woensdag 20. 04. 2022 13
Hallo lente!
Ontdek de leukste uitjes van Limburg
1.200+ servicepunten
GRATIS af te halen
Lees digitaal via uittipslimburg.nl/krant
AUTO
Nog voordat we de gloednieuwe i4
M50 ook maar hebben aangeraakt,
zijn de verwachtingen torenhoog
opgeschroefd. Eigenlijk is het nu pas
écht menens voor BMW op elektrogebied.
Na de i3, iX3 en iX is dit namelijk
de auto die de echte merkliefhebber
over de streep moet trekken
om elektrisch te gaan rijden. Is het
de beste elektrosedan van het moment?
Afgaande op de eerste vijf minuten
die ik in de i4 M50 doorbreng
op het asfalt van de ZuidDuitse
Alpen,
zeg ik volmondig ja. Dat zit ‘m
vooral in de herkenbaar
en toegankelijkheid
van deze elektrische Vierer.
Vanaf de eerste keer dat je het
pedaal vloert, aanremt voor een
bocht en aan het stuur draait, heb je
namelijk het gevoel dat je deze auto
al jaren kent. Allemaal met dank aan
de manier waarop de elektromotoren
reageren op het stroompedaal,
het (consistente) gevoel van de remmen
die vrijwel niet laten doorschemeren
of je op de elektromotoren of
de fysieke blokken afremt en het
goed uitgebalanceerde onderstel,
dat – behalve bij hard aanremmen
en snelle richtingveranderingen –
verhult dat deze jongen droog wél
even 2200 kilo weegt. Dat wordt
aangevuld met misselijkmakende
prestaties van de twee elektromotoren
die samen maximaal 544 pk en
795 Nm koppel leveren. De tractie
van de 285achterbanden
is zo
enorm dat de 0100tijd
ligt op 3,9 seconden.
Dat is overigens alleen mogelijk
in de Sport Boostmodus
en bij
een accupercentage van zo’n 90 procent,
in de andere modi is er 68 pk en
65 Nm minder beschikbaar.
In dit nog dunbevolkte segment
kunnen we eigenlijk maar één concurrent
aanwijzen voor deze i4 M50:
de Tesla Model 3 Performance.
Maar na twee kennismakingen met
de elektrosedan uit Beieren moeten
we concluderen dat de twee auto’s
eigenlijk nog geen échte directe tegenstanders
hebben. Waar de Amerikaan
een compromisloze sportsedan
is, is de Duitser juist een indrukwekkende
GT met een sportief
karakter. Op andere punten overklast
de BMW de Tesla bovendien
en zijn ze absoluut niet aan elkaar
gewaagd. Bijvoorbeeld op bouwkwaliteit,
want het interieur en de
afwerking van de i4 M50 is van een
zeer hoog niveau en doet op geen enkel
punt onder voor dat van de reguliere
4Serie.
Om nog maar te zwijgen
van de stilte aan boord, want op
kruissnelheid is de i4 angstaanjagend
stil en dus heerlijk voor het gebruik
op lange afstanden. Door z’n
standaard variabele dempers heeftie
bovendien een heel breed veerspectrum
en is hij zelfs in combinatie
met de voor deze i4 specifiek ontwikkelde
20inch
wielen
comfortabel genoeg. Feit is wel dat
BMW geen grensverleggende elektroprestaties
op de mat legt en op
het gebied van vermogen, snelladen
én actieradius onderdoet voor de
Model 3. Gedurende een rit van 160
variabele en snelle testkilometers
realiseerden we een verbruik van
20,7 kWh per 100 kilometer. Dat correspondeert
met een bereik van 389
kilometer, dus wie normaal rijdt,
perst er 400 kilometer uit.
Compleet andere auto’s dus, en dat
geldt ook voor de prijzen. Want waar
de Tesla Model 3 Performance voor
iets minder dan 65 mille op de prijslijst
staat, begint de i4 M50 pas bij
73.496 euro. En dan moet het BMWoptiespelletje
nog beginnen. Wie
een beetje fanatiek klikt in de onlineconfigurator
kijkt dan al snel tegen
een consumentenprijs van ruim
90.000 euro aan.
Eindoordeel
Een geweldige elektromachine
die
eigenlijk nog met niets te vergelijken
is. En dit is pas het begin.
SPECIFICATIES
BMW i4 M50
Prijs: 73.496 euro
Topsnelheid: 225 km/h
Acc. 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1822,5
kWh
Accucap. (netto): 80,7 kWh
Actieradius WLTP: 416521
km
Laden: 11 kW AC, 205 kW DC
Motor: voor en achter synchroonmotor
met elektromagneet
Gec. max. verm.: 544 pk (400 kW)
Max. koppel: 795 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 2215 kg
AUTOTEST
Stilte voor de storm: BMW i4 M50
Na een eerste kennismaking met de
i4 als prototype eerder dit jaar,
hebben we nu mogen ruiken aan de
productieversie van de BMW i4 M50.
DOOR SJORS TEN TIJE
BMW i4 M50.
FOTO FABIAN KIRCHBAUER
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto