo’n
Ranger mag dan voor Amerikaanse
begrippen een kleintje zijn, het is
een serieus werkpaard. Dat voel je
al vanaf de eerste meters dat je op
de bok van de Ranger klimt. Het
formaat van de Ranger is nog zodanig
dat je als gewone burger wel
twee keer nadenkt, mocht je ervan
dromen. Want we hebben het hier
over een 5,33 meter lange pickup
die je met een wagenhoogte van
1,84 meter manshoog kunt noemen.
Tel daarbij op dat hij 1,92 meter
breed is, en je weet dat menig
parkeervak als een te krappe jeans
aanvoelt.
Sportief
Bij dit afscheidsfeestje staan er
vier versies op een rij. De meest opvallend
en aanvallend genaamde is
de Raptor, die we al kennen, maar
dit is een special edition van die al
speciale Raptor. Want deze Raptor
SE heeft in deze speciale editie een
andere achteras en geen bladveren
meer. Dan is er nog een Stormtrak
en een Wolftrak, maar de auto met
het meeste nieuws lijkt de MSRT
te zijn. Want MSRT
staat namelijk
voor MSport
Road Technology,
Fordvocabulaire
voor gewone
auto’s die door de sportafdeling onder
handen zijn genomen. MSport
is de eliteeenheid
van de Blue
Oval, die bekend werd als de bouwer
van Fords succesvolle World
Rally Championshipauto’s.
Al met
al een heritage die wel wat verwachtingen
wekt, maar we zijn realistisch
genoeg om geen wonderen te
verwachten. Want uiteindelijk
moet er nog steeds gewerkt worden
met zo’n pickup.
Bovendien
gaat Ford in deze allerlaatste levensfase
het basisconcept natuurlijk
niet meer rigoureus veranderen.
De basis is nog steeds het bekende,
sterke ladderchassis en
deze MSRT
heeft zelfs nog steeds
de starre as met bladveren.
Motoren
Qua motorisering is er ook geen
groot nieuws, want deze MSRT
heeft net als de rest van de Rangerreeks
een tweeliter EcoBlueturbodiesel.
Alleen heeft deze biturbo
wel iets meer vermogen dan de basisversies
en de Wolftrak die het
met 170 pk moeten doen. De MSRT
heeft 213 pk en een maximale
trekkracht van 500 Nm. Genoeg
om de 2125 kg wegende pickup
truck in negen tellen van 0100
km/h te schoppen en de topsnelheid
van 180 km/h is meer dan genoeg
om in personenautoland te
kunnen meekomen. In zijn klasse
zijn andere waarden belangrijker,
zoals zijn trekvermogen. Er mag
een geremde aanhanger van 3,5 ton
achter en er mag 1145 kg lading
mee. De MSRT
kunnen we hier alleen
als Super Cab en niet als Double
Cab krijgen, omdat dat fiscaal
niet aantrekkelijk te maken valt
met onze regelgeving. Het is dus
een heel grote tweezitter, want ook
de noodzittingen die je in het buitenland
in zo’n ‘anderhalve’ cabine
achterin aantreft, zijn in Nederland
verdwenen.
Vertoning
Voorin zit je daar niet minder om:
want de aankleding van zo’n MSRT
is met leren bekleding, alcantara
en oranje stiksels bijna chicsportief.
Ook kijk je uit op een in
leer verpakt dashboard met centrale
8inch
display, waarachter infotainment
met de nodige connectiviteit
schuilgaat. De stoelen zitten
goed en de stuurverstelling is
voldoende. De neus is voorzien van
een grille in honingraatpatroon
van een kunststof die een carbonfiberimitatieshow
geeft. Geïntegreerde
mistlichten en 20inch
O.Z. Racingwielen
dragen ook bij
aan zijn streetcred. Net als die
stoere, meer uitgeklopte wielkasten,
de meer gestroomlijnde dorpels
en de dito achterbumper. De
Michelins in de maat 255/50 leveren
iets meer stuurprecisie op.
Weggedrag
En die hebben we nodig op de Franse
kustwegen nabij Marseille, die
op andere momenten ook dienstdoen
als rallyproef. De Ranger
voelt aan als een forse pickup
die
toch behoorlijk strak stuurt. Aanremmen,
insturen, zetten en gasgeven
kan in een gecoördineerd ritme,
dat je kunt laten matchen met
de curves die op je pad komen. En
dan kun je een behoorlijk hoog tempo
vasthouden. Ook de tientraps
automaat die we van de Ford F150
en Mustang kennen, volgt goed en
raakt niet uit de maat. Maar je blijft
natuurlijk voelen dat deze Ranger
een werkpaard is die met wat lading
nog beter rijdt. Nu voelt die
onbelaste achteras in sommige situaties
wat springerig. De tractie is
goed, ook als je in 2WDHoog
rijdt
met alleen achterwielaandrijving.
In het terrein ben je beter af met
zo’n basisversie of Wolftrak (vanaf
€ 30.150 ex. btw/bpm) met 17 of 18
inch en Allterrainrubber.
Dat
neemt niet weg dat je totdat de all
new Ranger binnenkort arriveert,
aan deze Ranger een eerlijke harde
werknemer hebt, die veel meer
ruig terrein aankan dan Nederland
hem ooit bieden kan. Daarom moet
je wel de werkgeversrol kunnen
pakken om hem echt aan het werk
te zetten en met die fiscale regels te
kunnen omgaan, daar verandert
zo’n sportieve outfit niets aan. Hij
kost in deze uitvoering 50.400 euro
exclusief btw en bpm en daarom is
hij vooral als bedrijfsauto interessant.
Zie ook de andere Stormtrak,
Wolftrak en Raptor SE met hun extra
uitvoering maar vooral als Rangers
met een mooie afzwaaipremie.
Eindoordeel
Capabele pickup
met iets sportievere
rijeigenschappen en wat extra
uitrusting. In ons belastingklimaat
niet interessant voor particulier.
SPECIFICATIES
Ford Ranger MSRT
Prijs: € 50.400,
ex. btw en bpm
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
9,0 s
Gem. verbruik: 1 op 10,6
Motor: viercilinder diesel, 1996 cm3,
biturbo
Max. vermogen: 213 pk
(157 kW)/3500 min1
Max. koppel: 500 Nm/1750 min1
Transmissie: 10traps
automaat,
RWD/4WD, hoge en lage gearing
Massa leeg: 2125 kg