> delimburger.nl
VL
ADVERTENTIE
Werken in Limburg 5
‘Vallende kwartjes’ moeten tekort aan ICT’ers oplossen
Eén-op-één
De interesse in omscholing blijkt opvallend
groot: van de duizend aanmeldingen
is er voor slechts twintig trainees plek. Zij
volgen een opleidings- en een passend
uitplaatsingstraject van twaalf tot zestien
maanden, waarna een opdrachtgever
besluit om de tot junior professional
ontwikkelde trainee in kwestie al dan
niet in dienst te nemen. “Dat gebeurt in
meer dan 95 procent van de gevallen”,
zegt Wiertz. “En zo niet, dan helpen wij de
trainee bij het solliciteren.”
Het opleiden gebeurt in de coronacrisis
net even anders. “Hier zitten op een
normale dag zes tot acht trainees”, vertelt
Wiertz in een grote kamer dat normaliter
als klaslokaal dient. Nu zitten zij thuis, waar
de online colleges ook hun voordelen
hebben.
“De focus ligt nu op één-op-één sessies,
waardoor trainees nog sneller belanden
bij het ‘kwartje valt-moment’, het moment
waarop ze het écht snappen en de boel
razendsnel oppikken. Dat is op termijn
weer een vacature minder.”
ICT’ers zijn sinds de coronacrisis enorm in trek, maar
het aantal sollicitanten was eigenlijk al jaren voor
de pandemie opgedroogd. Bijscholen lijkt ook in de
ICT-branche dé toekomst.
De vraag naar ICT-personeel neemt alsmaar toe: het aantal vacatures in de branche
is in het eerste kwartaal van dit jaar met 23 procent gestegen ten opzichte van het
kwartaalgemiddelde in 2020. De stijging komt mede tot stand door de coronacrisis,
waarin de noodzaak van een goede IT-infrastructuur, bijvoorbeeld om te kunnen
werken op afstand, extra is benadrukt, terwijl winkeliers en horecaondernemers
noodgedwongen hebben moeten overstappen op een uitbreiding van het online
winkelaanbod en het implementeren van online boekingssystemen.
Cijfers van het UWV tonen dat er bij de helft van de vacatures in de ICT-branche
sprake is van “moeilijk vervulbare vacatures”. Voor Max Wiertz, development manager
bij ICT-opleidingsinstituut
Educom in Sittard, komt de schaarste niet als een verrassing.
“De instroom uit de opleidingen is al een tijdje lager dan de vraag uit de markt. Het
stijgend tekort krijgt nu meer aandacht, maar het blik aan bijvoorbeeld softwareontwikkelaars
is al jaren leeg—die zijn niet tot nauwelijks meer te vinden.”
De oplossing van het arbeidstekort zit volgens Wiertz niet in het plaatsen van een
vacature en het wachten op een sollicitant waarvan nog maar moet blijken of het een
geschikte kandidaat is, maar in het opleiden van mensen met een andere achtergrond
die door het leren begrijpen van belangrijke onderliggende
concepten tot een
ideale match kunnen uitgroeien. “Wij zoeken heel selectief naar mensen die niet per
se een ICT-achtergrond hebben — economen, natuurkundigen en zelfs filosofen —
maar wel over de potentie, affiniteit en motivatie
beschikken om binnen de ICT-sector
aan de slag te kunnen. We kijken met name naar de aanleg: kan iemand goed
logisch redeneren? En hoe zit het met diens abstractievermogen?”
“De enorme waardering die je kreeg,
Cristel kijkt terug op 2020, een heftig jaar voor zorgverleners door
de coronapandemie.
Angst voor corona
“Het was een jaar om nooit meer te vergeten... corona kwam in ons
leven, op ons pad, bij cliënten, bij collega’s en bij families thuis. Het was
een angstige tijd. Ik was heel bang om het virus te krijgen of mijn familie
of collega’s. Er was toen ook een hele discussie over de persoonlijke
beschermingsmiddelen (PBM). Dat heeft veel stress opgeleverd in ons
wijkteam.
Eenzaamheid en verdriet
De eenzaamheid van de cliënten, hun verdriet en angst was ook vreselijk
om te aanschouwen. Dat afstandelijke vind ik verschrikkelijk. Je mag
niemand meer knuffelen of een hand geven. Sommige cliënten geven dan
wel een elleboog, maar dat is toch anders dan écht menselijk contact.
CRISTEL PETERS-STEVENS
één van onze zorghelden
was zo hartverwarmend!”
Mooie momenten
Toch waren er ook hele mooie momenten, in het afgelopen jaar. Zo was ik
bij een cliënt die net de uitslag van zijn negatieve coronatest binnenkreeg.
De opluchting en blijheid bij ons beiden, was zo’n mooi moment. Ook
heb ik in de regionale krant gestaan, omdat mijn zus mij had opgegeven
voor de wekelijkse rubriek ‘Coronahelden’. En het moment dat er voor ons
geklapt werd, de enorme waardering die je kreeg, was zo hartverwarmend!
En niet te vergeten: die eenmalige zorgbonus was ook een mooi gebaar.
Trots
In de wijkzorg werk je zelfstandig, maar ook samen in een team. Ik ben
trots op de saamhorigheid van ons team. Samen sta je echt veel sterker
dan alleen.”
Ben jij ook een zorgheld?
Wil jij, net als Cristel, je óók inzetten voor onze
kwetsbare ouderen? Bijvoorbeeld in de thuiszorg
of in een van onze zorgcentra? Bel dan ons
informatienummer 0900 333 55 55 of kijk op onze
website werkenbij.landvanhorne.nl. Hier lees je alles
over vacatures en scholingsmogelijkheden!
ȳɏɇɰlɑ ʫʖʗɚ , ȳɏɇɰlɑ ɬʙʖʗɃʑɚ
werkenbij.landvanhorne.nl
Cristel Peters-Stevens,
medewerker Wijkzorg
Stichting Land van Horne | Werthaboulevard 3 | 6001 HZ Weert | 0900 333 55 55 | www.landvanhorne.nl