woensdag 19. 05. 2021 AUTO 13
Mercedes-Benz S-Klasse: de zevende ster?
zevende generatie Sklasse.
FOTO DAIMLER AG
loopt, op en gaat knipperen. Je ziet
zo letterlijk uit welke hoek het gevaar
komt. En zo is er meer, want
mocht de auto merken dat een aanrijding
van bijvoorbeeld rechts
dreigt, dan tilt hij zich in een fractie
van een seconde op met behulp van
het optionele EActive
Body Control,
zodat de sterkere dorpels en onderzijde
van de auto de grootste
klap opvangen. En zo zit deze Benz
boordevol geavanceerde techniek.
Het mooie is dat het zo goed werkt,
dat je minder vaak dan bij andere
auto’s zoekt naar de knop om die rijassistenten
vrijaf te geven. Uptempo
bochten rijden met zo’n bijna 5,30
meter lange limo die bijna twee ton
weegt, kan wel, maar echt lekker is
het nooit. Niet erg en zelfs een toekomstige
AMGversie
hoeft dat niet
te veranderen wat mij betreft. Dit is
de comfortklasse en dat moet vooral
zo blijven.
Beste ter wereld?
Maar is het de beste auto ter wereld?
Ook als je hem vergelijkt met
RollsRoyce
en Bentley en zeker als
je valueformoney
meerekent, is het
antwoord: ja. Natuurlijk zit er minder
handwerk in de MercedesBenz,
maar dat wil niet zeggen dat de
bouwkwaliteit en de materialen niet
van topniveau zijn. Deze SKlasse
heeft niet alleen meer stateoftheart
techniek aan boord met al die geavanceerde
displays en rijassistenten,
maar ook de luxe en rijervaring
vormen de absolute top. En dat voor
een veel lagere prijs. Want de S500
Lang die wij reden, kostte met de opDe
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
dit feitelijk de beste auto ter
wereld? Dat is een vraag die bij
elke introductie van de SKlasse
de
kop opsteekt. We hebben hem
getest, niet alleen op rijeigenschappen,
maar ook op de wellnessschaal.
DOORJACO BIJLSMA
Zo’n fullsizelimousine
testen is ook
een soort hotelrecensie schrijven.
Hij moet op zijn minst vijf sterren
halen om in deze klasse te kunnen
meedoen. Of gaat deze zevende generatie
voor meer? Is het zo’n superster
dat hij kan meedoen met de allerbesten?
Een nieuwe Sklasse
testen
is hoe dan ook de thermometer
in de autotop steken. Want al sinds
1972 laat de S met innovaties en luxevoorzieningen
zien wat de laatste
stand van zaken is en maakt hij aanspraak
op de titel ‘beste auto ter wereld’.
Waar verlegt de SKlasse
ditmaal de
grenzen mee? Het antwoord schuilt
vooral onderhuids, maar heel veel
ontdek je al in het interieur. Dat is
geen cabine maar een salon met de
laatste versie van Mercedes’ geavanceerde
MBUXsysteem,
waarmee
door middel van voicecontrol
heel veel functies zijn te bedienen.
En dat werkt ook echt; je hoeft niet
eerst op spraakles, deze S verstaat
je in een keer.
HDkijkdoos
Een nieuwe, opzienbarende feature
is het 3Ddashboard.
Dat zit in een
breedbeeld display direct voor je
stuur. Je kijkt in een soort HDkijkdoos
van de toekomst. Nog niet eerder
vertoond, ook niet bij veel duurdere
concurrenten als Bentley en
RollsRoyce.
Hetzelfde geldt voor de
headup
display, want die maakt van
de hele voorruit een bijna kamerbrede
display. Het systeem projecteert
grote pijlen op het wegdek en geeft
heel veel informatie. Zóveel dat je al
die verzamelde informatie soms als
too much ervaart. Als je navigeert,
zie je de kaart en aanwijzingen in die
futuristische 3Dkijkdoos,
maar ook
op de centrale grote display én in de
headup
display.
De SKlasse
is helemaal nieuw,
maar wel gebaseerd op een doorontwikkeling
van bestaande architectuur.
Als eerste is de SKlasse
leverbaar
met twee diesels, de S 350d en
S 400d, en twee benzinemotoren.
