
woensdag 20. 05. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
Porsche Macan GTS sportief, maar niet de lekkerste
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
GTSversies
van Porsche zijn
vaak de lekkerste in de reeks. Van
alles een beetje en daardoor
steengoed. Geldt dat ook voor de
Macan GTS? Niet helemaal.
DOOR PETER HILHORST
De Porsche Macan nam in 2014 het
stokje over van de Cayenne als
meest populaire SUV van het sportwagenmerk.
Begin 2019 kwam de
vernieuwde versie op de markt, die
zich makkelijk laat herkennen aan
de doorgetrokken strip tussen de
achterlichten. Het aanbod bestaat
uit een viercilinder Macan met 245
pk, een 3.0 V6 Macan S met 354 pk
en een Macan Turbo met 440 pk uit
een 2,9liter
twinturboV6.
Met het
topmodel deelt de Macan GTS zijn
motor en in deze versie komt hij tot
380 pk met een koppel van 520 Nm.
Met een prijs van 120.400 euro valt
hij tussen de 100.800 euro van de S
en de 137.200 euro van de Turbo in,
ook als er opties gekozen worden.
Onderscheid
De GTSvariant
onderscheidt zich
door zwarte 20inch
RS Spyderwielen,
zwarte lichtbehuizing, een
donkere typeaanduiding, een sportuitlaat
met donkere onderbumper,
grotere remmen met rode remklauwen,
een dakspoiler en een met vijftien
millimeter verlaagd sportonderstel
met variabele dempers.
Luchtvering en een sperdifferentieel
tussen de achterwielen blijven
een optie van in totaal 3000 euro. In
het interieur treffen we sportstoelen
aan, alcantara accenten en verder
de multimediavoorzieningen
die je in deze prijsklasse mag verwachten.
Het dashboard met de
vele knopjes oogt vertrouwd, maar
inmiddels ook gedateerd.
Keuze
Voor de verandering rijden we weer
eens een Macan op stalen veren en
met de standaard variabele dempers.
In dit geval is hij uitgevoerd in
het gewaagde, maar lekkere Miami
Blue op 21inch
wielen. Wel, dat is
niet automatisch een geweldige
combinatie. Het onderstel is stug,
de zware wielen bewegen onrustig
onder de auto, hij dribbelt over
slecht wegdek en de Macan laat
kortom elke meter weten dat je in
een GTS met stijvere veren rijdt.
Da’s zeker niet voor elk type rijder
de beste keuze.
Wie deze uitvoering kiest om zijn
smakelijke verschijning, dan is het
raadzaam om luchtvering te kiezen.
In een eerder nummer van AutoviDe
sie reden we met de Macan Turbo
met luchtvering en die leverde
hoogstaand comfort. Die had langere
veerwegen met meer progressiviteit
en kalmte in zijn onderstel.
Dat heeft deze versie simpelweg
niet.
Daar staat wel tegenover dat het
een zeldzaam strak rijdende SUV is
met zijn stalen veren. Er is nauwelijks
bodyroll, hij reageert direct op
de besturing die overigens een stukje
strakker aanvoelt door de stijvere
ophanging. Het zorgt voor een sensationeel
dynamische SUV, die je
bijna laat geloven in een sportauto
van het merk te zitten. Zeker hangend
in een bocht weet de Macan
van geen wijken meer. De besturing
is licht en wint aan taaiheid als de
auto in zijn veren, op het randje van
de grip hangt. Met de 295 millimeter
brede achterbanden is de grip ohne
Ende en gaat hij met zijn vierwielaandrijving
stoïcijns de hoek om.
Pas bij hevige provocatie of bij moduleren
van het gaspedaal in een
bocht, begint hij zijn bespeelbare
weggedrag te laten zien. Met het optionele
sper kun je hem in korte
bochten zelfs op het gas een beetje
laten uitwaaieren. Wat dat betreft
demonstreert Porsche dat de Macan
GTS in zijn stijfste configuratie
nog altijd de meest dynamische
SUV in zijn klasse is. Maar dat heeft
zijn prijs, letterlijk en figuurlijk.
Fel aan het gas
Het krachtverschil van de GTS met
de Macan S is met 26 pk en 40 Nm
beperkt, maar hij heeft wel de vurigere
motor uit de Macan Turbo. Die
hangt feller aan het gas en gaat rapper
door de toeren. De aandrijflijn
gedraagt zich voorbeeldig met veel
koppel over een breed werkgebied
en een zevenbak met dubbele koppeling
die de motor moeiteloos in
dat ideale toerenbereik laat opereren.
De schakelacties kunnen variëren
van soepel tot een lekker droge
schok in de sportiefste modus.
Ten opzichte van de Turbo is te merken
dat er minder piekvermogen is
en dat hij boven de 5000 toeren per
minuut minder fanatiek doortrekt.
Die extra rush van de Turbo heeft
hij niet, maar de trekkracht van de
GTS met 30 Nm minder doet gevoelsmatig
weinig voor de topversie
onder. De acceleratiecijfers evenmin,
want hij hoeft slechts vier tienden
toe te geven op de Macan Turbo.
Daar staat tegenover dat hij ten
opzichte van een Macan S ook maar
0,4 seconde sneller is. Nog iets: de S
neemt genoegen met Euro 95, terwijl
de GTS Euro 98 verlangt voor
zijn inspanningen.
Centrummaat
Het motorgeluid van de 2,9liter
twinturboV6
is net als in die Turbo
een beetje gedempt, maar weet voldoende
bij te dragen aan de beleving
in iets bijzonders te zitten. Eigenlijk
weet de Macan GTS dat op alle fronten
te doen en hij is op veel vlakken
de centrummaat in de reeks, maar
weet waar u aan begint door hem op
de optionele 21inch
wielen én met
stalen veren te kiezen. Hij is er onwaarschijnlijk
dynamisch mee,
maar tegelijkertijd ook wat onhandelbaar.
De sportiefste is de GTS
wel, maar niet automatisch de lekkerste.
Eindoordeel
In de juiste configuratie de meest
dynamische SUV, maar daardoor
verliest hij wel een deel van zijn veelzijdigheid.
Pluspunten:
W Zeer strak onderstel
W Dynamisch weggedrag
W Allround aandrijflijn
Minpunten:
W Hard geveerd
W Pkvoordeel
t.o.v. Macan S beperkt
W Sper niet standaard
SPECIFICATIES
Porsche Macan GTS
Prijs: € 120.400,Topsnelheid:
261 km/h
Acceleratie: 01004,7
s
Gem. verbruik: 1 op 10,4
CO2emissie:
218 g/km
Motor: V6, 2894 cm3, twinturbo
Gec. max. vermogen: 380 pk
(280 kW)/52006700
min1
Max. koppel: 520 Nm/17505000
min1
Transmissie: automatische zevenbak
Massa leeg: 1910 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
De Porsche Macan GTS is in zijn
stijfste configuratie nog altijd de
meest dynamische SUV in zijn klasse.
FOTO'S PORSCHE