woensdag 12. 05. 2021 AUTO 13
Seat Ateca heeft
nog steeds
dezelfde speelstijl
pk die standaard een 7traps
DSG
en vierwielaandrijving heeft. Voor
de zeldzame dieselrijder zijn er
twee varianten van de 2.0 TDI met
115 pk en 150 pk.
De vanafprijs voor de driecilinder
ligt rond de 29.500 euro , de 1.5 TSI is
er vanaf 35.500 euro. De 2.0 TSI begint
bij 55.790 euro en de 2.0 TDI
start bij 37.000 euro.
Rijervaring
We konden alleen rijden met de
krachtigste benzineversie in de
sportieve FRuitvoering.
Er is overigens
een nieuw uitrustingsniveau te
krijgen, genaamd Xperience, dat
een offroadtintje
geeft aan de Ateca.
Enfin, terug naar de 190 pk sterke
tweeliter benzinemotor, die met
320 Nm over voldoende koppel beschikt
voor een soepele rijervaring.
Alleen onder vollast en hoger in de
toeren laat de viercilinder een rauw
stemgeluid horen, maar qua prestaties
past deze motor de Ateca als
een schoen. Aan het onderstel van
de Ateca is verder niets gewijzigd en
van onze eerdere duurtestperiode
weten we nog dat hij behoorlijk stug
is, zeker op 19inch
wielen die je eigenlijk
wel nodig hebt om de wielkasten
goed te vullen. Besef wel dat
die flink wat rolgeluiden produceren.
Het gereden exemplaar had de
optionele variabele dempers van
815 euro en het is raadzaam die te
nemen. Daarmee wordt de horizon
wat breder, maar alsnog is hij
ondanks
de multilink
constructie van
de achteras op de 4WD
behoorlijk
stug. Daar staat tegenover dat hij
strak een bocht doorgaat. Met een
lichte en precieze besturing, waardoor
je bijna vergeet in een crossover
te zitten. De Ateca rijdt net als
voorheen bovengemiddeld goed
voor deze klasse, met als keerzijde
een taai onderstel. Wat dat betreft is
de Ateca met zijn opgefriste tenue
niet van speelstijl veranderd.
Eindoordeel
Vlot ogende, allround middenklassecrossover
die nog altijd het sportievere
alternatief van het SUVaanbod
van de VWgroep
vormt.
SPECIFICATIES
Seat Ateca 2.0 TSI DSG 4DRIVE
Prijs: € 55.790
Topsnelheid: 212 km/h
Acceleratie 0100:
7,1 s
Gem. verbruik: 1 op 12,2
CO2emissie:
187 g/km
Motor: vierinlijn,
1984 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 190 pk ( 140
kW)/4200 min1
Max. koppel: 320 Nm/1500 min1
Transmissie: zevenbak, automaat
Massa leeg: 1436 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Vier jaar geleden bracht Seat met
de Ateca zijn eerste SUV op de
markt. Daarna kwam de compactere
Arona en vorig jaar sloot de grotere
Tarraco zich aan. Inmiddels
heeft bijna de helft van alle in Nederland
verkochte Seats een SUVcarrosserievorm
en neemt de Ateca
twintig procent voor zijn rekening.
Dat betekent dat er in de eerste helft
van zijn levenscyclus binnen onze
landsgrenzen ruim 6600 exemplaren
zijn verkocht van de Csegment
crossover. Vooral op de zakelijke
markt weet het zustermodel van de
Volkswagen TRoc
en Skoda Karoq
goed te scoren. En als iets goed in de
smaak valt, ga je de samenstelling
doorgaans niet rigoureus wijzigen.
Dat is de bekende aanpak van het
VWconcern
en daardoor is er sprake
van een milde facelift voor de Ateca.
De Leon is de meest recente vertegenwoordiger
van het Spaanse familiewapen
en het koetswerk van de
Ateca is daarmee nu in lijn gebracht.
De koplampen zijn kleiner
geworden en hebben standaard full
ledtechnologie.
De grille is spitser
en de nieuwe bumper heeft grotere
luchtinlaten. Aan de achterzijde is
de behuizing van de verlichting niet
gewijzigd, maar zijn er voortaan wel
dynamische knipperlichten. Op de
kofferklep staat de typeaanduiding
in ‘handschrift’ en de bumper is
eveneens gewijzigd. Geen echte
dubbele uitlaat meer, maar aan
weerszijden van de kont twee plastic
‘uitlaatmonden’.
Digitaal
In het interieur heeft het centrale
scherm met sneltoetsen plaatsgemaakt
voor een volledig digitaal paneel.
Dat kan 8,25 inch of 9,2 inch
groot zijn en is ook bekend uit de
Leon. De gereden testauto had het
grootste display en dat vergt enige
studie om te komen tot een soepele
aansturing. Het reageert snel op
aanraakopdrachten, heeft fraaie
graphics en veel onderliggende
menu’s, waarin het even zoeken is.
Soms swipen, dan weer drukken of
een van de hoofdiconen aanraken.
Het blinkt kortom niet uit in een intuïtieve
bediening. Je moet echt
even de weg vinden om het zonder
irritaties te kunnen aansturen. Met
‘Hola, Hola’ kun je ook de stemopdrachten
beginnen, maar het systeem
bleek in de praktijk moeite te
hebben met simpele navigatieverzoeken.
Voorts is de concernbreed
toegepaste Virtual Cockpit leverbaar
op de Ateca. Het scherm achter
het stuur kan al naar gelang uw
wens navigatieopdrachten, traditionele
meters of een combinatie
daarvan laten zien.
Daarnaast is er een nieuw (Leon)
stuurwiel geplaatst en zijn er
mooiere deurpanelen met stiksels
aangebracht om de kwaliteitsbeleving
naar een hoger niveau te tillen.
Maar nog altijd zijn er behoorlijk
wat grauwe, harde en krasgevoelige
kunststoffen in deuren en middenconsole,
waarmee de Ateca duidelijk
afstand houdt tot de Volkswagenbroer
en gelijke tred houdt met
de Skoda Karoq. De zitpositie is onveranderd
hoog en goed ten opzichte
van het stuur, het ruimteaanbod
op de achterbank is royaal en de kofferbak
heeft een inhoud van 510 liter.
Op veiligheidsgebied is de dodehoeksensor
verbeterd, waardoor
deze nu een bereik van 70 meter
heeft in plaats van 50 meter. Thans
is er voorspellende (‘predictieve’)
adaptieve cruise control leverbaar,
die aan de hand van onder meer gps
zelf de snelheid aanpast aan verkeerssituaties
en de stuurassistent
houdt hem tot 210 km/h binnen de
lijnen. In het vorige model was de rijhulp
in de file nogal schokkerig,
maar dat is bij de vernieuwde versie
verbeterd en gaat nu vloeiender.
Motoren
Het motorenprogramma bestaat
net als voorheen op benzinegebied
uit een 1,0liter
driecilinder met 110
pk, de veruit meest populaire (80%
verkoopvolume) 1.5 TSI viercilinder
met 150 pk en de 2.0 TSI met 190
De aanvoerder van het SUVoffensief
van Seat verschijnt in een
nieuw tenue op het drukke speelveld.
Klaar om weer de leiding te
nemen?
DOOR PETER HILHORST
De nieuwe Ateca.
FOTO ERIC VAN VUUREN
AUTOTEST