Woensdag 08. 05. 2024 13
Foto Peter Lenssen
AUTO
cent vol zit. Het comfort aan boord is
aan de hoge kant, met een fijn afgesteld
onderstel, dat uitstekend weet
om te gaan met de onhebbelijkheden
van het asfalt. De ID.7 is bovendien
fluisterstil. De Volkswagen voelt eerder
vlot aan dan snel, met een acceleratie
die vooral moeiteloos aandoet.
Helaas hebben wíj wel ergens moeite
mee: de prijs van de ID.7. Ook de minder
dan 60.000 euro kostende Pro
maakt het aanbod er niet beter op.
Eindoordeel
De prijzige ID.7 biedt meer dan genoeg
ruimte, range en vermogen,
maar irriteert soms met een onhandige
bediening. Met de Tourer die in
de zomer volgt, heeft Volkswagen volgend
jaar een troef in handen.
SPECIFICATIES
Volkswagen ID.7 Pro Business
Prijs: 63.990 euro
Topsnelheid: 180 km/h (begrensd)
Acceleratie 0-100 km/h: 6,5 s
WLTP-verbruik gem.: 14,7 kWh/100 km
Accucapaciteit net./br.: 7 7/82 kWh
WLTP-actieradius: 599 km
Motor: 1 synchroonmotor met
permanente magneet
Max. vermogen: 286 pk (210 kW)
Max. koppel: 545 Nm
Transmissie: 1-traps reductieversnelling
Aandrijving: achter
literaire hoek
Literair festival als
ontmoetingsplaats
van jong en oud
Autotest
Volkswagen wacht op een beter ID
van een zittinghoek. De grote vijfde
deur van de ID.7 maakt het inladen
van bagage een fluitje van een cent.
Met de bank op zijn plek past er 532
liter in de kofferbak. Klap je de leuningen
naar voren, dan komt daar zo’n
1.000 liter bij.
De gebruikte materialen in het interieur
zijn zowel voor- als achterin fraai
ogende en prettig aanvoelende
kunststoffen. Het dashboard oogt
kaal, omdat de bediening van zowat
alle functies via het stuur, gesproken
commando’s of het infotainmentscherm
gaat. Fysieke knoppen zijn er
alleen voor de spiegels en zijruiten. In
plaats van een instrumentencluster
heeft de bestuurder een digitale strip
voor de neus, waarop de hoogstnodige
informatie wordt weergegeven.
Volkswagen vult die aan met een
head-up display met augmented reality.
De bekritiseerde ‘sliders’ voor de
airco uit de ID.3 en 4 er nog steeds, al
zijn ze nu verlicht en kun je er ook op
tikken. Verder zijn de aanraaktoetsen
op het stuur erg gevoelig, waardoor
je in bochten soms onbedoeld de
stuurverwarming aan zet.
Met de uitrusting van de Pro Business
introductieversie zit het wel
goed – voor 63.990 euro verwacht je
dat ook. Standaard zijn onder meer
adaptieve led-matrix koplampen, 20-
inch lichtmetalen wielen, airconditioning
met drie zones, een parkeerassistent
met geheugenfunctie, elektrisch
verstelbare voorstoelen, een
360-gradencamera en de semi-autonome
cruise control Travel Assist.
Jammer is dat een warmtepomp altijd
een 1.100 euro kostende optie is.
De Pro Business heeft achterwielaandrijving,
met één 286 pk en 545
Nm sterke elektromotor. De 77 kWhbatterij
zou garant moeten staan
voor een WLTP-bereik van tussen de
599 en 621 kilometer, afhankelijk van
het formaat van de wielen. Het maximale
aanhangergewicht valt met
1.000 kilo tegen. Snelladen gaat met
175 kW, wat in het ideale geval betekent
dat de batterij na minder dan
een halfuur weer voor tachtig pro-
Volkswagen ID.7.
Foto Olaf Itrich
Waar moeten we de Volkswagen
ID.7 plaatsen? Hij is net zo groot als
de Mercedes EQE, kost evenveel als
de BMW i4, maar mist de premiumuitstraling
van beide. Bovendien
wint hij het op kracht en range niet
van de kleinere, véél minder dure
Polestar 2 en Tesla Model 3.
Door Remco Slump
Er klopt iets niet aan het design van
de ID.7, maar we kunnen er moeilijk
de vinger op leggen. Misschien is het
de taillelijn, die halverwege het achterportier
inzakt, of de visueel zware
achterkant? Of de bijna komisch lange
wielbasis, waarbij zelfs de optionele
20-inch wielen in het niet vallen?
We zullen de schuld maar bij de windtunnel
leggen om tot een zo laag mogelijke
cw-waarde te komen (0,23 in
het geval van de ID.7). Het slungelige
postuur van de net geen vijf meter
lange Volkswagen heeft echter grote
voordelen, want met zijn wielbasis
van bijna drie meter overtreft hij zowat
alle concurrenten. De binnenruimte
is enorm en dat valt vooral
achterin op. Toch hebben we twijfels
bij het comfort op de lange afstand.
