Woensdag 10. 05. 2023 13
AUTO
Volvo XC40 Pure electric Essential
Nu beschikbaar met € 2.950 subsidie
Opbergruimte voor al uw bagage, ingebouwde Google services voor al uw wensen.
En tot 467 kilometer rijbereik om naar uw bestemmingen te rijden.
De volledig elektrische Volvo XC40 is gemaakt voor u.
VOLVO XC40 PURE ELECTRIC ESSENTIAL
VANAF € 45.995 | PRIVATE LEASE € 689 P.M.
Volvo XC40 Recharge Pure electric vanaf € 45.995 ( (consumentenadviesprijs) of € 44.830 (fiscale waarde). Op basis van Volvo Private Lease vanaf € 689 per maand, incl. btw en excl.brandstof, o.b.v. 60 mnd, 10.000
km p.j. en 6 schadevrije jaren. Volvo Private Lease wordt onder het Keurmerk Private Lease aangeboden door Volvo Car Lease. Meer kilometers € 0,18 p.km. Afbeelding kan afwijken van de werkelijkheid. Wijzigingen
voorbehouden. Raadpleeg voor meer informatie de verkoopvoorwaarden. WLTP gecombineerd verbruik: 0 l/100 km, gem. CO2-uitstoot resp. 0 g/km.
Volvo Rutten Boxmeer
Lionstraat 3
0485-562522 www.autobedrijfrutten.nl
Volvo Rutten Venlo
Venrayseweg 28
077-3961850
Volvo Rutten Echt
Fahrenheitweg 22
0475-340789
De Tang is een grote en luxe SUV die
4,78 meter lang is, 1,85 meter breed
en 2464 kg weegt en met een bagageruimte
van 940 liter. Met stoel 6 en 7
bezet blijft daar nog 235 liter van over
en dat is goed. Waar veel EV’s afhaken
bij een maximum geremd trekgewicht
van 750 kg, mag achter deze
Tang 1500 kg mee.
De Tang kost 73.300 euro en daarvoor
krijg je de rijk uitgeruste Premium
uitvoering. Van keuzevrijheid is
geen sprake: in dit geval is alleen de
dikste en duurste hier leverbaar. Ga
je kijken wat je verder voor bijna 75
mille, dan zie je concurrenten van
formaat. Want verkies je een hier nog
onbekende Chinese SUV boven een
echte Mercedes-Benz EQC 400
4MATIC of een Audi E-tron 55 Quattro?
Toch is de Tang superieur aan
beide als het om vermogen gaat,
want hij heeft twee motoren met een
verzameld vermogen van 517 pk en
vierwielaandrijving. De actieradius
van 400 km WLTP is niet grensverleggend,
maar ongeveer in lijn met
concurrenten. Bij een wedstrijdje
snelladen zal hij het met 110 kW moeten
afleggen tegen vel concurrenten.
Nee, waar deze BYD echt punten
mee pakt, is met ouderwets veel
waar voor uw geld bieden en meer
functionaliteit door die extra zitplaatsen.
En als je naar de prijslijst
van de premium-concurrentie kijkt,
dan moet je een klein vermogen aan
opties bijbestellen om de standaarduitrusting
van deze Tang te evenaren.
Denk hierbij aan 22-inch lichtmetalen
wielen met Continental
SportContact-rubber in de maat
265/40 R22, een schuif- en panoramadak
en privacyglas achter en leds
in alle lampen. Aan boord is al het zitmeubilair,
de deuren en het dashboard
verpakt in tweekleurig leer,
net als het stuur, dat bovendien verwarmd
is. Achter de grote digitale
schermen zitten niet alleen alle mogelijke
infotainmentvoorzieningen
verstopt, maar ook de brigade aan
veiligheidsassistenten. De menustructuur
is een gebruiksvriendelijke
interface waarmee je de meeste
functies vlot kunt vinden. Camera’s
werken goed samen met de displays,
die op hun beurt gebruikmaken van
parkeerhulpen voor en achter.
Achter het stuur zit je goed. Ook op
de achterbank valt er niet te klagen,
want been- en hoofdruimte is er ook
voor de grotere mens in ruime mate.
Helemaal achterin wil je als volwassene
niet te lang zitten, maar voor
kinderen is er voldoende ruimte.
Zelfs als alle zitplaatsen bezet zijn,
kun je met wat passen en meten nog
de nodige boodschappen kwijt.
Rijden doet de Tang goed. De besturing
voelt nauwkeurig genoeg aan en
geeft voldoende informatie om de
auto in één keer goed te plaatsen. Van
overmatig overhellen in de bocht is
geen sprake, de koets van de Tang
blijft relatief vlak en comfortabel.
En ook bij een walkaround en een
touch-and-feel-test aan boord word
je niet echt teleurgesteld. Er zijn hier
en daar wel wat plastics te vinden die
niet helemaal passen bij de kwaliteitsbeleving
die je in een auto in deze
klasse verwacht, maar de algemene
indruk is een ruime voldoende. De
Het is een vrij neutrale, grote auto die
voldoende luxe, maar nog weinig status
of klasse uitstraalt. Dat heeft tijd
nodig, want we moeten nog even
wennen aan dit merk en de positie ervan
inschatten. Dat BYD al langer
bestaat en vooruitstrevend te noemen
is met zijn Blade-batterijtechnologie,
is iets anders wat we moeten
laten bezinken. Dat Toyota wereldwijd
vooral op batterijgebied samenwerkt
met BYD en dat de Louwman
Groep het merk in Nederland vertegenwoordigt,
zal ook helpen.
Eindoordeel
Goede, ruime zevenzitter met rijke
standaarduitrusting. Moet het door
te hoge prijs nu opnemen tegen te
sterke premiumconcurrentie.
SPECIFICATIES
BYD Tang
Prijs: € 73.300,--
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 4,6 s
WLTP-actieradius: 400 km
AC/DC-laden: 6,6-11 kW/110 kW
Motor: twee synchroonmotoren met
perm. magneet
Max. systeemvermogen: 517 pk (380
kW)
Transmissie: eentraps reductieversn.
Autotest
BYD Tang: de grote onbekende
Compacte modellen in het elektrische
auto-SUV aanbod zijn er
steeds meer, grotere, zoals deze
zevenzits Tang, minder. Worden we
blij van deze nieuwkomer?
Door Jaco Bijlsma
BYD Tang.
Foto BYD
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto