woensdag 04. 05. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Gezinsaanbieding: Mercedes-Benz EQB
MerrcedesBenz
EQB.. FFOTO''S
MERCEDESBENZ/
ANDRÉÉ TIILLMANN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Op de IAA van München presenteerde
MercedesBenz
in één klap
negen nieuwe EV’s, waaronder
deze EQB.
DOOR SJORS TEN TIJE
Dit is, anders dan bijvoorbeeld het
elektrische vlaggenschip EQS, een
auto die voor het grootste deel is gebaseerd
op een reeds bekend model
met verbrandingsmotor. Net zoals
de GLA als basis voor de EQA dient,
doet de GLB dat voor deze EQB. Optische
verschillen ten opzichte van
de versie met verbrandingsmotor
zijn er echter wel. De EQB heeft het
inmiddels bekende EQfront
met
gesloten grille en gestroomlijnde
koplampen, alsmede met elkaar
verbonden achterlichtunits. De
wielbasis van 2,83 meter is ongewijzigd,
en dat geldt eigenlijk ook voor
het interieur, waar je her en der enkel
een EQlogo
kunt vinden. Ook de
interieurmaten zijn identiek. De bagageruimte
meet nog altijd een forse
492 liter, terwijl er 1710 liter in de
EQB past als alle zitrijen (inclusief
de optionele derde) zijn neergeklapt.
Uitvoeringen
Hij komt er in eerste instantie in
twee smaken. De 300 en 350 dragen
beide de toevoeging 4Matic en zijn
dus vierwielaangedreven, dankzij
een motor op de voorste en achterste
as. In de 300 zijn ze samen goed
voor 230 pk en 390 Nm, de 350 reikt
tot 292 pk en 530 Nm. Een 66,5 kWhaccu
(netto) voorziet in beide versies
de elektromotoren van stroom
en maakt een WLTPbereik
van 416
kilometer mogelijk. Wie daarna
moet laden, doet dat met maximaal
11 kW bij een AClaadpunt.
Snelladen
gaat met een maximaal vermogen
van 100 kW. Een achterhaald
getal, daar de standaard in dit segment
inmiddels 150 kW bedraagt, al
stelt MercedesBenz
dat het hard
heeft gewerkt om ervoor te zorgen
dat die 100 kW relatief lang wordt
vastgehouden. Daardoor duurt een
laadbeurt van 10 naar 80 procent
zo’n 30 minuten. Verre van baanbrekend,
maar marktconform.
Comfort
Op het asfalt maakt de EQB die teleurstellende
cijfers gelukkig wel
goed. De elektrische GLB is op korte
oneffenheden merkbaar een flink
aantal kilo’s zwaarder dan z’n benzinebroer,
maar toch is de demping
voor een EV van dit formaat zacht.
Het maakt van de EQB een comfortabele
auto, zonder datie
ook maar
een moment stuiterig of onrustig
aanvoelt. Het zwaartepunt ligt
merkbaar laag in de auto en daardoor
heltie
in bochten niet te veel
over. Kortom, een knap staaltje ondersteltechniek,
dat we overigens al
kenden van de GLB. Ook deze EQB
heeft immers McPhersons vóór en
een multilinkachteras
en dat zorgt
voor een goede wegligging voor een
auto van dit formaat en gewicht. De
manier waarop de EQB z’n vermogen
afgeeft, past bij dat comfortabele
onderstelkarakter. Met 230 pk is
de EQB 300 zeker vlot genoeg, maar
de elektromotoren geven hun 390
Newtonmeters niet meteen bij stilstand
weg. In plaats daarvan zorgen
ze voor een geleidelijke toename
van het koppel voor een soepele acceleratie.
Dat wil zeggen: als de
comfortstand is geselecteerd, want
in de obligate sportstand voelt ook
deze elektroauto
te gretig aan. In
de meeste situaties doet overigens
de achterste elektromotor het
werk: de voortrein doet alleen bij
stevige acceleratie mee of als er enige
onbalans optreedt om de auto zo
via de voorwielen recht te trekken.
Het verschil met de EQB 350 is overigens
erg goed merkbaar: die neigt
met z’n 292 pk al naar het misselijkmakende.
Op termijn verschijnen
er trouwens nog twee interessante
varianten. Een minder krachtige,
met dezelfde aandrijflijn uit de bekende
EQA en dus enkel een elektromotor
in de neus, die goed is voor
190 pk. Die is ongetwijfeld ook een
stuk goedkoper dan de 300, die naar
verwachting zo’n 60 mille gaat kosten.
Op het moment van schrijven
hebben we namelijk nog geen Nederlandse
prijzen ontvangen. Daarna
volgt een versie met een groter
elektrisch bereik, die de 500 kilometergrens
moet overstijgen.
Unieke positie
Al met al klinkt de EQB misschien
als niet zo’n bijster interessante
auto, en dat is gedeeltelijk waar. Z’n
specificaties zijn niet baanbrekend
en qua laadvermogen en prestaties
loopt hij op papier achter bij zijn
concurrenten. Maar binnen het
elektrische aanbod heeft de EQB
een redelijk unieke positie. Net als
de GLB isie
namelijk optioneel als
zevenzitter te bestellen, en daarmee
is de EQB een van de weinige
elektrische zevenzitters van het
moment. Wie zeven stoelen wil, kan
nu eigenlijk enkel bij Tesla terecht.
Op die derde zitrij is ruimte voor
mensen tot een lengte van 1,70 meter,
mede omdat de tweede zitrij ook
optioneel met 14 centimeter in lengterichting
is te verschuiven. Dankzij
z’n hoekige vormen is de EQB een
praktische elektroSUV
en dus een
aanwinst voor de elektrische
markt, waar steeds meer te kiezen
valt. Een andere, belangrijke USP is
dat prettige en uitgebreide MBUXsysteem,
dat ook in deze EQB nagenoeg
vlekkeloos werkt. Het voor
deze elektrische versie speciale EQmenu
zorgt bovendien voor optimalisatie
van de aandrijflijn, onder andere
door rekening te houden met
temperaturen en hoogtemeters op
de weg richting de eindbestemming,
om zo efficiënt en snel mogelijk
daar aan te komen. Daarmee is
de EQB een praktische gezinsEV,
al
blijft het qua prijs een premium product.
Pluspunten: praktisch, comfortabel,
stuurwiel met fysieke knoppen
Minpunten: zitpositie achterbank,
elektroprestaties ten opzichte van
prijs
Eindoordeel
De EQB verrast helemaal nergens
en biedt weinig innovatie, maar is
toch een goede aanvulling op het
EVaanbod.
SPECIFICATIES
Mercedes Benz EQB 300 4Matic
Prijs: naar schatting 60.000 euro
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0100:
8,0 s
Gem. verbruik: 18,219,1
kWh/100 km
Accucapaciteit (netto): 66,5 kWh
Actieradius WLTP: 416 km
Laden: 11 kW AC, 100 kW DC
Motor: asynchroonmotor vóór,
permanente synchroonmotor achter
Gec. max. vermogen: 230 pk (168 kW)
Max. koppel: 390 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 2175 kg