Om te compenseren voor de aflopende
daklijn heeft Volkswagen de tweede
zitrij van de ID.7 naar achteren gekanteld,
waardoor we niet meer kunnen
spreken van een zitvlak, maar
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Het belang van podia voor literatuur
kan niet voldoende worden benadrukt.
Ze dienen als ontmoetingsplaats
voor schrijvers en leespubliek,
laboratorium voor
tekstkunst, kweekplek van nieuw
talent én, niet in de laatste plaats,
aanjager van de dramatisch teruggelopen
literaire boekverkoop. Hoe
meer podia, hoe beter! Een literair
festival voegt daar, zo merkte ik onlangs
in het Parkstad Limburg Theater
in Heerlen, nog iets aan toe.
Waar veel literaire bijeenkomsten
gekleurd worden door vooral oudere
literatuurminnaars, zag ik daar
ook veel jongeren.
Belangrijk genootschap
Nauwelijks binnen in de ‘snelkookpan
van activiteiten’, zoals het festival
Opzich in de pers werd aangekondigd,
verraste een stoere Maastrichtse
rapper met passie voor
rhythm and poetry. Daaropvolgend
dumpte Heerlens jonge stadsdichter
Sven Vek, poëtisch gestemd,
persoonlijke oprispingen en frustraties
in een volle zaal. In het trappenhuis
deelnemers aan de Silent
Dichtco, languit op grote zitzakken.
Onder het aureool van een lichtgevende
koptelefoon gaf ik me over
aan de woordkunst van de jeugdige
tekstartiesten, allen lid van Het Belangrijk
Genootschap met een nog
onduidelijke en steeds wisselende
maar immer literaire inhoud. Ze
zaagden onverschrokken aan de poten
van het menselijk bestaan, dat,
zo begreep ik uit hun bijdragen, niet
alleen van kunst en levensvragen is
vervuld, maar ook van appelmoes,
wasbeurtjes en andere trivialiteiten.
Slavernij
Intussen waren Selm Wenselaers
en collega-schrijver Raoul de Jong
in gesprek over diens laatste avonturenroman
Jaguarman en over de
hobbels van de schrijverij, het ge-
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Peter Lenssen over
literair festival Opzich.
de wrede praktijk van het wegnemen
van kalveren, en het eindstation:
het slachthuis. Op het laatste
filmpje riep een koe smartelijk om
haar verdwenen jong. Het dwong
tot nadenken over de wreedheid van
mensen. Zoals mensen elkaar niet
willen begrijpen, willen ze dieren
niet begrijpen.
Boekenbal van het Zuiden
Terug naar Selm Wenselaers. Die
was intussen alweer druk met een
vervolgoptreden. Ik kwam helaas
pas binnen toen Selm beelden toonde
van een angstige Oekraïense
moeder en dochter die in de kelder
van hun huis schuilden voor een
bombardement, desondanks de kijker
opriepen tot dans. Ik had er
graag meer van geweten, zoals van
alle dingen die ik vanwege het drukke
programma helaas moest missen.
In het theatercafé speelde een band,
maar ik zocht mijn toevlucht toch
weer bij de jongeren van Het Belangrijk
Genootschap. Ik luisterde
naar een paar voordrachten, stuitte
vervolgens op een van de organisatoren
van het festival, Monique van
den Kerkhof van boekhandel Van
der Velden van Dam. Ze had in een
hoekje haar eigen boekenmarkt ingericht
en verklapte dat het festival
een opmaat wil zijn tot een jaarlijks
evenement, een soort ‘Boekenbal
van het Zuiden’. Ik keek naar het publiek,
jong en oud, in literatuur vereend.
Het zou mooi zijn als stad en
provincie dát met ruime financiële
middelen mogelijk zouden maken.
woeker om er financieel een beetje
van te kunnen leven, de dilemma’s
die je tegenkomt als je familieleden
in een boek opvoert en de ruzies die
dat teweeg kan brengen. Suriname
kwam ter sprake, het land van de vader
van Raoul de Jong, en de gruwel
van slavernij.
Een verdieping lager een andere
vorm van onderdrukking. Taalkundig
wetenschapper Leonie Cornips
doceerde over dierentaal, een onderzoeksgebied
dat haar al een jaar
of vijf bezighoudt, en dan vooral de
manier waarop koeien met elkaar
en met mensen communiceren. Aan
de hand van korte filmfragmenten
liet ze zien (en horen) dat koeien in
staat zijn gevoelens te uiten. Wat
vervolgens leidde tot een gesprek
over het leven van productiedieren,
DOOR PETER LENSSEN
/auto