woensdag 27. 04. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Nieuwe hit van Honda? De HR-V e:HEV
kwaliteit van het hoogste niveau en
zit het interieur net als de rest van de
auto heel strak in elkaar, maar zijn er
af en toe minder modieuze keuzes
gemaakt. De toplaag van het dashboard
glimt bijvoorbeeld wat en
blijkt van harde kunststof gemaakt
te zijn. Dat merk je overigens pas als
je erop klopt, dus een echt minpunt
kun je het niet noemen. Verder moet
je vooral wennen aan die hybrideaandrijflijn,
waarbij de 1.5 iVTECmotor
die volgens het Atkinsonprincipe
werkt, vooral als generator
dient. Pas als er meer kracht nodig is
of hogere snelheden worden gereden,
maakt de techniek een koppeling
met één overbrenging tussen de
voorwielen en de viercilinder. De
elektromotoren worden in dat geval
weer losgekoppeld, want, redeneert
Honda, anders heb je wrijvingsverliezen.
Andersom wordt de verbrandingsmotor
losgekoppeld als die
niet nodig is voor de aandrijving. En
dat is vaak het geval, want meestal
werkt hij dus als generator. De lineaire
power van de elektromotoren
heeft geen versnellingsbak nodig.
Net als de Jazz heeft deze HRV
dus
geen versnellingsbak of cvt. De
transmissie via de elektromotor is
traploos, dus ervaar je de aandrijflijn
ook zo. De mate van gasgeven
loopt niet altijd synchroon, als je
meer dan gemiddeld gas geeft,
wordt de motor wat luidruchtig.
Niets nieuws en als je gewoon met de
De Honda HRV
e:HEV.
FOTO HONDA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
aller Max is momenteel happy
with Honda, maar worden wij dat
ook van deze nieuwe HRV?
Die
crossover
gaat de competitie aan
in het felbevochte Bsegment
van
SUV’s.
DOOR JACO BIJLSMA
Dat doet hij net als in de Formule 1
met hybridepower.
Een bewuste
keus, want heel berekenend levert
Honda hier in Europa maar één aandrijflijn
en dat is de e:HEVunit
die
we al van de Honda Jazz kennen. Alleen
werd deze voor gebruik in de
grotere HRV
aangepast en verbeterd.
Het verzamelde vermogen van
de aandrijflijn, die bestaat uit een 1.5
viercilinder benzinemotor en twee
elektromotoren, steeg van 109 naar
131 pk. Het lithiumion
accupakket
werd met 25 procent meer accucellen
uitgebreid en heeft dus een hogere
capaciteit. De HRV
van de derde
generatie krijgt mogelijk in de toekomst
nog gezelschap van een
PHEVversie,
maar zeker van een
volledig elektrische.
Dat elke Honda vanaf nu deels geelektrificeerd
zal zijn en dat Honda
naar een volledig wereldwijde elektrische
lineup
streeft per 2040, lijkt
een haalbare claim. Want Honda is
qua auto’s hier in Nederland niet een
merk van de grote aantallen, dat
mag duidelijk zijn. Het merk dat
sterk is in techniek en bouwkwaliteit,
hoopt met deze HRV
overigens
wel een bestseller in handen te hebben.
Niet gek, want deze HRV
gaat
meedoen in het razend populaire
Bsegment
SUV’s/crossovers.
Een
klasse waar veel merken aan meedoen
en waar je keihard moet knokken
voor een goede klassering in de
verkoopstatistieken. Want daar
staan betaalbare en goede auto’s als
de Renault Captur op de voorste
startrijen, maar vind je ook goed
vergelijkbare auto’s als de Toyota
CHR.
Qua maatvoering zit de HRV
tussen die twee in. Met een lengte
van 4,34 meter is hij zo’n 12 centimeter
langer dan de Captur en 5 centimeter
korter dan de Toyota. Het silhouet
van de HRV
wijzigde aanzienlijk,
want hij werd zo’n twee
centimeter lager, terwijl hij toch een
centimeter meer bodemspeling
heeft gekregen ten opzichte van zijn
voorganger. Andere opvallende designkenmerken
zijn de sterkere aflopende
daklijn achter, die er een
soort coupéverschijning
van
maakt. De grille die helemaal in de
carrosseriekleur gespoten is, staat
juist stoer rechtop.
Goed doordacht
Aan boord vinden we, zoals we van
Honda gewend zijn, veel functionaliteit.
Net als de Jazz blijkt deze HRV
bovengemiddeld ruim in zijn klasse.
