woensdag 20. 04. 2022 AUTO 13
sportsedan is, is de Duitser juist een
indrukwekkende GT met een sportief
karakter. Dat was al te verwachten
door z’n naamgeving: er is een
reden datie
geen Mi4, maar i4 M50
heet. Op andere punten overklast
de BMW de Tesla bovendien en zijn
ze absoluut niet aan elkaar gewaagd.
Bijvoorbeeld op bouwkwaliteit,
want het interieur en de afwerking
van de i4 M50 is van een zeer
hoog niveau en doet op geen enkel
punt onder voor dat van de reguliere
4Serie.
Om nog maar te zwijgen
van de stilte aan boord, want op
kruissnelheid is de i4 – onder meer
dankzij onderhuidse verstevigingen
en een stijf accupakket – angstaanjagend
stil en dus heerlijk voor
het gebruik op lange afstanden.
Door z’n standaard variabele dempers
heeftie
bovendien een heel
breed veerspectrum en isie
zelfs in
combinatie met de voor deze i4 specifiek
ontwikkelde 20inch
wielen
(die bovendien 15 procent lichter
zijn dan regulier 20inch
lichtmetaal)
comfortabel genoeg. Feit is wel
dat BMW geen grensverleggende
elektroprestaties op de mat legt en
op het gebied van vermogen, snelladen
én actieradius onderdoet voor
de Model 3. Wat dat laatste betreft:
gedurende een rit van 160 variabele
en snelle testkilometers realiseerden
we een verbruik van 20,7 kWh
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
meren of je op de elektromotoren of
de fysieke blokken afremt en het
goed uitgebalanceerde onderstel,
dat – behalve bij hard aanremmen
en snelle richtingveranderingen –
verhult dat deze jongen droog wél
even 2200 kilo weegt.
Prestaties
Dat wordt allemaal aangevuld met
misselijkmakende prestaties van de
twee elektromotoren, want die leveren
samen maximaal 544 pk en 795
Nm koppel. De tractie van de 285achterbanden
is zo enorm dat de
0100tijd
nóg sneller aanvoelt dan
de 3,9 seconden die op het specificatieformulier
staan. Dat is overigens
alleen mogelijk in de Sport Boostmodus
en bij een accupercentage
van zo’n 90 procent, in de andere
modi is er 68 pk en 65 Nm minder
beschikbaar. De artificiële geluiden
die Hans Zimmer voor deze i4 heeft
gecomponeerd dragen (wat mij betreft)
ook bij aan de beleving. Die
Iconic Sounds, zoals BMW ze zelf
noemt, doen zeker en gelukkig niet
denken aan dat van verbrandingsmotoren,
maar eerder aan dat wat
je (waarschijnlijk) hoort als je door
de geluidsbarrière breekt. Bovendien
heeft de intensiteit van het geluid
een direct verband met jouw
rechtervoet en de snelheid die je
maakt, waardoor het ook voor een
flinke dosis feedback zorgt in een
anders wel heel stille elektroauto.
En het fijne is: vind je die geluiden
verschrikkelijk, dan zet je ze met
een druk op de knop gewoon uit.
Concurrentie
In dit nog dunbevolkte segment
kunnen we eigenlijk maar één concurrent
aanwijzen voor deze i4
M50: de Tesla Model 3 Performance.
Maar na twee kennismakingen
met de elektrosedan uit Beieren
moeten we concluderen dat de twee
auto’s eigenlijk nog geen échte directe
tegenstanders hebben. Waar
de Amerikaan een compromisloze
per 100 kilometer. Dat correspondeert
met een bereik van 389 kilometer,
dus wie normaal rijdt, perst
er met gemak 400 kilometer uit.
Prijzen
Compleet andere auto’s dus, en dat
geldt ook voor de prijzen. Want
waar de Tesla Model 3 Performance
voor iets minder dan 65 mille op de
prijslijst staat, begint de i4 M50 pas
bij 73.496 euro. En dan moet het
BMWoptiespelletje
nog beginnen.
Wie een beetje fanatiek klikt in de
onlineconfigurator
kijkt dan al snel
tegen een consumentenprijs van
ruim 90.000 euro aan. Ofie
dat
waard is? Feit is dat BMW met de i4
M50 een zeer begeerlijke en unieke
elektrosedan op de markt zet, waar
ook de liefhebber zich in kan vinden,
en dat is een hele prestatie op zich.
Pluspunten: vertrouwd en toegankelijk,
beleving, bouwkwaliteit
Minpunten: duur, nieuw iDrivesysteem
niet vlekkeloos, ruimte tweede
zitrij
Eindoordeel
Een geweldige elektromachine
die
eigenlijk nog met niets te vergelijken
is. En dit is pas het begin.
SPECIFICATIES
BMW i4 M50
Prijs: 73.496 euro
Topsnelheid: 225 km/h
Acc. 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1822,5
kWh
Accucap. (netto): 80,7 kWh
Actieradius WLTP: 416521
km
Laden: 11 kW AC, 205 kW DC
Motor: voor en achter synchroonmotor
met elektromagneet
Gec. max. verm.: 544 pk (400 kW)
Max. koppel: 795 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 2215 kg
AUTOTEST
een eerste kennismaking met
de i4 als prototype eerder dit jaar,
hebben we nu mogen ruiken aan de
productieversie van de BMW i4
M50.
DOOR SJORS TEN TIJE
Het is nogal een claim om je eerste
elektrische vierdeurs coupé aan te
duiden als the ultimate driving machine.
De letter ‘i’ en het getal ‘4’ hoeven
tijdens de introductie van het
eerste elektrische Mmodel
maar in
een zin voor te komen, of men haalt
er de grootste en meest extreme superlatieven
bij. Nog voordat we de
gloednieuwe i4 M50 ook maar hebben
aangeraakt, zijn de verwachtingen
dus torenhoog opgeschroefd.
Dat mag ook wel, want eigenlijk is
het nu pas écht menens voor BMW
op elektrogebied. Na de i3, iX3 en iX
is dit namelijk de auto die de echte
merkliefhebber over de streep
moet trekken om elektrisch te gaan
rijden. En dat is nogal een opgave.
Toch heeft de i4 M50 ons eerder dit
jaar al een beetje overtuigd, want
we hebben al eens mogen snuffelen
aan een prototype dat zo goed als
productieklaar was. Is het de beste
elektrosedan van het moment?
Herkenbaarheid
Afgaande op de eerste vijf minuten
die ik in de i4 M50 doorbreng op het
asfalt van de ZuidDuitse
Alpen, zeg
ik volmondig ja. Dat zit ‘m vooral in
de herkenbaar
en toegankelijkheid
van deze elektrische Vierer. Vanaf
de eerste keer dat je het pedaal
vloert, aanremt voor een bocht en
aan het stuur draait, heb je namelijk
het gevoel dat je deze auto al jaren
kent. Allemaal met dank aan de manier
waarop de elektromotoren reageren
op het stroompedaal, het
(consistente) gevoel van de remmen
die vrijwel niet laten doorscheNa
BMW i4 M50.
FOTO'S FABIAN KIRCHBAUER
Stilte voor de storm: BMW i4 M50