woensdag 18. 05. 2022 17
AUTO
AUTOTEST
Volkswagen Polo: conservatieve populist
serious about fun
SUZUKI
VITARA
FULL HYBRID
SELECT AUTOMAAT
V.A.
€29.350,-
PRIVATE LEASE
V.A. P/M
€427,-
* Suzuki Financial Services leasetarief per maand o.b.v. Suzuki Private Lease, 60 mnd, 10.000 km/jaar, wegenbelasting in provincie
Gelderland, BTW, en excl. brandstof • Tarieven kunnen afwijken bij gekozen uitvoering, wijziging van opties, looptijd, kilometrage en gewicht.
Meerkilometerprijs varieert tussen € 0,03 en € 0,19 per km, exacte prijs staat vermeld op de offerte • Toetsing en registratie BKR
Onder voorbehoud van acceptatie • Wijzigingen en typefouten voorbehouden.
Spontaan naar Antwerpen
voor de lunch.
De multifunctionele alleskunner. Jouw nieuwe Vitara heeft een modern en
herkenbaar SUV-design, mooi! Als zuinige en super betrouwbare allroader is de Vitara
uitgeroepen door de ANWB als meest waardevaste auto, voortreffelijk. En wat ‘m nog
aantrekkelijker maakt is dat hij nu ook verkrijgbaar is met een nieuwe ef ciënte Full
Hybrid aandrijving. De Vitara schittert van de geavanceerde technieken, het Suzuki
Multimedia System en het Suzuki Safety System Pro omdat veiligheid geen grenzen
kent. Over grenzen gesproken … met 1200 kg trekgewicht kan je ook spontaan door
naar de La Rochelle. Een lunch aan zee … waarom niet? Kom ‘m bewonderen in de
showroom of plan gelijk een heerlijke proefrit met de Vitara.
Nu ook als
Full Hybrid
Gemiddeld brandstofverbruik volgens de WLTP testmethodiek Euro-6-norm EC 2018/1832AP:
5,3 – 5,8 l/100 km; 18,9 – 17,2 km/l; CO2-uitstoot: 121 – 131 g/km.
Kom snel langs bij Welling Suzuki
Breukerweg 174 · 6412 ZL Heerlen · Tel 045-5218811 ·
suzuki.nl/welling-suzuki
De Polo van nu is qua formaat, prijs
en luxe min of meer de evenknie van
de Golf van vroeger. VW lijkt die status
te willen benadrukken door van
de vernieuwde Polo in alle opzichten
een miniGolf
te maken. Kijk alleen al
naar de Lvormige
achterlichtclusters,
of de doorgetrokken ledstreep
in de grille die het nieuwe familiegezicht
bepaalt. Een sportiever ogende
bumperpartij die doet denken aan de
RLine
van de vorige generatie is
standaard. De RLine
ziet er dientengevolge
nog weer wat meer uitgesproken
uit. Ook in het interieur is
een aantal zaken te zien die vanaf de
grote broer naar beneden zijn gesijpeld,
zoals een aircocluster met aanraakvlakjes
in plaats van knoppen .
Voor het multifunctionele stuurwiel
is nog wel gekozen voor fysieke knopjes.
Een digitaal dashboard is standaard,
een bijbehorend infotainmentscherm
eveneens. En net als bij
de Golf kun je daar voortaan na aanschaf
van de auto tegen bijbetaling
extra functionaliteiten op downloaden.
Draadloze smartphoneintegratie
en internetverbinding zijn bijvoorbeeld
(optioneel) van de partij.
Inzake zitcomfort en binnenruimte
is er niets veranderd, maar dat was
bij de Polo altijd al van hoog niveau.
De afwerking is dat ook, maar het
blijft wel een ietwat grauw geheel
waarin hard kunststof de boventoon
voert. Behalve dan de voor Duitse
auto’s verplichte zachte toplaag van
het dashboard. Qua sfeer ligt het interieur
van de Polo meer in lijn met
de nieuwe vanafprijs van net geen
20.000 euro dan met de meer de
30.000 euro kostende versie die wij
reden. Stel je bij die instapper ook
niet ál te veel voor. Denk wieldoppen,
een turboloze 80 pk eenliter driecilinder
en dergelijke. Interessant
wordt het pas vanaf 24.000 euro, met
een 95 pk 1.0 TSI en een meer aansprekende
standaarduitrusting. De
prijslijst is opgeschoond, want diesels
of een versie op aardgas vind je
niet meer terug. Als straks de 200+
pk GTI arriveert, is het gat met de
voorlopige topper met 110 pk dus behoorlijk
groot. Deze motorisering
met optionele DSGautomaat
van
2000 euro is de enige die we hebben
gereden. En het is voor een auto als
deze een prettige aandrijflijn. De motor
is volkomen vlak, trilt niet overdreven
en heeft in het middentoerengebied
nog flink wat trekkracht. De
samenwerking met de DSGautomaat
is vlekkeloos. Het is opvallend
dat VW ervoor kiest om de mildhybrid
aandrijflijnen uit de Golf niet in
de Polo te implementeren. Het praktijkverbruik
had daarmee nog flink
omlaag kunnen worden gebracht. De
Golf met 110 pk 1.0 eTSI DSG noteert
bijvoorbeeld een opgegeven verbruik
van 1 op 19,2, terwijl deze Polo 1
op 17,9 realiseert.
De Polo is nog steeds niet de meest
vermakelijke Bsegmenter
om mee
te rijden. VW kiest nadrukkelijk voor
een zeer algemeen onderstel dat ergens
tussen comfortabel en dynamisch
in zit. Alle bedieningselementen
zijn superlicht in de bediening,
met veel precisie, maar weinig tot
geen feedback. Het weggedrag is volkomen
neutraal, met een vooras die
altijd keurig scherp instuurt, maar
ook altijd als eerste grip verliest als je
tempo gaat maken. Voor het gros van
de kopers een prettige, want makkelijk
rijdende auto met afdoende onderstelcomfort.
Voor wie helemaal
geen zin heeft om zelf te rijden, is de
Travel Assist optie interessant. Die
combineert adaptieve cruise control
met een rijstrookassistent om je op
doorgaande wegen met niet al te veel
bochten een hoop werk uit handen te
nemen.
Eindoordeel
Door de Polo te voorzien van technologie
uit hogere segmenten kan hij er
weer een paar jaartjes tegenaan.
Nergens verrassend, ook nergens teleurstellend.
SPECIFICATIES
Volkswagen Polo 1.0 TSI 110 pk DSG
Prijs: € 29.840,Topsnelheid:
195 km/h
Acceleratie 0100:
10,4 s
Gem. verbruik: 1 op 17,9
CO2emissie:
127 g/km
Motor: drieinlijn,
999 cm3, turbo
Max. vermogen: 110 pk (81 kW)
Max. koppel: 200 Nm/2000 min1
Transmissie: 7traps
DSG automaat
Massa leeg: 1107 kg
Het is zoeken naar de noviteiten
van de vernieuwde Volkswagen
Polo. Maar waarom ook ingrijpend
veranderen als het volk onverminderd
achter je staat?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Volkswagen Polo RLine.
FOTO VOLKSWAGEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/welling-suzuki