woensdag 21. 04. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Peugeot 508 PSE: gaaf maar beperkt
PRIVATE LEASE
ACTIE NU € 4 69 P/M
EEN MOOI MOMENT VOOR
DE MAZD A CX 5
. Hoog trekgewicht, 1.800 kg tot 2.100 kg . Rijk uitgerust met 19-inch lichtmetalen velgen . E iciënt brandstofverbruik dankzij cilinderuitschakeling
Mazda CX5 2021 vanaf € 36.990. Gemiddeld verbruik Mazda CX5 van 5,6 tot 8,0 liter per 100 km / van 17,9 tot 12,5 km per liter / CO2-uitstoot van 147 tot 182 g/km. De
vermelde WLTP waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTPtestmethodiek. Prijzen incl. BPM, BTW en kosten
rijklaar maken, excl. metallic/mica lak en opties. Private Lease actie enkel geldig bij uiterste o ertedatum van 30 april 2021. Mazda Leasing is gerechtigd de overeenkomst eenzijdig
te beëindigen indien hier niet aan voldaan kan worden. De tarieven zijn gebaseerd op een looptijd van 60 maanden en 10.000 km/jaar incl. rente, afschrijving, reparaties,
onderhoud, banden, wegenbelasting, verzekering o.b.v. 6 schadevrije jaren, pechhulp en BTW. Meerprijs kilometers maximaal € 0,1576 en minderprijs kilometers minimaal
€ 0,0315. De maandbedragen zijn exclusief brandstof en eventuele opties. Overige consumentenacties zijn niet mogelijk i.c.m. het Private Lease aanbod. Afgebeeld model kan
afwijken van de daadwerkelijke specifi caties. Prijswijzigingen voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden: www.mazda.nl.
DRIVE T OGETHER
HENSGENS ROERMOND
Jacob Romenweg 6 | 6042 EZ Roermond | 0475 - 346569
www.hensgensroermond.nl |
Het concept van een kleine auto met
een vermogende motor past op geen
enkele manier in de toekomstplannen
van autobouwers die in Europa zaken
willen doen. Dus is een bedrijf als Peugeot
Sport gedwongen om zichzelf opnieuw
uit te vinden. ‘Peugeot Sport
Engineered’ is een performancelabel
voor sportieve Peugeots met een stekker.
Het eerste uitvloeisel daarvan is
deze 508 ‘PSE’.
De onderhuidse techniek is een aandrijflijn
met 1,6liter
viercilinder turbo
verbrandingsmotor, een achttraps automaat
waarin een 81 pk elektromotor
is verwerkt, en een 83 pk sterke elektromotor
op de achteras. De 1.6 is voor
de gelegenheid gekieteld tot 200 pk
om de totale power van 300 naar 360
pk en 520 Nm te liften. In vergelijking
met de 3008 Hybrid4 is de eindoverbrenging
van de achterste elektromotor
vergroot, zodat die tot een snelheid
van 190 km/h blijft meehelpen. Daarboven
opent de koppeling met rechte
vertandingen zich en is de 508 PSE
een voorwielaandrijver die doorloopt
tot een begrensde top van 250 km/h.
Mocht de accu waar de elektromotoren
door worden gevoed leeg zijn, dan
loopt hij louter op de 1.6 en voorste
emotor
nog zo’n 240 km/h. In de
Sportstand
zul je flink je best moeten
doen om de accu leeg te krijgen, want
zodra de aandrijflijn de kans krijgt, zal
hij de elektromotor in de transmissie
als generator gebruiken om er tenminste
30 procent state of charge in te
houden. Uiteraard worden beide
emotoren
ook gebruikt om de auto af
te remmen en de daarbij vrijkomende
energie naar de accu te voeren. In de
volledig elektrische stand is 11,5 kWh
goed voor 42 kilometer elektrische actieradius.
Schokkend snel is de 508 niet met een
0100tijd
van 5,2 seconden, maar vanuit
stilstand spring je door het elektrokoppel
wel als een pijl uit een boog weg.
Op zich is de automaatstand best goed
afgesteld, met meer terugschakelacties
naarmate je harder afremt, maar
een echte sportsedan of station
verdient
beter. Wel helemaal goed zijn de
voorste remmen van Peugeot Sports
vaste toeleverancier Alcon, met aluminium
hart en vierpots klauwen zoals
op de 308 GTi. De achterste remmen
zijn standaard, aangezien die samen
met de elektromotor aldaar
voldoende remkracht leveren.
Ons testwerk was beperkt tot korte
ritten met preproductieexemplaren
op een testbaantje voor de deur bij
Peugeot Sport. Toch genoeg om al vrij
snel te concluderen dat de expertise
van Peugeot Sport nadrukkelijk in de
508 herkenbaar is. Te beginnen met
het rempedaal, waarin het omslagpunt
tussen regeneratief en mechanisch
remmen aanzienlijk minder nadrukkelijk
aanwezig is. De tegendruk
van de besturing zit precies tussen
licht en zwaar in. Mede dankzij een nagenoeg
perfecte gewichtsverdeling
over de voor
en achteras, plus de notie
dat het meeste gewicht laag in de
auto ligt, is er echt een sensatie van
bijna eindeloos veel grip op de vooras.
In de comfortstand is het onderstel
nog steeds aan de stevige kant, maar
niet te hard voor dagelijks gebruik.
Eindoordeel
Dappere en deels geslaagde poging
om groene techniek in een begeerlijke
jas te verpakken, maar met een hybride
508 als basis kan zelfs Peugeot
Sport geen wonderen verrichten.
SPECIFICATIES
Peugeot 508 Peugeot PSE
Prijs: Vanaf 70.000 euro
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0100:
5,2 s
Gem. verbruik: 1 op 49
CO2emissie:
46 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
1598 cm3,
turbo
Max. vermogen: 200 pk (147 kW)/
6000 min1
Max. koppel: 300 Nm/3000 min1
Elektromotor transmissie: 81 pk/
320 Nm
Elektromotor achteras: 83 pk/166 Nm
Max. systeemvermogen: 360 pk/
520 Nm
Transmissie: achttrapsautomaat
Accupakket: 11,5 kWh
Massa leeg: 1850 kg
Tegen wil en dank is Peugeot Sport
gedwongen om op basis van een
plugin
hybride een liefhebbersauto
te maken. Dat lukt aardig, maar
het verschil met een échte GTi valt
niet te ontkennen.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De Peugeot 508 PSE. FOTO PEUGEOT
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto