12 woensdag 26. 05. 2021
TOT WEL 80% GOEDKOPER DAN EEN NIEUWE KEUKEN!
Roosendaal - Vianen - Eindhoven
www.keukens-spuiten.nl
T: 0657096190
E: info@keukens-spuiten.nl
Vraag nu gratis en vrijblijvend een offerte aan!
We mochten op het EhraLessien
testcentrum kennismaken met preproductieexemplaren
van de ID.4.
De duurdere uitvoering gaat concurrentie
ondervinden van onder andere
de Tesla Model Y. Wellicht is het
handig om hem daar maar meteen
even naast te zetten, alsook het ID.3
zustermodel en de Tiguan, om een
idee van het formaat te krijgen. De
ID.4 is hij 32,3 centimeter langer dan
de ID.3, 4,3 centimeter breder en 4,4
centimeter hoger bij een identieke
wielbasis. Een Tiguan is fractioneel
hoger en nagenoeg even breed, maar
heeft een circa tien centimeter kortere
wielbasis en lengte. Tesla’s uitdager
is duidelijk een stukje groter, met
een vergelijkbare hoogte, maar zeven
centimeter meer breedte, een 12,4
centimeter langere wielbasis en zelfs
16,7 centimeter meer lengte. Volgens
Volkswagen is de opbouw van de auto
zodanig dat je in de ID.4 een paar centimeter
meer beenruimte hebt dan in
de Model Y.
De ID.4is er in vier versies, met 109,
125, 129 of 150 kilowatt vermogen, afkomstig
van een enkele elektromotor
op de achteras. Op termijn zullen er
ook versies met een extra motor op de
vooras volgen. De ID.4 is er met een 52
of 77 kWhaccupakket
(netto). Voor
het grootste accupakket beloofte
Volkswagen een WLTPrange
van
520 kilometer, wat voor de kleinere
accu zou neerkomen op ongeveer 350
kilometer. De versie met de grote
accu laadt tot maximaal 125 kW bij,
terwijl het kleinere pakket maximaal
100 kW tot zich neemt. Het ACladen
zal met maximaal 11 kW kunnen.
De ID.4 heeft een opgegeven standaardsprint
van 8,5 seconden en een
begrensde top van 160 km/h dankzij
zijn 204 pk en 310 Nm sterke motor.
Een eerste indruk van het interieur
was in elk geval dat het materiaalgebruik
op detailniveau net ietsje hoger
ligt dan in de wel heel plastiekerige
ID.3. De belangrijke dingen als de
stoelen, algemene zitpositie en sfeer
zijn allemaal goed. Zeker met het glazen
dak geeft de auto een zeer ruimtelijke
beleving. De instap is aangenaam
hoog en op de achterbank is
ruimschoots plek voor drie volwassenen
tot circa 1,90 meter om naast elkaar
te zitten. De achterbank staat
hoog, zodat de bovenbenen ondanks
de hoge vloer voldoende steun vinden.
De laadvloer in zijn grootste configuratie
schatten we op meer dan
1,80 meter lang, met een bijna vlakke
laadvloer. Ook is de ID.4 met de grootste
accu een vijfzitter, omdat het
maximale laadvermogen is verhoogd.
Een skibox monteren is dankzij
dakrails ook mogelijk, een aanhanger
tot 1200 kilo meesleuren mag ook.
Voor de rest zijn vorm en ontwerp
van de ID.4 vooral gedicteerd door de
bevindingen in de windtunnel.
Het rijden beperkte zich tot een rondrit
op de vele testroutes om het testterrein
van VW even boven Wolfsburg.
Inclusief wat slecht wegdek, offroad
en een snelle handling course.
De ID.4 weet zijn forse gewicht wonderwel
te verhullen. Door optimale
gewichtsverdeling en goede rolonderdrukking
blijft de voorkant in de
weg happen en draait de achterkant
er moeiteloos omheen met een stabiele
en wendbare wegligging tot gevolg.
Het omslagpunt tussen mechanisch
en regeneratief remmen is nauwelijks
voelbaar.
De instapper is er vanaf 47.000 euro,
de uitvoering ‘1st Max’ met de grootste
accu en een flinke standaarduitrusting
minder dan 59.000 euro.
Vooral de goedkopere versies lijken
daardoor vooralsnog heel veel waar
voor je geld te bieden, terwijl de duurdere
versies de hete adem in de nek
zullen voelen van onder andere Tesla
en Jaguar. Vooralsnog lijkt de aanschaf
van zo’n ID.4 best een goed idee.
SPECIFICATIES
Volkswagen ID.4 1st Max
Prijs: vanaf € 47.000
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100:
8,5 s
Motor: synchroon, permanent magneet
Plaatsing: dwars achterin
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max. koppel: 310 Nm/0 min1
Accucapaciteit: 77 kWh (netto)
Max. DC laden: 125 kW
Max. AC laden: 11 kW
Transmissie: 1traps
reductieversnelling
AUTOTEST
Volkswagen ID.4: best een goed idee…
Het elektrooffensief
van de
Volkswagen Groep gaat nu écht los
met de komst van de ID.4.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De ID.4 van Volkswagen.
FOTO HARDY MUTSCHLER
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto