Woensdag 10. 04. 2024 13
AUTO
literaire hoek
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over Ger
Thijs.
Autotest
Kia EV: groot, groots, grotesk of grootspraak?
baar is. Qua verbruik hebben we op
gemengde en heuvelachtige routes in
Zuid-Frankrijk alles tussen de 20 tot
30 kWh per 100 kilometer voorbij
zien komen, wat zou betekenen dat je
in Nederland op zo’n 400 kilometer
actieradius mag rekenen. Dankzij het
800-volt boordnet en tot 210 kW snelladen
is een 10-80 procent laadbeurt
binnen 25 minuten gepiept. De EV9
beschikt ook over de mogelijkheid om
bi-directioneel te laden.
Eindoordeel
Ruime, praktische en comfortabele
ruimtewagen met forse standaarduitrusting,
die Kia als merk naar een
hoger plan tilt. Het ontwerp is smaakgevoelig,
maar verder heeft de EV9
geen aanwijsbare zwakke plekken.
SPECIFICATIES
Kia EV9 AWD Launch Edition GT-Line
Prijs: € 78.895, -
Topsnelheid: 200 km/h
Acc. 0-100 km/h: 5,3 s
WLTP-verbruik gem.: 22,8 kWh/100 km
Accucapaciteit net./br.: n.b./99,8 kWh
WLTP-actieradius: 505 km
AC/DC-laden: 11/240 kW
Laadtijd 10-80%: 24 min.
Motor: 2x synchroonm. perm. magneet
Max. vermogen: 2x 192 pk (141 kW)
Max. koppel: 2x 350 Nm
Aandrijving: vierwielaandrijving
woordig op materiaalgebruik beknibbelen,
groeien de klassen langzaam
maar zeker naar elkaar toe.
Het nieuwe infotainmentscherm, dat
eerder al in de Hyundai Kona een positieve
indruk achterliet met z’n gebruiksvriendelijkheid,
functionaliteit
en rekensnelheid, is aan de linkerzijde
uitgebreid met een klein
schermpje voor snellere toegang tot
klimaatfuncties. Ook blijven fysieke
knoppen of verborgen aanraakvlakjes
present om de bediening vlekkeloos
te laten verlopen.
Of je de voorstoelen als comfortabel
ervaart, is van je lichaamsbouw afhankelijk;
de zitting is vrij kort. Voor
de tweede zitrij kan worden gekozen
tussen een driezitsbank of een duo
‘captain’s seats’ met rotatiefunctie. Zo
blijft echter niet veel beenruimte
over, dus dat is meer iets voor kinderen.
De instap naar de derde zitrij is
zo goed als onbelemmerd. Die stoelen
zitten ergens tussen een noodzitje en
een volwaardige stoel in. Aan de
hoofd- en beenruimte zal het niet liggen,
die is overdadig voorradig. Inclusief
bekerhouders, usb-poorten en
een eigen aircocompressor.
Met alle
stoelen in gebruik is er nog een redelijke
bagageruimte over en voorin
past afhankelijk van de aandrijving
52 tot 90 liter.
Het onderstel is een mooi gemiddelde
tussen comfort en dynamiek. Ook
met de 21 inch wielen voelde het niet
overdreven stug aan. Met een accupakket
van 550 kilo tussen de assen
blijven rolneigingen binnen de perken,
terwijl de wielbasis voor stabiliteit
zorgt. Wat ook bijdraagt aan de
comfortbeleving is de goede isolatie
van wind- en afrolgeluiden.
Met een goed afgewogen besturing
en natuurlijk aanvoelend rempedaal
is de EV9 minder inspannend om te
besturen dan het formaat wellicht
doet vermoeden. De vierkante vorm
met grote ramen bevordert het zicht
rondom. Rijstanden zijn te selecteren
met een knop op het stuur, terwijl
de mate van remenergie-regeneratie
met flippers achter het stuur bedien-
Kia EV9. Foto Kia
Dertig jaar na het debuut op de
Nederlandse markt acht Kia
zichzelf gereed om ook de meest
gevierde merken te bekampen. Is
de EV9 een geloofwaardig alternatief
voor een premium EV-SUV?
Door Dries van den Elzen
De EV9 is vijf meter lang, bijna twee
meter breed en tot aan de achterklep
manshoog. Dat, plus een wielbasis
van 3,1 meter, maakt er een volwaardige
zes- of zevenzitter van. Tussen
de assen ligt een 800-volt accupakket
van nét geen 100 kWh, zodat een
WLTP-actieradius tussen de 512 en
563 kilometer wordt gehaald. Dit is
afhankelijk van de aandrijflijn en bijbehorende
wielmaat: vooralsnog is
er alleen keuze uit een 204 pk sterke
achterwielaandrijver op 19-inch wielen
en een 385 pk AWD-versie op 21
inch. Het maximum laadvermogen
bedraagt 676 kilo en er mag een serieuze
2500 kilo aan de haak.
