woensdag 05. 05. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Lexus LC 500 Convertible
opvallende verschijning
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
tijd waarmee Lexus geen record
neerzet, maar dat was ook niet de
intentie. Tijdens het schouwspel
van open naar dicht of andersom
last de elektronica zelfs twee pauzes
in, een aan het begin en een aan het
einde. Daardoor ontstaat een elegante
beweging tijdens het open en
sluiten van de softtop. Alsof dat je
opvalt als je achter het stuurwiel zit,
en de kap al dan niet met een gangetje
van maximaal 50 km/h bedient...
Juwelenkistje
Voor het in beweging zetten van de
softtop dien je eerst een met leer afgewerkte
klep te openen, alsof het
een juwelenkistje betreft. Vervolgens
trek of duw je tegen de ‘ring’ en
het dak treedt in werking. De knop
in het verder met ergonomische
missers opgebouwde interieur dien
je vast te houden. Dankzij vier lagen
houdt de kap veel geluid buiten en
waan je je welhaast in de coupé.
Dankzij een brede glazen achterruit
is de LC achter goed te overzien. Het
enige wat onoverzichtelijk is, is de
lange overhang achter, die vanaf de
achterste wielen sterk naar binnen
loopt. Een camerasysteem achter is
onontbeerlijk, zoals Lexus heeft ingezien.
Het maakt niet uit of je met
gesloten of geopend dak rijdt. Met
opgevouwen softtop zit je binnen de
Nederlandse snelheidslimieten bij
een normale windkracht keurig uit
de wind. De vorm van de voorruit in
combinatie met de twee zijramen
per flank en de kleine polycarbonaat
winddeflector tussen de achterste
hoofdsteunen, geleiden de
wind van het interieur af. Een windschot
boven de tweede zitrij, waar je
zelfs als kind amper bewegingsvrijheid
hebt, biedt zeker de mogelijkheid
om tijdens de Indian Summer
langer met geopend dak door te rijden.
Stoelverwarming en nekverwarmer
veraangenamen de rit dan.
Achtcilinder motor
De sierlijke achterzijde (met wat
goedkoop ogende lichtarmaturen)
is een van de redenen waarom LC
Granturismo
De LC is een heerlijke granturismo;
bij de Convertible past dat karakter
nog beter. Hij is uitermate comfortabel
en de koets met verstevigde
bodemplaat en voorruitstijl is heel
stijf. Bij een oneffenheid hoor je zelden
een kraakje, evenmin voel je vibraties
in het stuurwiel of zie je de
binnenspiegel bewegen.
Consumptie
De hoge benzineconsumptie resulteert
in een hoge CO2waarde,
waardoor de LC 500 zwaar belast
wordt door het Nederlandse belastingregime.
Voor de Coupé betekent
het een meerprijs van enkele
tienduizenden euro’s voor de 500
ten opzichte van de 500h, zodat het
gros van de kopers van de gesloten
variant (momenteel 46 om 6) voor
de LC 500h opteert. Voor de Convertible
is er geen alternatief binnen
Lexus. Daarom verwacht de importeur
slechts een handvol exemplaren
van deze concurrent van de
BMW 8 Cabrio
en Mercedes SL te
verkopen.
Eindoordeel
Een opvallend gestileerde granturismo
met een dorstige V8motor,
een heerlijke toerauto met een van
de wind goed afgesloten leefcompartiment
SPECIFICATIES
Lexus LC500 Convertible
Prijs: € 186.995
Topsnelheid: 270 km/h
Acc. 0100:
4,6 s
Gem. verbruik: 1 op 8,5
CO2emissie:
275 g/km
Motor: 5.0 V8
Max. vermogen: 464 pk
(341 kW)/7.100 min1
Max. koppel: 530 Nm/4.800 min1
Transmissie: 10trapsautomaat
Massa leeg: rijklaar 2110 kg,
2010 ledig
De excentriek gelijnde Lexus LC
Coupé heeft zowaar een nog
opvallender gestileerd broedermodel
in de vorm van de Convertible
gekregen.
DOOR SJOERD VAN BILSEN
Met zijn softtop ligt de focus van het
ontwerp niet specifiek meer op de
naar binnen getrokken flanken,
maar op het compact ogende canvas
dak en de langgerekte achterzijde.
De proporties zijn ook hier
spraakmakend en hebben van
Lexus in de ontwerpstudio veel aandacht
gekregen. De fabrikant wilde
de achterzijde compact en slank
houden. Daarom is de tweemaal
eerder toegepaste inklapbare hardtop
(SC430 en IS250C) genegeerd,
aangezien het klapdak dan de vorm
van de achterzijde (groot en hoekig)
bepaalt. Het Canadese Magna
kreeg de opdracht een stoffen dak te
ontwikkelen. Door het vouwsysteem
is een geopende softtop relatief
compact en past het in een kleinere
ruimte dan een hardtop. Lexus
bergt de kap op onder een aluminium
tonneaucover, die automatisch
omhoogscharniert. De Japanse fabrikant
claimt dat die bergruimte
geen invloed heeft op de laadruimte
en dat het beschikbare volume altijd
even groot is, ongeacht of het
dak opgevouwen of uitgevouwen is.
Feit is dat de meetmethode van
Lexus uitwijst dat de Convertible
wel degelijk minder bergruimte
achterin heeft dan de Coupé. Magna
heeft voor een fraai gelijnd dak
met een aluminium en titanium
constructie gekozen. Anders dan bij
de BMW 8Serie,
die eveneens van
de hand van Magna is, bevindt de
achterruit zich in de softtop en
vormt hij geen deel van de winddeflector.
De kap, leverbaar in twee
tinten plus een derde voor een speciale
editie, vouwt zich in 15 tellen
volledig geautomatiseerd op. Een
Convertible anders dan de Coupé
louter als ‘500’ met 5.0 V8motor
leverbaar is. De ruimte voor de batterij
van de LC500h wilde Lexus
niet in de koets reserveren. Met geopende
softtop genieten de inzittenden
nu van het volle geluid van
de 463 pk sterke achtcilindermotor,
die zich in de Sport+stand
na
het terugschakelen met gedistingeerde
knallen laat horen.
De in alle rijmodi nadrukkelijk aanwezige
V8 zorgt voor een spektakel,
waarvan je ook in de uitstekende
geïsoleerde Convertible geniet.
Niet alleen door de oorstreling, ook
door zijn kracht. Het atmosferische
blok biedt onder alle omstandigheden
een mooi lineaire krachtafgifte,
waardoor de zwaardere
Convertible net zo rap uit de startblokken
komt als de Coupé. Als
rust welkom is, zijn die momenten
ook te creëren. Het blok draait
dankzij de transmissie met tien
verzetten ultralage toerentallen,
zoals 1700 min1
bij 130 km/h. Het
heeft effect op het verbruik, maar
het opzwepende karakter van de
achtpitter resulteert al snel in een
verbruikscijfer van 1 op 5. De bak
schakelt overigens uiterst gevoelloos,
tenzij je in de sportievere
modi rijdt. Dan geeft de transmissie
de schakelmomenten met meer
emotie door.
Lexus LC500 Convertible. FOTO LEXUS