Woensdag 15. 05. 2024 13
literaire hoek
Alphons Laudy: hoofdredacteur en toneelschrijver
AUTO
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over
Alphons Laudy.
AutoTest
Brengt de e-3008 Stellantis de Renaissance?
km/h. De mechanische remmen zijn
altijd nodig. Iets ten zuiden van Barcelona
aan de Spaanse goudkust konden
we geen ideale ecorun doen, maar
de boordcomputer gaf na een gevarieerde
rit 18,0 kWh per 100 kilometer
aan. Dat komt overeen met een range
van 406 kilometer. Het kan vast beter
op een zomerse dag in een windstille
Nederlandse polder, maar in winterse
omstandigheden zal het juist beduidend
lager liggen. Het eerste gevoel
dat de nieuwe generatie Peugeot achterlaat,
is dan ook gemengd.
Eindoordeel
Op technisch vlak geen onderscheidende
BEV, maar maakt indruk met
rijeigenschappen, uiterlijk en interieur.
SPECIFICATIES
Peugeot e-3008 Electric 210
Prijs: € 48.190-
Topsnelheid: 170 km/h
Acc. 0-100 km/h: 8,8 s
WLTP-verbruik gem.: 16,7 kWh/100 km
Accutype: li-ion NMC
Accucapaciteit net./br.: 73/n.b kWh
WLTP-actieradius: 527 km
AC/DC-laden: 11/160 kW
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Transmissie: 1-traps reductieversnelling
Aandrijving: voor
deze Hybrid 136 e-DCS6 is 136 pk en
230 Nm, waarmee 1.200 kilo getrokken
mag worden.
We reden de e-3008 Electric 210, de
elektrische uitvoering met 210 pk en
343 Nm op de voorwielen. Deze moet
525 kilometer kunnen halen en heeft
een prijs van 48.190 euro. Hij is er als
Allure en GT, waarbij de laatste vooral
meer luxe, grotere wielen en uiterlijke
verfraaiingen toevoegt. Een slimme
routeplanner is standaard en vehicleto
load is mogelijk met maximaal 3
kW. Later komt hij ook als 4WD-uitvoering
met 320 pk en 73 kWh en als
Long Range met 98 kWh en 230 pk op
de voorwielen. Het gewicht van 2.108
kg is fors en hij mag 1.250 kg trekken.
De e-3008 is een frisse verschijning en
het is niet ondenkbaar dat hij hiermee
meer klanten weet te trekken dan met
zijn elektrische specificaties. Aan de
binnenzijde zien we in de gereden GTversie
een 21 inch breed scherm dat
lijkt te zweven boven het dashboard.
De Allure moet het met twee kleinere
panelen doen. De aansturing van het
scherm is gebruiksvriendelijker met
meer sneltoetsen. Het materiaalgebruik
is bijna premium. De comfortabele
stoelen zorgen voor een fijne zitpositie.
De raamstijlen zijn fors, waardoor
ze vrij zicht deels belemmeren,
maar de glasoppervlaktes zijn royaal.
Op de achterbank is voor een persoon
van 1,80 meter bijna tien centimeter
beenruimte. De hoofdruimte is minder
overtuigend, want er blijft een
centimeter over tussen kruin en de aflopende
daklijn. Het laadvolume is
520 liter bij alle motorvarianten.
De elektrische variant ging met 20
inch wielen en 235 millimeter brede
Michelins behoorlijk voortvarend de
hoek om. Het koetswerk rolt maar
weinig over de lengte-as. De besturing
biedt een aangename tegendruk.
De demping zorgt voor een comfortabele
onderlaag in het onderstel. De
stille cabine veraangenaamt het verblijf
dankzij gelaagde zijruiten. De
aandrijflijn bouwt zijn koppel geleidelijk
op. Er zin drie standen om te regenereren,
maar hij blijft kruipen met 7
Peugeot e-3008.
Foto Tibo - The Good Click
De Peugeot e-3008 is een cruciaal
model voor het Stellantis-concern
op een nieuw elektrisch platform
met een rijbereik tot wel 700
kilometer. Aan de C-segment SUV
de taak om een nieuw tijdperk voor
het moederbedrijf in te luiden.
Door Peter Hilhorst
De e-3008 is iets gegroeid. Het is in de
basis een voorwielaangedreven platform,
maar vierwielaandrijving is
mogelijk. Hij wordt leverbaar met een
73 kWh en later ook een 98 kWh lithium
ion NMC-accu. De instapper zou
525 kilometer halen en de longe rangevariant
zelfs 700 kilometer. Hij heeft
400 volt-techniek, kan snelladen met
maximaal 160 kW en aan de AC-paal
pakt hij standaard 11 kW, terwijl een
22 kW boordlader optioneel is. De 73
kWh-versie kan van 20 tot 80 procent
laden in dertig minuten. Het is maar
de vraag hoe de e-3008 presteert in
winterse condities, want er is geen
pre-conditioningfunctie van de accu
aanwezig. Overigens is een warmtepomp
voor het interieur wel standaard.