De EV9 oog heel Amerikaans, met
een lijnvoering die de proporties extra
dik aanzet. In het interieur zien we
een heleboel rechte lijnen, maar
dankzij veel dieptewerking en gelaagdheid
wordt het niet saai. Het
materiaalgebruik overstijgt dat van
de gemiddelde Kia fractioneel. Helemaal
‘premium’ is het nog niet, maar
aangezien de luxemerken tegen-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
heeft niks op met de experimenteerdrift
van veel gezelschappen in die
tijd. Het Nationale Toneel biedt hem
voor die visie alle ruimte en zo treedt
hij in 1994 aan als artistiek leider,
met Johan Doesburg als vaste regisseur.
Wat de bekroning van zijn loopbaan
moet worden, loopt voor Ger
Thijs echter uit op een grote teleurstelling.
Zijn toneelopvattingen komen
onder vuur te liggen en er ontstaan
spanningen met Johan Doesburg.
Deze en andere moeilijkheden
leiden in 1999 tot zijn ontslag.
Thijs rest niets anders dan een terugkeer
naar het freelance-bestaan.
Hij schrijft proza en journalistieke
stukken, bewerkt boeken van anderen
voor het toneel, vervaardigt eigen
toneelteksten, acteert en regisseert.
In 2002 begint voor Thijs een periode
van grote theatersuccessen. Zijn
toneelstukken Beneden de rivieren
uit dat jaar, Het licht in de ogen (2003)
en De Kus (2011) doen het erg goed,
net als zijn bewerkingen van klassieke
romans als Max Havelaar van
Multatuli (2005). Zijn grootste triomf
is het eigen stuk Juliana (2006),
een heus koningsdrama. Het draait
om de Greet Hofmans-affaire en levert
hem juichende recensies op.
De ziekte van Parkinson maakt een
eind aan het leven van een vooraanstaand
theatermaker én schrijver.
Ger Thijs: theatermaker én schrijver
‘Wij gaan Ger’s as Beneden de Rivieren
brengen’ staat in de overlijdensadvertentie
van de uit Limburg afkomstige
theatermaker, acteur en
schrijver Ger Thijs, die op 6 februari
2023 – 74 jaar oud – in Amsterdam
stierf. Het is een verwijzing naar zijn
gelijknamige toneelstuk uit 2002,
waarmee hij groot succes boekt, en
dat gebaseerd is op zijn roman Het
konijnenmaal. Die roman is een in
Limburg spelende familiekroniek,
waarin het draait om het zwijgen
van de familieleden.
Zijn nabestaanden brengen Thijs
terug naar Limburg, de provincie
waar hij in vrijwel elk van zijn zeven
boeken naar terugkeert. Dat begint
al in zijn debuutroman De huilende
man uit 1984, die speelt in een klein,
net als zijn geboortedorp Rimburg
aan de Duitse grens gelegen plaatsje.
De hoofdpersoon is een leraar
Frans in Amsterdam, die terug
moet omdat zijn moeder op sterven
ligt. Het draait uit op een confrontatie
met zijn verleden.
De in 1948 geboren Thijs gaat in 1969
over eenzame figuren in een verstikkend
milieu of draait het om knellende
familiebanden. Net als in zijn prozawerk.
Teleurstelling
Begin jaren negentig heeft Ger Thijs
een eigen plek gevonden in de toneelwereld,
gebaseerd op de visie
dat een toneelstuk ergens over moet
gaan, bij voorkeur over mensen, en
zo helder mogelijk moet zijn. Hij
naar de Toneelschool in Maastricht,
waar hij na twee jaar wordt weggehaald
door de Arnhemse toneelgroep
Theater die hem ziet als een
talentvol acteur. Bij Theater wordt
hij al snel artistiek leider en blijft dat
tot 1984. Hij is dan klaar met de bureaucratie
in de toneelwereld en
wordt freelance acteur, regisseur,
docent en toneelschrijver.
Met dat laatste is hij al in zijn Arnhemse
tijd begonnen. Eerst vertaalt
en bewerkt hij stukken van Joyce en
Strindberg, maar al gauw volgen eigen
teksten. Hij debuteert in 1981
met De kwekeling, gevolgd door Winkeldochters
(1983) en Yoricks schedel
(1984). Bij het werken aan Winkeldochters
ontdekt hij dat als hij interessante
teksten wil schrijven, hij
gegevens uit zijn eigen leven moet
gebruiken en de confrontatie met
zijn verleden moet aangaan. Vaak
gaat het in zijn nogal kale stukken
Ger Thijs.
Archieffoto
Frits
Widdershoven
DOOR ADRI GORISSEN