woensdag 18. 05. 2022 AUTO 17
AUTOTEST
Volkswagen Polo: conservatieve populist
Volkswagen Polo RLine.
FOTO'S VOLKSWAGEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Het is zoeken naar de noviteiten
van de vernieuwde Volkswagen
Polo. Maar waarom ook ingrijpend
veranderen als het volk onverminderd
achter je staat?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Van vrijwel alle auto’s ziet de verkoopgrafiek
er hetzelfde uit. Een
aarzelende start, gevolgd door een
piek en dan langzame ineenstorting
totdat de midlifeupdate
of een
nieuwe generatie de wacht overneemt.
Zo niet bij de Volkswagen
Polo, want die doet het eigenlijk altijd
wel goed. Zelfs in zijn laatste
jaar noteert de huidige generatie
nog een top 5positie
in de statistieken.
Voor een bepaalde slag kopers
is de Volkswagen gewoon de enige
keus. Vroeger de Golf, sinds een
paar jaar steeds vaker de Polo. Niet
heel vreemd, aangezien de Polo van
nu qua formaat, prijs en luxe min of
meer de evenknie van de Golf van
vroeger is. VW lijkt die status te willen
benadrukken door van de vernieuwde
Polo in alle opzichten een
miniGolf
te maken.
Binnen en buiten
Kijk alleen al naar de Lvormige
achterlichtclusters, of de doorgetrokken
ledstreep
in de grille die
het nieuwe familiegezicht bepaalt.
Een sportiever ogende bumperpartij
die doet denken aan de RLine
van de vorige generatie is standaard.
De RLine
ziet er dientengevolge
nog weer wat meer uitgesproken
uit. Ook in het interieur is een
aantal zaken te zien die vanaf de
grote broer naar beneden zijn gesijpeld.
Een aircocluster met aanraakvlakjes
in plaats van knoppen bijvoorbeeld.
Oogt modern, maar is
niet per se prettiger in de bediening.
Waarschijnlijk wel goedkoper om te
produceren. Voor het multifunctionele
stuurwiel is gelukkig nog wel
gekozen voor fysieke knopjes. Een
digitaal dashboard is standaard,
een bijbehorend infotainmentscherm
eveneens. En net als bij de
Golf kun je daar voortaan na aanschaf
van de auto tegen bijbetaling
extra functionaliteiten op downloaden.
Het is niet meteen het modernste
systeem op de markt, maar voor
deze prijscategorie alleszins redelijk.
Draadloze smartphoneintegratie
en internetverbinding zijn
bijvoorbeeld (optioneel) van de partij.
Uitvoeringen
Inzake zitcomfort en binnenruimte
is er niets veranderd, maar dat was
bij de Polo altijd al van hoog niveau.
De afwerking is dat ook, maar het
blijft wel een ietwat grauw geheel
waarin hard kunststof de boventoon
voert. Behalve dan de voor
Duitse auto’s verplichte zachte toplaag
van het dashboard. Qua sfeer
ligt het interieur van de Polo meer in
lijn met de nieuwe vanafprijs van
net geen 20.000 euro dan met de
meer de 30.000 euro kostende versie
die wij reden. Stel je bij die instapper
ook niet ál te veel voor. Denk
wieldoppen, een turboloze 80 pk
eenliter driecilinder en dergelijke.
Echt interessant wordt het pas vanaf
een euro of 24.000, met een 95 pk
1.0 TSI en een meer aansprekende
standaarduitrusting. De prijslijst is
behoorlijk opgeschoond, want diesels
of een versie op aardgas vind je
niet meer terug. Ook zijn de MPI’s
met 65 en 75 pk geschrapt en de 150
pk 1.5 TSI eveneens. Als straks de
200+ pk GTI arriveert, is het gat
met de voorlopige topper met 110 pk
dus behoorlijk groot.
Aandrijving
Deze motorisering met optionele
DSGautomaat
van 2000 euro is de
enige die we hebben gereden. En het
is voor een auto als deze een prettige
aandrijflijn. De motor is volkomen
vlak, trilt (voor een driecilinder)
niet overdreven en heeft in het middentoerengebied
nog flink wat trekkracht
te geef ook. De samenwerking
met de DSGautomaat
is vlekkeloos.
Wil je niet dat de bak meteen
het hoogste verzet opzoekt om het
verbruik te drukken, zet ‘m dan in
de sportstand. Het is opvallend dat
Volkswagen ervoor kiest om de
mildhybrid
aandrijflijnen uit de
Golf niet in de Polo te implementeren.
Het praktijkverbruik had daarmee
nog flink omlaag kunnen worden
gebracht. De Golf met 110 pk 1.0
eTSI DSG noteert bijvoorbeeld een
opgegeven verbruik van 1 op 19,2,
terwijl deze Polo 1 op 17,9 realiseert.
Anderzijds is een ecoaandrijflijn
qua rijdbaarheid niet altijd ideaal,
dus een enorm gemis is het niet.
Rijgedrag
De Polo is nog steeds niet de meest
vermakelijke Bsegmenter
om mee
te rijden. VW kiest nadrukkelijk
voor een zeer algemeen onderstel
dat ergens tussen comfortabel en
dynamisch in zit. Alle bedieningselementen
zijn superlicht in de bediening,
met veel precisie, maar
weinig tot geen feedback. Het weggedrag
is volkomen neutraal, met
een vooras die altijd keurig scherp
instuurt, maar ook altijd als eerste
grip verliest als je tempo gaat maken.
Op geen enkele manier een
auto waarmee je voor de lol soms
eens een omweg naar huis neemt.
Maar voor het gros van de kopers
wel een prettige, want makkelijk rijdende
auto met afdoende onderstelcomfort.
Voor wie helemaal
geen zin heeft om zelf te rijden, is de
Travel Assist optie interessant. Die
combineert adaptieve cruise control
met een rijstrookassistent om
je op doorgaande wegen met niet al
te veel bochten een hoop werk uit
handen te nemen. In hogere segmenten
is zoiets al gemeengoed,
maar er zijn niet veel stadsauto’s die
zichzelf zo netjes tussen de lijntjes
en op afstand van voorgangers weten
te houden. Zo is de Polo ook in
zijn vernieuwde hoedanigheid weer
vooral zichzelf gebleven. Geen auto
die verrassend uit de hoek komt,
maar op de punten die er echt toe
doen bijdetijds, prettig in de omgang
en representatief. Dikke kans
dat hij de komende jaren weer gewoon
in de top van de verkooplijsten
te vinden is. Althans tenminste die
van nietelektrische
voertuigen…
Eindoordeel
Door de Polo te voorzien van technologie
uit hogere segmenten kan
hij er weer een paar jaartjes tegenaan.
Nergens verrassend, ook nergens
teleurstellend.
SPECIFICATIES
Volkswagen Polo 1.0 TSI 110 pk DSG
Prijs: € 29.840,Topsnelheid:
195 km/h
Acceleratie 0100:
10,4 s
Gem. verbruik: 1 op 17,9
CO2emissie:
127 g/km
Motor: drieinlijn,
999 cm3, turbo
Max. vermogen: 110 pk (81 kW)/n.b.
min1
Max. koppel: 200 Nm/2000 min1
Transmissie: zeventraps DSG automaat
Massa leeg: 1107 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens