woensdag 26. 05. 2021 AUTO 13
Volkswagen ID.4: best een goed idee…
In tegenstelling tot de ID.3 is de ID.4
met de grootste accu geen vier
maar een vijfzitter, omdat het maximale
laadvermogen is verhoogd.
Een skibox monteren is dankzij
dakrails ook mogelijk, een aanhanger
tot 1200 kilo meesleuren mag
ook.
Eleganter
De Cstijl
bestaat uit één stuk zilverkleurig
kunststof, en de achterlichten
zijn met een smalle band met elkaar
verbonden. Enigszins zoals bij
de TCross,
maar dan op een wat
elegantere wijze. Voor de rest is de
vorm en ook het ontwerp van de
ID.4 vooral gedicteerd door de bevindingen
in de windtunnel. Daaronder
ook de dichte voorkant met
minimale grille aan de onderkant.
Het rijden beperkte zich tot een
rondrit op de vele testroutes om het
reusachtige EhraLessien
testterrein
van VW even boven Wolfsburg.
Inclusief wat slecht wegdek, offroad
en een snelle handling course. Net als
de ID.3 weet de ID.4 zijn forse gewicht
wonderwel te verhullen. De
gereden versie met grote accu zal
boven de twee ton uitkomen, maar
met de 21inch
wielen gaat hij de
hoek om als een hatchback van 1500
kilo. Door optimale gewichtsverdeling
en goede rolonderdrukking
blijft de voorkant in de weg happen
en draait de achterkant er moeiteloos
omheen met een zowel stabiele
als wendbare wegligging tot gevolg.
Het verschil in hardheid tussen de
comfort
en sportstand van de variabele
dempers is zeer duidelijk
merkbaar. Niettemin voel je zittend
op de achterbank dat er wel stevige
AUTOTEST
De ID.4 van Volkswagen.
FOTO'S HARDY MUTSCHLER
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
elektrooffensief
van de
Volkswagen Groep gaat nu écht
los. De ID.3 is nog maar amper in
Nederland aangekomen,of de ID.4
staat al voor de deur.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Met alle aandacht voor de ID.3 als
grote wegbereider voor de elektrische
toekomst van Volkswagen en
aanverwante merken zou je bijna
vergeten dat de ID.4 in zekere zin
een nog veel belangrijkere auto is.
De midsizeSUV
die op hetzelfde
MEBplatform
staat, wordt op termijn
namelijk ook in China en de
Verenigde Staten geproduceerd en
afgezet, en zal dientengevolge waarschijnlijk
hogere verkoopcijfers realiseren.
Alleen al in Europa verwacht
Volkswagen iets meer stuks
van de ID.4 dan van de ID.3 weg te
zetten. MidsizeSUV’s
zijn wat we
willen, EV’s zijn wat we moeten. We
mochten op het EhraLessien
testcentrum
kennismaken met preproductieexemplaren
van de ID.4. De
duurdere uitvoering van deze auto
gaat concurrentie ondervinden van
onder andere de Tesla Model Y.
Wellicht is het handig om hem daar
maar meteen even naast te zetten,
alsook het ID.3 zustermodel en de
Tiguan, om een idee van het formaat
te krijgen. De ID.4 meet 458,4
in de lengte, 185,2 centimeter in de
breedte en 1,612 centimeter in de
hoogte, bij een wielbasis van 276,6
centimeter. Daarmee is hij 32,3 centimeter
langer dan de ID.3, 4,3 centimeter
breder en 4,4 centimeter hoger
bij een identieke wielbasis. Een
Tiguan is fractioneel hoger en nagenoeg
even breed, maar heeft een circa
tien centimeter kortere wielbasis
en lengte. Tesla’s uitdager is duidelijk
een stukje groter, met een vergelijkbare
hoogte, maar zeven centimeter
meer breedte, een 12,4 centimeter
langere wielbasis en zelfs 16,7
centimeter meer lengte. Maar, zo
zegt Volkswagen, de opbouw van de
auto is zodanig dat je in de ID.4 een
paar centimeter meer beenruimte
hebt dan in de Model Y.
Versies
De ID.4is er in vier versies, met 109,
125, 129 of 150 kilowatt vermogen, afkomstig
van een enkele elektromotor
op de achteras. Net zoals van de
Skoda Enyaq, zullen er op termijn
ook versies met een extra motor op
de vooras volgen. Hoewel de Skoda
uiteraard op hetzelfde platform
staat, zijn er toch kleine verschillen
tussen de auto’s op te merken. Zowel
in formaat als qua motoren
en
accuaanbod. Zo kiest Skoda er bijvoorbeeld
voor om de Enyaq aan te
bieden met drie verschillende
accu’s en Volkswagen maar twee.
