woensdag 13. 04. 2022 17
AUTO
AUTOTEST
Ford zwaait Ranger uit met speciale modellen
Je snapt waarom als je als zakelijke
gebruiker na veel (steeds vaker elektrische)
personenautokilometers
in
zo’n serieuze pickup
stapt. Want
zo’n Ranger mag dan voor Amerikaanse
begrippen een kleintje zijn,
het is een serieus werkpaard. Het
formaat is nog zodanig dat je als gewone
burger wel twee keer nadenkt,
mocht je ervan dromen. Want we
hebben het hier over een 5,33 meter
lange pickup
met een wagenhoogte
van 1,84 meter. Tel daarbij op dat hij
1,92 meter breed is, en je weet dat menig
parkeervak als een te krappe
jeans aanvoelt.
Bij dit afscheidsfeestje staan er vier
versies op een rij. De meest opvallend
is de bekende Raptor, maar dan in
een special editie van die al speciale
Raptor. Want deze Raptor SE heeft
een andere achteras en geen bladveren
meer. Dan is er nog een Stormtrak
en een Wolftrak, maar de auto
met het meeste nieuws lijkt de MSRT.
Want MSRT
staat namelijk voor
MSport
Road Technology, Fordtaal
voor gewone auto’s die door de
sportafdeling onder handen zijn genomen.
Maar uiteindelijk moet er
nog steeds gewerkt worden met zo’n
pickup.
Bovendien gaat Ford in deze
allerlaatste levensfase het basisconcept
natuurlijk niet meer rigoureus
veranderen. De basis is nog steeds
het bekende, sterke ladderchassis en
deze MSRT
heeft zelfs nog steeds de
starre as met bladveren.
Qua motorisering is er ook geen
groot nieuws, want deze MSRT
heeft net als de rest van de Rangerreeks
een tweeliter EcoBlueturbodiesel.
Alleen heeft deze biturbo wel
iets meer vermogen dan de basisversies
en de Wolftrak die het met 170 pk
moeten doen. De MSRT
heeft 213 pk
en een maximale trekkracht van 500
Nm. Genoeg om de 2125 kg wegende
pickup
truck in negen tellen van
0100
km/h te schoppen en de topsnelheid
van 180 km/h is meer dan
genoeg. Er mag een geremde aanhanger
van 3,5 ton achter en er mag
1145 kg lading mee. De MSRT
kunnen
we hier alleen als Super Cab en
niet als Double Cab krijgen, omdat
dat fiscaal niet aantrekkelijk te maken
valt met onze regelgeving. Het is
dus een heel grote tweezitter.
Voorin zit je daar niet minder om:
want de aankleding is met leren bekleding,
alcantara en oranje stiksels
bijna chicsportief.
Ook kijk je uit op
een in leer verpakt dashboard met
centrale 8inch
display, waarachter
infotainment met de nodige connectiviteit
exclusieve preview
dinsdag 19 april (09:00 – 18.00) Auto Heurkens Roermond
woensdag 20 april (09:00 – 18.00) Auto Heurkens Weert
www.autoheurkens.nl schrijf- en drukfouten voorbehouden. voor meer informatie bel gratis 0800-0303 of kijk voor de verkoopvoorwaarden
oprenault.nl/verkoopvoorwaarden. officiële brandstof- en co2-gegevens: min./max. verbruik: 0 l/100 km, resp. 0 km/l.
co2: 0 gr./km. geen co2-uitstoot bijgebruik. met uitzondering van slijtende onderdelen.
Roermond Jacob Romenweg 8, tel. (0475) 32 22 99
Weert Roermondseweg 87, tel. (0495) 58 07 00
Echt Rijksweg Noord 3, tel. (0475) 48 12 50
Profiteer van
onzepaasacties:
2epaasdag geopend
van11.00-17.00 uur
NIEUWE
RENAULT MEGANE ETECH
ELECTRIC
schuilgaat. De stoelen zitten
goed en de stuurverstelling is voldoende.
De neus is voorzien van een
grille in honingraatpatroon van een
kunststof die een carbonfiberimitatieshow
geeft. Geïntegreerde mistlichten
en 20inch
O.Z. Racingwielen
dragen ook bij aan zijn streetcred.
De Ranger voelt fors aan, maar
stuurt toch behoorlijk strak. Aanremmen,
insturen, zetten en gasgeven
kan in een gecoördineerd ritme.
En dan kun je een behoorlijk hoog
tempo vasthouden. Ook de tientraps
automaat volgt goed en raakt niet uit
de maat. Maar je blijft natuurlijk voelen
dat deze Ranger een werkpaard
is die met wat lading nog beter rijdt.
De tractie is goed, ook als je in 2WDHoog
rijdt met alleen achterwielaandrijving.
In het terrein ben je beter af
met zo’n basisversie of Wolftrak
(vanaf € 30.150 ex. btw/bpm) met 17
of 18 inch en Allterrainrubber.
Je
moet hem wel echt aan het werk zetten
en met die fiscale regels kunnen
omgaan, daar verandert zo’n sportieve
outfit niets aan. Hij kost in deze
uitvoering 50.400 euro exclusief btw
en bpm en daarom is hij vooral als bedrijfsauto
interessant.
Eindoordeel
Capabele pickup
met iets sportievere
rijeigenschappen en wat extra uitrusting.
In ons belastingklimaat niet
interessant voor particulier.
SPECIFICATIES
Ford Ranger MSRT
Prijs: € 50.400,
ex. btw en bpm
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
9,0 s
Gem. verbruik: 1 op 10,6
Motor: viercilinder diesel, 1996 cm3,
biturbo
Max. vermogen: 213 pk
(157 kW)/3500 min1
Max. koppel: 500 Nm/1750 min1
Transmissie: 10traps
automaat,
RWD/4WD, hoge en lage gearing
Massa leeg: 2125 kg
Terwijl de volledig nieuwe Ranger
al bijna op de boot staat voor
transport, zwaait de oude af met
een paar speciale edities.
DOOR JACO BIJLSMA
De Ford Ranger MSRT.
FOTO FRÉDÉRIC LE FLOC’H
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto