woensdag 05. 05. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Lexus LC 500 Convertible opvallende verschijning
Met zijn softtop ligt de focus van het
ontwerp niet specifiek meer op de
naar binnen getrokken flanken,
maar op het compact ogende canvas
dak en de langgerekte achterzijde.
De proporties zijn ook hier spraakmakend
en hebben van Lexus in de
ontwerpstudio veel aandacht gekregen.
Het Canadese Magna kreeg de
opdracht een stoffen dak te ontwikkelen.
Door het vouwsysteem is een
geopende softtop relatief compact
en past het in een kleinere ruimte
dan een hardtop. Dankzij vier lagen
houdt de kap veel geluid buiten en
waan je je welhaast in de coupé.
Dankzij een brede glazen achterruit
is de LC achter goed te overzien. Het
enige wat onoverzichtelijk is, is de
lange overhang achter, die vanaf de
achterste wielen sterk naar binnen
loopt. Een camerasysteem achter is
onontbeerlijk, zoals Lexus heeft ingezien.
Met opgevouwen softtop zit
je binnen de Nederlandse snelheidslimieten
bij een normale windkracht
keurig uit de wind. De vorm van de
voorruit in combinatie met de twee
zijramen per flank en de kleine polycarbonaat
winddeflector tussen de
achterste hoofdsteunen, geleiden de
wind van het interieur af. Een windschot
boven de tweede zitrij, waar je
zelfs als kind amper bewegingsvrijheid
hebt, biedt zeker de mogelijkheid
om tijdens de Indian Summer
langer met geopend dak door te rijden.
De sierlijke achterzijde is een van de
redenen waarom LC Convertible
anders dan de Coupé louter als ‘500’
met 5.0 V8motor
leverbaar is. De
ruimte voor de batterij van de
LC500h wilde Lexus niet in de koets
reserveren. Met geopende softtop
genieten de inzittenden nu van het
De Kia e-Niro
Proefrit aan huis ook mogelijk
20 x
Uit voorraad
leverbaar
volle geluid van de 463 pk sterke
achtcilindermotor.
De in alle rijmodi nadrukkelijk aanwezige
V8 zorgt voor een spektakel,
waarvan je ook in de uitstekende geisoleerde
Convertible geniet. Niet
alleen door de oorstreling, ook door
zijn kracht. Het atmosferische blok
biedt onder alle omstandigheden
een mooi lineaire krachtafgifte,
waardoor de zwaardere Convertible
net zo rap uit de startblokken
komt als de Coupé. Als rust welkom
is, zijn die momenten ook te creëren.
Het blok draait dankzij de transmissie
met tien verzetten ultralage toerentallen,
zoals 1700 min1
bij 130
Ontspannen elektrisch rijden tot wel 455 kilometer, toegang tot het
grootste netwerk van openbare laadpunten in Europa 썗n op afstand je
ruiten ontdooien. Ben jij klaar om elektrisch te gaan? Wij denken van wel.
km/h. Het heeft effect op het verbruik,
maar het opzwepende karakter
van de achtpitter resulteert al
snel in een verbruikscijfer van 1 op 5.
De bak schakelt overigens uiterst
gevoelloos, tenzij je in de sportievere
modi rijdt. Dan geeft de transmissie
de schakelmomenten met meer
emotie door.
De LC is een heerlijke granturismo;
bij de Convertible past dat karakter
nog beter. Hij is uitermate comfortabel
en de koets met verstevigde bodemplaat
en voorruitstijl is heel stijf.
De hoge benzineconsumptie resulteert
in een hoge CO2waarde,
waardoor de LC 500 zwaar belast
wordt door het Nederlandse belastingregime.
Vanaf
씲
31.995
Incl. 씲 4.000 Kia EV bonus
Of Private Lease vanaf
349
씲 p/m
Inclusief:
僅 Aankoop zonder
aanbetaling
僅 Onderhouds- en
reparatiekosten
僅 24-uursservice
僅 All risk verzekering
僅 Wegenbelasting
僅 Navigatie updates
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo
Tel. (077) 33 33 077 | info@vdnsvenlo.nl
De Kia e-Niro heeft een 39,2kWh batterij met een actieradius tot 289 km of 64kWh batterij met een actieradius tot 455 km.
Het vermelde rijbereik is gemeten volgens WLTP. Genoemde consumentenadviesprijs in combinatie met de particuliere Kia EV subsidie is geldig op de aanschaf van een nieuwe Kia e-Niro
modeljaar 2021 met uiterste orderdatum 30-06-2021. De Kia EV subsidie wordt toegepast op de consumentenadviesprijs, de fiscale waarde blijft ongewijzigd. De Kia EV subsidie heeft geen effect
op de bijtelling. Genoemde prijs is incl. kosten rijklaar maken. Bekijk de volledige actievoorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Getoond model kan afwijken van de beschreven
uitvoering. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
Voor de Coupé betekent
het een meerprijs van enkele tienduizenden
euro’s voor de 500 ten opzichte
van de 500h, zodat het gros
van de kopers van de gesloten variant
voor de LC 500h opteert. Voor
de Convertible is er geen alternatief
binnen Lexus. Daarom verwacht de
importeur slechts een handvol
exemplaren van deze concurrent
van de BMW 8 Cabrio
en Mercedes
SL te verkopen.
Eindoordeel
Een opvallend gestileerde granturismo
met een dorstige V8motor,
een heerlijke toerauto met een van
de wind goed afgesloten leefcompartiment
SPECIFICATIES
Lexus LC500 Convertible
Prijs: € 186.995
Topsnelheid: 270 km/h
Acc. 0100:
4,6 s
Gem. verbruik: 1 op 8,5
CO2emissie:
275 g/km
Motor: 5.0 V8
Max. vermogen: 464 pk
(341 kW)/7.100 min1
Max. koppel: 530 Nm/4.800 min1
Transmissie: 10trapsautomaat
Massa leeg: rijklaar 2110 kg,
2010 ledig
De excentriek gelijnde Lexus LC
Coupé heeft zowaar een nog
opvallender gestileerd broedermodel
in de vorm van de Convertible
gekregen.
DOOR SJOERD VAN BILSEN
Lexus LC500 Convertible. FOTO LEXUS
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto