> delimburger.nl
VL
ADVERTENTIE
LIMBURG OP WIELEN MEI 2021 | 3
AUTOVERENIGINGEN PRESENTEREN PLAN
VOOR VERKEER ZONDER UITSTOOT
ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA (vereniging
autoleasemaatschappijen) hebben onlangs een plan uitgewerkt voor
de hervorming van de autobelastingen. De verenigingen stellen de
overheid hierin voor om de autobelastingen in Nederland zo eenvoudig,
stabiel en voorspelbaar te maken dat de aangescherpte klimaatdoelen
voor 2030 en het einddoel om in 2050 klimaatneutraal te zijn
te kunnen halen. Uitgangspunt daarbij is dat mobiliteit voor iedere
Nederlander betaalbaar en bereikbaar blijft. De coalitie vraagt de
formerende partijen het plan integraal mee te nemen in de formatiebesprekingen.
Het huidige autobelastingsysteem
is complex, remt vergroening en
maakt de markt grillig. En daardoor
is de autokoper afwachtend.
Bovendien is het huidige systeem
onhoudbaar als het gaat om de
overheidsinkomsten. Tegelijkertijd
moet de sector mobiliteit bijdragen
aan het behalen van de klimaatdoelen,
die met de Europese
Green Deal onlangs verder zijn
aangescherpt (55 procent minder
CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte
van uitstoot 1990).
De opstellers van het plan stellen
voor het huidige autobelastingsysteem
te vervangen door Betalen
naar Gebruik (BnG), meer specifiek
gebaseerd op de CO2-emissie van
het voertuig. Het nieuwe belastingstelsel
moet volgens de opstellers
zo snel mogelijk in een kaderwet
worden vastgelegd om een soepele
overgang voor iedereen mogelijk
te maken. Het invoeren van
BnG kost zou minimaal 8,5 jaar in
beslag nemen. BnG kan daardoor
geen rol spelen in de CO2-reduc-
tie richting 2030, maar is voor de
periode daarna cruciaal.
Voor de periode 2022-2030 omvatten
de plannen onder andere
het zo snel mogelijk Betalen naar
Gebruik (BnG) invoeren met een
tarief gebaseerd op uitstoot en
de invoering daarvan nú in een
kaderwet vastleggen; de snelle
instroom van nulemissievoertuigen
om fossiele kilometers structureel
te vervangen door emissievrije
kilometers en het aanpassen van
het huidige fiscale systeem om
gedragsverandering te bewerkstelligen
op het gebied van de
aankoop van auto’s en reisbewegingen.
Ook het gericht inzetten
van verantwoorde biobrandstoffen
en synthetische brandstoffen waar
nul-emissie nog niet mogelijk is
wordt binnen het plan als aanbeveling
aangedragen.
Het plan wordt gesteund door
Anne-Marie Jorritsma (VVD,
oud-minister van Verkeer en
Economische Zaken), Menno Snel
(D66, oud-staatssecretaris Financiën),
Jolande Sap (GroenLinks,
oud-woordvoerder Financiën), Karien
van Gennip (CDA, oud-staatssecretaris
Economische Zaken) en
Sharon Dijksma (PvdA, oud-staatssecretaris
Economische Zaken,
oud-woordvoerder Verkeer).
Kijk voor het volledige plan op
www.toekomstautobelastingen.nl.
CONSUMENT KIEST
VAKER VOOR
ELEKTRISCH RIJDEN
De elektrische auto is mede dankzij de aanschafsubsidie binnen
bereik van de consument gekomen. Waar elektrisch rijden bij
leaserijders al jaren in trek was, maakte een aanzienlijke groep
particulieren hierdoor het afgelopen jaar de overstap naar
elektrisch.
Het totale aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen
steeg vorig jaar naar bijna 145.000, een verdubbeling ten opzichte
van 2019. En die trend zet zich gestaag voort.
De positieve ontwikkeling van elektrisch rijden kent meerdere
oorzaken. Het huidige aanbod sluit steeds beter aan bij de behoefte
van de consument. Het aantal modellen in de prijsklasse
tot 50.000 euro steeg van 22 naar 31. Ook nam de gemiddelde
actieradius sterk toe en zijn de totale gebruikskosten van een gemiddelde
elektrische auto inmiddels vergelijkbaar met die van een
gemiddelde benzineauto. Wat ook meehelpt is dat de snel-laadinfrastructuur
in Nederland fors is uitgebreid.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat met ingang van 1 januari
2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch aangedreven moeten
zijn. Om deze doelstelling te halen, is het volgens de ANWB noodzakelijk
dat de aanschafsubsidie wordt behouden. Daarnaast is
het belangrijk dat het aantal betaalbare modellen wordt uitgebreid
en dat er een ruime tweedehands markt ontstaat.
Kijk voor meer informatie op anwb.nl/elektrischrijdenmonitor
OCCASIOnS
Alfa Giulietta 1.4 T Distinctive
PDC/Led/Cruise/
120PK
99.998 km
2011
€ 9.395,00
BMW 2 serie Active Tourer 218 High
Executive
Navi/PDC/Clima/
Leder/Cruise
64.527 km
2014
€ 18.450,00
Ford Kuga 2.5 20V Titanium
Camera/Leder/
200 pk/ Automaat
112.000 km
2010
€ 13.950,00
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI
Business Edition
PDC/Clima/Cruise
77.104 km
2016
€ 13.900,00
Jeep Compas 2.0 Limited CVT
Navi/Camera/Leder/
Automaat
79.955 km
2014
€ 18.500,00
Kia Cee’d Sportswagon 1.6 GDI
Pack Premium
Navi/Clima/
Automaat
123.841 km
2013
€ 12.500,00
Kia Venga 1.6 CVVT Pack
Clima/Cruise/PDC
46.368 km
2012
€ 11.500,00
Mazda 6 Sportbreak 2.0 HP GTM
Navi/Camera/
Leder/PDC
96.769 km
2012
€ 15.950,00
Mini Countryman 1.6 Cooper S
ALL4 Chili Panorama dak
Clima, Leder, PDC,
Cruise, Automaat!
72.270 km
2011
€ 14.950,00
Mercedes C-Klasse 63 AMG S
510 PK
Xenon/Pano dak/
IWC/Leder/Navi
54.400 km
2017
€ 62.500,00
Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec Invite
Clima/Cruise
118.056 km
2012
€ 10.500,00
Seat Leon St1.4 TSI FR Business
Half leder/Clima/
Trekhaak afn.
82.647 km
2012
€ 14.750,00
VW Polo 1.4-16v Comfortline
Navi/Camera/
Airco/5 drs
70.133 km
2013
€ 10.950,00
Opel Grandland X 1.2 Turbo
Innovation
Navi/Leder/Clima/
Xenon/PDC
54.193 km
2018
€ 20.950,00
Onderhoud van
alle merken auto’s
Hyundai IX35 1.6i GDIi-Vision
Half leder/Clima/
Trekhaak afn.
82.647 km
2012
€ 11.745,00
Carservice Vintges | Edisonweg 32 Echt | T 0 475 48 80 41 - 06 24 36 24 70| info@carservicevintges.nl