woensdag 11. 05. 2022 AUTO 13
Renault Mégane
ETech.
FOTO'S GREG Renault Mégane E-Tech Electric:
niet baanbrekend, maar wel
comfortabel
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
voed die de voorwielen aandrijft.
Renault sluit vierwielaandrijving
niet uit in de toekomst, maar voorlopig
start de Mégane ETech
Electric
met louter voorwielaandrijving. De
prestaties zijn met een topsnelheid
van 160 km/h en een 0100
km/h
sprint in 7,4 tellen voldoende goed.
In zijn huidige vorm mag hij een geremde
aanhanger van 900 kilo trekken
en er mag een dubbele fietsendrager
achterop.
Interieur
Aan boord zie je fris modern cockpitdesign
dat niet meedoet aan de
trend van een grote, liggende ‘plank’
van displays. Bij deze Renault is het
een Lvorm
met in het midden dus
een staand scherm dat wel een
naadloos geheel vormt met het liggende
exemplaar waarop je voor je
stuur de ‘meters’ ziet. Het is ook
geen Tesla want deze Mégane heeft
nog wel echte knoppen, zoals de airco.
De zitpositie is goed en de bedieningsorganen
zijn over het algemeen
goed geplaatst. Met één uitzondering
en dat is de
stuurbediening voor de transmissie.
Dat schakelpookje zit heel verwarrend
tussen twee andere stuurstengels,
waarmee je audio en ruitenwissers
bedient. Het infotainment
werkt goed en heel intuïtief samen
met het ingebouwde Google.
Rijervaring
Rijden doet deze EV bijna als een
echte auto. Hij stuurt lekker direct
en toch is het onderstel niet keihard
maar juist voldoende comfortabel.
De remmen zijn goed te doseren en
je kunt remmen zonder remmen
(regenereren door gas loslaten) in
diverse standen instellen. Qua ruimte
op de achterbank scoort deze
elektrische Mégane een voldoende,
het bagageruim is zelfs royaal te nomen
met een inhoud van 389 liter.
Het totaalpakket van de Mégane
ETech
Electric deugt.
Het design van de Mégane ETech
Electric is niet erg origineel, want
het onderscheidt zich niet echt van
andere EV’s. De gouden details en
achterlichten volgen de trend. Motor
en transmissie zeer overzichtelijk
maar goed gekozen motorenaanbod.
De vrij directe, redelijk
communicatieve besturing en de
multilink achteras zorgen voor goede
bodycontrol. De Mégane is comfortabel
door goede stoelen, het
goed ingedeeld dashboard met goed
werkende interface, maar er zijn
concurrenten met meer beenruimte
achterin.
Eindoordeel
Een goed sturende, moderne EV
met voldoende laadsnelheid en actieradius.
Niet baanbrekend. De
Mégane kan concurreren met de
ID’s van Volkswagen en is klaar voor
confrontatie met elektrische 308 en
Astra.
SPECIFICATIES
Renault Mégane
ETech
Electric EV40
Prijs: vanaf € 35.000
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0100:
7,4 s
Gem. verbruik: 12,8 kWh/100 km
Motor: synchroonmotor met elektromagneet
Plaatsing: voorin
Max. vermogen: 130 pk (96 kW)
Max. koppel: 250 Nm
Transmissie: eentrapsreductie
versnelling
Aandrijving: voorwielaandrijving
Laden: AC 722
kW / DC 130 kW
Onderstel: v: onafhank. McPherson,
a: onafh. multilink
Remmen: geventileerde schijven
rondom
Aandrijving: voorwielaandrijving
Bandenmaat: 1820
inch
Ophanging: rondom onafh., McPherson
voor, multilink achter, schroefveren
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
AUTOTEST
de ID.3 van Volkswagen dient
zich opnieuw een volledig elektrische
volksauto aan, in vorm van
totaal nieuwe Renault Mégane
ETech
Electric. Verlegt die grenzen
en is hij het beste aanbod?
DOOR JACO BIJLSMA
Als u denkt die naam komt bekend
voor dan kan dat kloppen, want we
hadden al een Mégane ETech
en die
houden we die voorlopig ook nog.
Renault gaat deze nieuwe volledig
elektrische Mégane leveren naast
de plugin
hybride met dezelfde
naam. Deze Mégane is een totaal andere
auto, op een platform dat specifiek
voor elektrische auto’s is ontwikkeld.
Ook is het meer dan een
hatchback, want hij is 1,50 meter
hoog en daarmee meer een crossover.
Verder is de Mégane ETech
Electric 4,21 meter lang en weegt hij
in zijn zwaarste versie 1624 kg want
ongeveer 100 kg lichter is dan de gemiddelde
concurrent.
Aanbod
Het aanbod van de Mégane ETech
Electric is nog heel overzichtelijk,
want er is keuze uit twee aandrijflijnen.
Basismodel EV40 heeft zoals
zijn typeaanduiding doet vermoeden
een accupakket met een capaciteit
van 40 kWh en moet daarmee
300 kilometer kunnen halen. De
EV60 zou 460 kilometer ver moeten
kunnen komen op een acculading.
Wie onderweg aan de snellader
moet, kan een maximale DClaadsnelheid
van 130 kW halen. Dat is
een mooie maar geen baanbrekende
laadsnelheid. De laadsnelheid aan
een normaal laadpunt is maximaal
22 kW. Het accupakket bestaat uit
LGcellen,
weegt 395 kg, is slechts 11
centimeter dik en heeft een garantie
van acht jaar. Met de inhoud van dat
pakket worden een 96 kW (130 pk) of
160 kW (220 pk) elektromotor geNa