
> delimburger.nl
MA
ADVERTENTIE
LIMBURG OP WIELEN
o.a. in dit nummer:
TIPS EN TRUCS OM ZUINIGER TE RIJDEN 2
ELECTRISCH RIJDEN 3
UITDAGENDE JAREN AUTOFABRIKANTEN 7
INNOVATIEVE TIJDEN:
MOBILITEIT
ONDER DE LOEP
Vanwege het minimaliseren van de
CO2-uitstoot winnen elektrische auto’s snel
terrein. Ook komen er steeds meer voorzieningen
waar je je auto op kunt laden. Een
elektrische auto is momenteel nog duur in
aanschaf, maar dat zal de komende jaren
gaan veranderen.
Omdat we steeds meer kilometers rijden en
er steeds meer auto’s op de weg komen,
zien we de zogenaamde autonome mobiliteit
ook veranderen in gedeelde mobiliteit.
Zo wint car sharing – het delen van auto’s
met andere gebruikers - met name in de
verstedelijkte gebieden aan populariteit.
Bedrijven als Greenwheels of Snappcar maken
autorijden op deze manier gemakkelijk,
fl exibel en ook betaalbaar.
Ook fabrikanten en leveranciers spelen
nauw in op de snel veranderende omstandigheden
in het verkeer en de automotive
branche. Zij zullen gerichte innovaties
moeten gaan aanbieden voor klanten.
Belangrijk voor fabrikanten en leveranciers
is dus te weten wat men belangrijk vindt.
De komende jaren zullen de technologische
veranderingen dus steeds meer
beantwoorden aan wat de gebruiker wenst.
Het gevolg van het rijden van meer kilometers
is dat auto’s intensiever gebruikt
worden. Dit heeft als gevolg dat onderdelen
sneller aan vervanging toe zijn of zelfs
de gehele auto vervangen dient te worden.
Hierdoor zullen meer auto’s worden verkocht
en zullen fabrikanten ook meer en in
hoger tempo auto’s moeten produceren.
De meest innovatie trend is wel die van
de auto die deels zelf kan rijden. Het is de
bedoeling dat deze zelfrijdende auto straks
volledig autonoom op de weg kan rijden en
deel kan nemen aan het verkeer. De volledig
zelfrijdende auto is er nog niet, maar
met het onderzoek en de experimenten die
op dit moment gedaan worden, komt deze
ontwikkeling wel snel dichterbij.
(Bron: baaz.nl)
UITDAGENDE
JAREN VOOR
AUTO
FABRIKANTEN
Door de coronacrisis hebben fabrikanten
van chips over de hele wereld een
enorme achterstand opgelopen.
Dat tekort is niet alleen ontstaan door
de sluiting van verschillende fabrieken,
maar ook door de enorme vraag naar
elektronica tijdens de coronacrisis.
Ook de auto-industrie bukt onder de
gevolgen van het gebrek aan chips.
VDL Nedcar in Born, moest onlangs
zelfs de productielijnen stilleggen
omdat een elektronisch component
niet beschikbaar was. Driekwart van
het personeelsbestand van VDL kon
hierdoor thuisblijven.
Het aantal auto’s op de weg neemt sterk toe, net als het aantal kilometers die we rijden.
En in de maalstroom van de innovatieve technologische ontwikkelingen zijn elektrische en
zelfrijdende auto’s straks heel gewoon.