De fastback-SUV komt als 48-
volt milde hybride voor 41.640 euro,
een stekkerhybride volgt later. De
3008 begint met een 1.2-driecilinder
en een elektromotor die in de zestraps
automaat met dubbele koppeling is
gebouwd. De maximale kracht van
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
grote belangstelling voor het toneel,
waagt hij zich aan het schrijven van
toneelstukken. Als eerste komt hij in
1919 met het stuk De Paradijsvloek,
een drama in verzen. Het is een theaterbewerking
van het Bijbelverhaal
over Kaïn en Abel en slaat enorm
aan bij het publiek. Het wordt meer
dan tweehonderd keer opgevoerd in
Nederland en Vlaanderen. Volgens
de toneelrecensent Barbarossa
(pseudoniem van Johan Christian
Schröder) heeft Vondel in Laudy
zijn meerdere gevonden. Die uitspraak
wordt niet bevestigd door de
drie toneelstukken die volgen: Bethlehem
(1929), De verkeerde keuze
(1936) en De man Job (1944). Ze hebben
niet of nauwelijks succes.
Maar hij heeft altijd nog de journalistiek,
die hem tot 1938 bindt aan
zijn hoofdredacteurschap van De
Tijd. Een dagblad dat hij omvormt
tot een krant voor de katholieke culturele
elite. Ook werkt hij tijdens de
eerste helft van de vorige eeuw nog
mee aan andere katholieke culturele
bladen, waaronder Stemmen Onzer
Eeuw en De Nieuwe Eeuw.
Na de Tweede Wereldoorlog maakt
hij nog even een comeback, hij wordt
in 1950 als 75-jarige benoemd tot
waarnemend hoofdredacteur van
de Gazet van Limburg. Een functie
die hij vijf jaar bekleedt, tot zijn tachtigste.
Hoofdredacteur
Na zijn afstuderen treedt hij in 1898
als redacteur in dienst van het katholieke
dagblad De Tijd en verricht
hij alle voorkomende journalistieke
klussen. Daarnaast schrijft hij opstellen,
waarin hij polemiseert met
onder anderen de schrijver Frederik
van Eeden en dichteres en socialiste
Henriette Roland Holst. Hij
brengt zijn nogal behoudende essays
samen in de beide in 1905 verschenen
bundels Zwervers en Jan
Rap & Co.
Laudy is en blijft vooral journalist en
doet zijn werk zo goed dat hij in 1913
waarnemend hoofdredacteur van
De Tijd wordt en een jaar later
hoofdredacteur. In die functie bij de
destijds vooraanstaande krant
toont hij zich een vernieuwer. Hij
kiest bij de richtingenstrijd die dan
in de Katholieke Kerk woedt tussen
conservatieven en vernieuwers telkens
de kant van de laatsten. Ook de
krant zelf moderniseert hij, eerst
door een toneelrubriek te introduceren
en later door zelfs een complete
kunstredactie te vormen. Voor die
laatste trekt hij vele grote katholieke
schrijvers aan, onder wie Anton van
Duinkerken en Jan Engelman.
Toneelstukken
Zijn journalistieke werk is voor Laudy
niet genoeg, ingegeven door zijn
Er zijn heel wat journalisten die een
roman, gedichtenbundel of toneelstuk
in de la hebben liggen en er zijn
heel wat schrijvers die de kost verdienen
als journalist. Tot de eerste
categorie behoort de in Pey bij Echt
geboren Alphons Laudy (1875-1970).
Tijdens zijn lange loopbaan in de
krantenwereld schrijft hij niet alleen
honderden artikelen voor de
krant De Tijd en tal van andere bladen,
maar ook twee essaybundels en
vier toneelstukken.
Als Alphons Laudy negen jaar oud
is, sterft zijn moeder. Reden voor
zijn vader die aannemer en houthandelaar
is om met zijn acht kinderen
(onder wie ook de later bekende
schilder Jean Laudy) datzelfde jaar
1884 naar Sittard te verhuizen. Daar
brengt hij zijn zoons en dochter onder
bij hun grootouders, die hen
vanaf dat moment opvoeden. Alphons
bezoekt na de lagere school het
gymnasium van de jezuïeten in Sittard
en gaat vervolgens filosofie studeren
aan de universiteit van Amsterdam.
Alphons Laudy.
DOOR ADRI GORISSEN
/auto