DAG van de VERPLEGING 11
VISTA college biedt de zorg
de helpende hand
Het is op het moment van schrijven
meivakantie, maar normaal bruist het
van het leven in het schoolgebouw van
VISTA college aan de Henri Dunantstraat
in Heerlen. Het is de thuishaven
van de nieuwe generatie medisch assistenten:
studenten worden er opgeleid
tot tandarts-, dokters- en apothekersassistente
en met succes klaargestoomd
voor de praktijk.
Toch kampen de opleidingen door
externe factoren met de nodige uitdagingen.
Het aantal jongeren in de regio
loopt terug, terwijl de arbeidsmarkt
in de naweeën van de coronacrisis
nog altijd ontzettend krap is. Ook de
gezondheidszorg kampt met personeelstekorten:
zowel apothekers als
tandarts- en huisartspraktijken snakken
naar nieuwe medewerkers. VISTA
college helpt met haar opleidingen tot
dokters-, tandarts- en apothekersassistente
die personeelstekorten te dichten.
De opleidingen zijn er in drie varianten.
Voor studenten is er het BOL-traject
waarin ze vijf dagen in de week naar
school gaan en stagelopen. Zij-instromers
kunnen aan de slag met de FLEX+
variant, een gepersonaliseerd BBL-traject
afhankelijk van levens- en werkervaring
waarin deelnemers veel tijd in
de praktijk doorbrengen en één dag in
de week op school voor coaching en
feedback. In het najaar start VISTA met
een derde variant: een regulier BBL-traject
waarin deelnemers vier dagen in de
week werken en één dag naar school
gaan. Bij alle drie de opleidingen wordt
er actief met het werkveld, oftewel de
toekomstige werkgevers van de studenten,
samengewerkt om de opleidingen
zo goed mogelijk bij de praktijk aan te
sluiten.
De studenten van deze opleidingen
zijn mateloos populair: nog vóór het
behalen van hun diploma hebben ze
al een baan te pakken. Maar het aantal
BOL-studenten neemt juist af. “Er zijn
steeds minder jongeren in de regio”,
vertelt opleidingsmanager Ilse Lenders,
”terwijl de jongeren die er wél zijn
steeds eerder door de arbeidsmarkt
worden aangetrokken.” De magnetische
werking van de arbeidsmarkt leidt ertoe
dat jongeren vaker besluiten te gaan
werken na het behalen van een niveau
2-diploma dan door te stromen naar
een niveau 3- of 4-opleiding. “Dat is ontzettend
jammer, want een leer-werktraject
als het BBL-traject is de ideale plek
om te werken én te studeren. We zien
bij dit traject gelukkig nog wel een groei
van het aantal deelnemers, maar nog
onvoldoende om het aantal openstaande
vacatures in de sector te vullen. De
vraag naar studenten groeit sneller dan
het aanbod.”
Samenwerking
Voor Ingrid Stotijn-Claessen, accountmanager
bij VISTA college, is de missie
duidelijk: meer bekendheid creëren voor
de opleidingen tot tandarts-, dokters-
en apothekersassistente. “Onbekend
maakt onbemind”, zegt ze. “Studenten
zijn nog te weinig op de hoogte van
de (doorgroei)mogelijkheden binnen
VISTA.”
In samenwerking met het werkveld is
er een wervingscampagne gestart om
meer studenten en zij-instromers naar
de opleidingen te trekken. Een specifiek
aantal heeft Ingrid niet op het oog,
maar ze merkt wel dat de interesse in
de assisterende gezondheidszorg volop
leeft. “In de coronaperiode hebben
veel jongeren de overstap gemaakt
van de horeca naar de gezondheidszorg,
puur omdat je in deze sector snel
aan een baan komt. Het beroep van
een dokters-, tandarts- of apothekersassistente
is ook een mooie uitkomst
voor verpleegkundigen die vanwege
alle hectiek in de zorg niet meer volle
diensten willen draaien, maar nog wel
in de sector actief willen blijven. We
zien ook veel jongeren kiezen voor die
langgekoesterde behoefte of droom om
voor mensen te zorgen en in intieme
momenten écht van betekenis te kunnen
zijn. Wij helpen die droom met onze
opleidingen te realiseren.”
Met spoed gezocht: dokters-, tandarts- en apothekersassistenten.
VISTA college leidt met succes studenten op tot
zelfstandige beroepsbeoefenaren die meteen aan de slag
kunnen, maar de vraag naar deze studenten overstijgt inmiddels
ruimschoots het aanbod. Dat moet snel anders,
vinden Ilse Lenders en Ingrid Stotijn-Claessen. “Wij willen
de langgekoesterde droom om mensen te helpen nog meer
faciliteren.”
Tekst: Jeffrey Steijns
Beeld: Eline Dabekaussen
Ingrid Stotijn-Claessen en Ilse Lenders
“Een leer-werktraject als het
BBL-traject is de ideale plek om
te werken én te studeren”