De ID.4 is er met een 52 of 77 kWhaccupakket,
waarbij VW ervoor
kiest om de netto inhoud te communiceren.
De brutocapaciteit is dus
enkele kWh’s groter. Voor het grootste
accupakket beloofte Volkswagen
een WLTPrange
van 520 kilometer,
wat voor de kleinere accu zou
neerkomen op ongeveer 350 kilometer.
Net als de ID.3 laadt ook alleen
de versie met de grote accu tot
maximaal 125 kW bij, terwijl het
kleinere pakket maximaal 100 kW
tot zich neemt. Een specialist ter
plaatse wist wel te vertellen dat de
maximale laadsnelheid over een
langere periode wordt vastgehouHet
den, mogelijk tussen 10 en 60 procent
state of charge. Een inschatting
daarvan is de waarde van 320 kilometer
actieradius bijladen in een
half uur. Voor zo’n range zal de auto
61,5 procent van de accuinhoud
nodig
hebben, dat wil zeggen 47,4
kWh. De gemiddelde laadsnelheid
tussen 10 en 70 procent state of
charge schatten we daarom op circa
95 kW. Het ACladen
zal met maximaal
11 kW kunnen.
Interieur
Met een opgegeven standaardsprint
van 8,5 seconden en een begrensde
top van 160 km/h wijkt de
ID.4 niets af van het zustermodel
van Skoda met dezelfde 204 pk en
310 Nm sterke motor. Een definitief
oordeel over het interieur kunnen
we nog niet geven, aangezien de
kwaliteitsbeleving in een prototype
niet volledig overeenkomt met die
van de productieversies. Een eerste
indruk was in elk geval dat het materiaalgebruik
op detailniveau net
ietsje hoger ligt dan in de wel heel
plastiekerige ID.3. Ook in de ID.4
merk je toch dat er door de hele auto
heen kosten zijn bespaard om de actieradius
en dergelijke zo acceptabel
mogelijk te maken. Maar belangrijke
dingen als de stoelen, algemene
zitpositie en sfeer zijn
allemaal goed. Zeker met het glazen
dak geeft de auto een zeer ruimtelijke
beleving, niet alleen door de grote
hoeveelheid lichtinval, maar ook
door het ontbreken van een middentunnel.
De instap is aangenaam
hoog en op de achterbank is ruimschoots
plek voor drie volwassenen
tot circa 1,90 meter om naast elkaar
te zitten. De hoofdruimte krijgt een
kleine knauw door de (om aerodynamische
redenen) aflopende daklijn.
Aan de andere kant staat de
achterbank wel hoog, zodat de bovenbenen
ondanks de hoge vloer
voldoende steun vinden. Meer
praktisch vernuft dan een neerklapbare
achterbank en een dubbele
laadvloer in de kofferbak ga je niet
vinden, maar da’s op het eerste gezicht
ook niet echt nodig. De laadvloer
in zijn grootste configuratie
schatten we op meer dan 1,80 meter
lang, met een bijna vlakke laadvloer.
vering nodig is om het gewicht van
de auto te dragen. Waarschijnlijk is
het met 19inch
wielen een comfortabele
en ook zeer stille auto. De afstelling
van het rempedaal is ook
goed voor elkaar. Het omslagpunt
tussen mechanisch en regeneratief
remmen is nauwelijks voelbaar.
De instapper is er vanaf 47.000
euro, de uitvoering ‘1st Max’ met de
grootste accu en een flinke standaarduitrusting
minder dan 59.000
euro. Vooral de goedkopere versies
lijken daardoor vooralsnog heel veel
waar voor je geld te bieden, terwijl
de duurdere versies de hete adem in
de nek zullen voelen van onder andere
Tesla, dat de Model Y voor circa
65k aanbiedt, maar ook bijvoorbeeld
Jaguar, dat momenteel stunt
met een iPacevariant
die nog
maar 65.990 euro kost. Vooralsnog
lijkt de aanschaf van zo’n ID.4 best
een goed idee.
Eindoordeel
Veel functionaliteit, een redelijke
actieradius en goede rijeigenschappen
voor de prijs van een vergelijkbare
brandstofauto. Dit wordt een
elektrische auto die Nederlanders
willen rijden.
SPECIFICATIES
Volkswagen ID.4 1st Max
Prijs: vanaf € 47.000
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100:
8,5 s
CO2emissie:
0 g/km
Motor: synchroonmotor, permanent
magneet
Plaatsing: dwars achterin
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max. koppel: 310 Nm/0 min1
Accucapaciteit: 77 kWh (netto)
Max. DC laden: 125 kW
Max. AC laden: 11 kW
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: achterwielen
Onderstel: v: McPherson/a: multlink
Bandenmaat: v: 235/45R21 a:
255/40R21
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.