Achterin zit je zeer ruim en zijn
standaard de Magic Seats aanwezig,
waarbij je zonder moeilijke hendels
of knoppen de zittingen van de
achterbank omhoogklapt, zodat je
extra hoge voorwerpen op de vlakke
wagenvloer kunt zetten. Dat kan allemaal
doordat ook bij dit small car
platform de tank centraal is geplaatst,
dus min of meer onder de
voorstoelen. De PCU oftewel de Power
Control Unit, een unit ter grootte
van een paar melkpakken, verhuisde
van het bagageruim naar de
motorruimte. Dat was wel nodig
ook, want met 317 liter bagageruimOns
teinhoud
scoort de HRV
in deze
klasse iets onder het gemiddelde.
Dat wil niet zeggen dat hij daar ernstig
tekortschiet, de ruimte is voldoende
en mooi rechthoekig. Bovendien
ontstaat er een mooie vlakke
laadvloer als je de achterbank platlegt.
Het interieur is goed doordacht
en zit vol handige vakjes, bruikbare
bekerhouders, connectiviteit en
comfort. De zitplaatsen zijn voldoende
groot en zitten lekker, want
ze zijn niet te hard en niet te zacht.
Overzichtelijk aanbod
De standaarduitrusting van deze
Honda, die een vanafprijs van
34.360 euro heeft, is behoorlijk compleet.
Hij is niet de goedkoopste in
zijn klasse, maar wel bovengemiddeld
compleet. Honda doet niet aan
lokkertjes met een lage prijs voor
een kale auto en ook het vooral bij
premiumfabrikanten
zo populaire
optiespel is aan het merk niet besteed.
Het heeft een overzichtelijk
aanbod van auto’s met een complete
uitrusting: in het geval van de HRV
één motorisering en drie uitvoeringen.
Daarvan zal de middelste Advance
(meerprijs ten opzichte van
basisuitvoering Elegance 2500
euro) naar verwachting het beste
scoren. De top uitvoering Advance
Style is 2,5 duizend euro duurder en
kost dus net geen 40 mille. Standaard
heeft elke HRV
keyless entry,
maar ook een achteruitrijcamera.
Verder zijn die opklapbare Magic
Seats altijd aan boord, maar zijn ook
stoelverwarming, adaptieve cruise
control, Apple CarPlay, twee usbpoorten
en ledverlichting
allemaal
standaard, naast de uitrusting die er
sowieso op zit in deze klasse, waaronder
automatische airco en elektrische
bediening van nagenoeg alles.
Ook voor het 18inch
lichtmetaal
hoeft niet bijbetaald te worden.
Aandrijving
Is dit dan het perfecte aanbod? Nee,
ook deze Honda heeft een paar zaken
die beter kunnen. Zo is de bouwstroom
in ons drukke, filerijke land
meerijdt, heb je nergens last van.
Onder deellast is dit zelfs een mooi
stille auto, waarbij niet alleen de motorgeluiden
op de achtergrond blijven,
maar ook de rolgeluiden goed
geïsoleerd zijn. Een ander positief
punt is het comfort van de HRV:
anders
dan veel concurrenten is de
achteras niet te hard afgeveerd. Het
onderstel van de crossover
heeft
onder andere nieuwe, vloeistofgevulde
wielophangingsbussen. Bovendien
zijn de dempers en veren
goed op elkaar afgestemd. Daardoor
rolt hij wel iets meer rond zijn
lengteas, maar zeker niet in hinderlijke
mate. Een prima onderstelafstemmig
dus. Tel daarbij op de zuinige
aandrijflijn (we haalde heel makkelijk
1 op 20 ondanks snellere
stukken), bovengemiddeld veel interieurruimte,
veel functionaliteit en
een complete uitrusting en we hebben
er volgens ons een uitstekend
aanbod bij in deze klasse.
Eindoordeel
Prima aanbod: uitstekende bouwkwaliteit,
bovengemiddeld veel interruimte,
functioneel met complete
uitrusting. Zuinige aandrijflijn.
Niet de goedkoopste, wel value for
money.
SPECIFICATIES
Honda HRV
e:HEV
Prijs: € 34.360,Topsnelheid:
170 km/h
Acc. 0100:
10,6 s
Gem. verbruik: 1 op 18,5
CO2emissie:
122 g/km
Motor: 1498 cm3, vierinlijn
Plaatsing: voorin, dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.): 131 pk
(96 kW) / 6000 min1
Max. koppel benzinemotor: 253 Nm/
1500 min1
Transmissie: automatisch
Aandrijving: voorwielaandrijving