Wij reden met de S 500 en er is ook S
450. Allebei zijn dat geen achtcilinders
zoals langer geleden, maar zescilinder
lijnmotoren, uiteraard
voorzien van turbotechniek. Behalve
de instapper, de S 350d die
130.682 euro moet kosten, heeft elke
SKlasse
vierwielaandrijving. Ook
de 9traps
GTronic
automaat is altijd
aan boord. De achterwielbesturing
die tot 10 graden wieluitslag
heeft, is een optie. Wel standaard is
luchtvering, MBUXentertainment,
een vingerafdrukscanner en veel
meer. Maar er is natuurlijk ook een
heel lange optielijst. De stoelen met
actieve lendensteun die tegendruk
geven in een bocht, zijn nog steeds
een functionele gimmick waar je gegarandeerd
indruk mee maakt,
maar kennen we al van generaties
terug. Net als de massagefuncties,
verwarming en ventilatie, maar alles
is weer wat overzichtelijk en
mooier gepresenteerd in zeer strakke,
digitale menu’s van het wellnessIs
oord dat S heet. Modern comfort,
verzorgd door de laatste technieken,
is het unique selling point van
wat de Duitsers de Sonder
of Superklasse
noemen.
Grensverleggend rijden moet je bij
de SKlasse
niet zoeken in nog betere
acceleratietijden of hogere topsnelheden.
De absolute limousineklasse
doet al langer niet meer mee
aan die ordinaire race; een auto in
deze klasse mag, bij voorkeur ongemerkt,
in vijf tellen voor zijn baas
naar 100 km/h sprinten. Over ongemerkt
gesproken, de automaat betrapten
we af en toe bij het wegrijden
uit stilstand toch op een schokje.
Dat wil je als chauffeur niet, want de
beste in hun vak rijden geheel schokvrij.
Om de mildhybride
aandrijflijn
perfect te laten presteren is er dus
nog ruimte voor een kleine update.
Eenmaal aan de rol raakt RollsRoyce
zijn patent op de term waften
kwijt en moeten de Britten die op
zijn minst delen met deze SKlasse.
Deze kwalificatie voor het ultieme,
superzachte, deinende veercomfort
krijg je namelijk ook in deze SKlasse
wanneer je de rijstandenknop op
Comfort zet. Uiteraard kun je met
diezelfde knop het onderstel en motormanagement
in meer sportieve
rijstanden zetten. Dan reageren de
automaat en besturing sneller.
Rijhulpen
De rijstrookassistent en stuurhulp
houden je weer beter dan voorheen
tussen de lijntjes, ook als je een
bocht door moet rijden. Het stuur
hoef je slechts lichtjes vast te houden,
de techniek doet het stuurwerk
voor je. Al die systemen gaan weer
iets verder dan hun voorgangers en
evenaren Tesla qua zelfrijdende capaciteiten.
De rijhulpen zijn vooral
heel geciviliseerd en kunnen nu nog
beter omgaan met complexe situaties
in druk verkeer. Korte plotselinge
remingrepen als je de rijstrook
dreigt te verlaten, laat de beste Benz
voortaan achterwege. Hij waarschuwt
je nu met de interieurverlichting
en geluidssignalen. Als het
gevaar van rechtsvoor komt, dan
licht in die hoek van het interieur de
verlichting, die rondom in stroken
over het dashboard en de deuren
ties nog geen 190 mille, ‘standaard’
kost hij dik 150.000 euro. Een nieuwe
RollsRoyce
Ghost kost bijna vier
ton. En als je naar de techniek en nabije
toekomt kijkt, is deze SKlasse
zeer bij de tijd. Zo is er een plugin
hybride, de S 580 E, en die kan 100
kilometer op elektropower rijden.
Echte luxe en topcomfort in deze
klasse is straks overigens elektrisch,
dat hebben RollsRoyce
en
Bentley al verklaard. Bentley zegt in
2030 afscheid van alle benzinemotoren
te nemen, RollsRoyce
heeft dan
pas het eerste volledig elektrische
model gepland, omdat het de hybridestap
overslaat en het in een keer
goed wil doen.
Status
Blijft over de statuskwestie en die is
cruciaal in deze klasse. RollsRoycebaas
Torsten Möller Ötvös benadrukte
dat het merk meer een luxedan
een automerk is. Niemand heeft
een RollsRoyce
nodig voor vervoer,
daarvoor hebben ze in Amerika
steeds vaker ook een Tesla, merkte
de CEO heel realistisch op. Hoe dan
ook, dat MercedesBenz
op de statusschaal
lager scoort dan eerdergenoemde
toppers, behoeft geen
toelichting. We gaan de rangorde
binnenkort weer bepalen als MercedesBenz
terugslaat met een Maybachversie,
misschien haalt die wel
zeven sterren.
SPECIFICATIES
MercedesBenz
S 500 4MATIC Lang
Prijs: € 151.902
Topsnelheid: 240 km/h
Acc. 0100:
4,9 s
Gem. verbruik: 1 op 12,3
CO2emissie:
185 g/km
Motor: 2999 cm3, turbo, zesinlijn
Plaatsing: voorin lengterichting
Max. vermogen (gecomb.): 457 pk
(336 kW)/ 5900 min1
Max. koppel benzinemotor:
520 Nm/ 1800 min1
Brandstof: benzine/elektrisch
Transmissie: 9 trapsautomaat
Aandrijving: vierwielaandrijving