
woensdag 28. 04. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Dallara Stradale: gejaagd door de wind
nu
€ 8,50
Nog niet eerder besteld bij Uitgekookt?
Maak dan kennis met ons proefpakket en bestel de eerste
en ontvang de aspergespecial voor €8,50
UITGEKOOKT.NL 085-0190065
4 maaltijden voor maar € 15,-
Gratis gekoeld
aan huis bezorgd
In 4 minuten
op tafel
ASPERGE-WEKEN!
Iedereen mag genieten van
een lekker bord asperges!
BESTEL NU:
Verse asperges met ham,
krieltjes en hollandaise
OP = OP
Een licht gewicht en eenvoud zijn leidend,
evenals het belang van een
goed chassis. Maar dan aangevuld
met een onmetelijke hoeveelheid
kennis die is opgedaan in Dallara’s
windtunnels, CFDsoftware
en op de
werkvloer waar al sinds jaren ’80
wordt geëxperimenteerd met koolstofvezel
en andere synthetische materialen.
De resterende vrijheid die
het ontwerpteam genoot om er wat
moois van te maken, benadrukt bovenal
de bijzondere proporties en
functionaliteit. Door de luchtinlaten
in de flanken en de centrale ruitenwisser
heeft hij wel wat weg van een
Groep Cprototype
van begin jaren
’90. Maar haal de achtervleugel eraf
en de Stradale kan zo doorgaan voor
een elegante sportcoupé.
In zijn lichtste configuratie weegt de
Stradale slechts 855 kilo. De absentie
van deuren spaart ettelijke kilo’s en is
ideaal voor een maximale stijfheid. Je
laat jezelf diep in voorgevormde kuipen
zakken die integraal deel uitmaken
van de cockpit en vervolmaak je
de zitpositie door stuur en pedalen op
gewenste afstand te duwen. Achter
elke stoel is een opbergvak verborgen,
waar een helm in past. Voor de
rest zit je om ieder praktisch comfort
verlegen, maar als je eenmaal in de
vierpuntsgordel vastgeklikt zit, zit je
ook goed. Naar keuze is er een handgeschakelde
zesbak of een gerobotiseerde
versie met schakelflippers
achter het met alcantara beklede
stuur. Beide zitten vast aan een 2,3liter
turbomotor uit de Ford Focus RS
die voor de gelegenheid tot 400 pk en
500 Nm is opgevoerd door Bosch.
Alle aerodynamische trucage op topsnelheid
is goed voor nagenoeg evenveel
neerwaartse druk als dat de auto
weegt. Hoe de rijbeleving zonder
voorruit of dakdelen is, kunnen we
niet zeggen, aangezien we de auto
louter als coupé in highdownforce
uitmonstering hebben geprobeerd.
Qua onderstel is er eveneens het nodige
te kiezen en ook dat hebben we
alleen in de meest gefocuste stand geprobeerd.
De rijervaring begint met de onbekrachtigde
en uitermate communicatieve
besturing die je direct de
touwtjes strak in handen geeft. Opvallend
is dat de Stradale bepaald
niet zo stug en strak aangelijnd voelt
als een raceauto, maar nog best wat
flex in het onderstel heeft. Daardoor
kun je een beetje spelen met de massa
en kondigt het chassis ruim van tevoren
aan wat er staat te gebeuren. En
dat is niet zo gek veel als die aerodynamica
eenmaal begint te werken. Je
stuurt en de rest volgt. Alles blijft bij
het redelijke, controleerbare, terwijl
je moeiteloos rondetijden neerzet die
vergelijkbaar zijn met kanonnen als
een Ferrari 488 Pista of Porsche GT3
RS. Het rempedaal is overbekrachtigd
en daardoor wat lastig te doseren.
Maar met behoud van volmaakte
rust in het chassis om diep bochten in
te remmen. De motor is meer een
harde werker dan een topentertainer.
De geautomatiseerde transmissie
kan wat houterig overkomen op
lage snelheid en schakelt niet zo rap
als een moderne DCT, maar net snel
genoeg om niet te irriteren. Zijn lompe
randje past eigenlijk wel bij de
raceautoervaring
die door de rest
van de Stradale geserveerd wordt.
Eìndoordeel
Niet eerder was hard rijden in zo’n
snelle auto zo eenvoudig. In elke
(koolstof)vezel is de ongeëvenaarde
expertise van Dallara in het maken
van raceauto’s voelbaar. Heldenmaker
pur sang.
SPECIFICATIES
Dallara Stradale
Prijs: € 217.072,Topsnelheid:
280 km/h
Acceleratie 0100:
3,1 s
Gem. verbruik: 1 op 13
CO2emissie:
211 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
2300
cm3, turbo
Max. vermogen: 400 pk (294
kW)/6200 min1
Max. koppel: 500 Nm/2000 min1
Transmissie: gerobotiseerde zesbak
Aandrijving: achterwielen, Quaife
sperdifferentieel
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
Hoe ziet de belichaming van puur
rijplezier er ook alweer uit? Dit is
het antwoord van een van ’s
werelds meest gerenommeerde
raceautofabrikanten…
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Dallara Stradale.
FOTO LORENZO MARCINNO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto