Woensdag 25. 05. 2022 13
Motortest
Royal Enfield Scram 411
Met minder vermogen
heb je meer lol
torfiets gebouwd; de Scram 411.
Het is een zogenoemde ‘street
scrambler’ die bedoeld is voor het
drukke stadsverkeer. Maar waarmee
je ook in het weekend op stap
kunt, zo is de gedachte van de ontwerpers.
Het zadel is in ieder geval
veel beter, zo merk je na een paar
uurtjes rijden in de omgeving van
Parijs waar de motor voor het eerst
werd gepresenteerd aan de internationale
motorpers. Opvallend is
een schildje aan de zijkant van de
tank waar de merknaam op staat.
Alles aan de Scram is functioneel,
met uitzondering van dat schildje
dat een leuk grapje is van de ontwerpers.
De Scram heeft een iets kleiner
voorwiel dan donateur Himalayan
waardoor ook het stuurkarakter
anders is. En waar je bij de Himalayan
soms het gevoel had een bak
knikkers tussen je benen te hebben
met alle bijgeluiden die deze eenpitter
produceerde, is ook dat een
stuk beter bij de Scram.
Vis in het water
Hard gaat het allemaal niet op de
Scram, met heel veel moeite tik je
de 130 kilometer aan. En je trekt
met deze 1-cillinder, die 24,3 pk produceert
en een maximaal koppel
heeft van 32 Nm, ook de straatstenen
niet uit de weg. Maar de motor
komt vlot genoeg van z’n plek om
met het verkeer mee te komen, zeker
in de stad waar deze motor als
een vis in het water is.
Als het tempo omhooggaat lijkt de
vering aan de voorzijde soms wat
moeite te hebben met de bulten in
het wegdek. Om snel te kunnen vertragen
heb je bij de voorrem wat
meer handkracht nodig, terwijl de
achterrem juist sterker aanvoelt.
Maar dat kan ook een kwestie van
gewenning zijn.
Genieten
Als je de reclamefilmpjes van de
Scram mag geloven is de motor
vooral bedoeld voor jonge mensen
die in een hemdje genieten van een
vrij gevoel. Maar in het zadel van
deze Indiase tweewieler kun je al
snel concluderen dat iedereen zich
op deze motor thuis zal voelen.
Waarbij ‘less is more’ nog eens extra
wordt benadrukt.
Aandacht
De pure basic motor laat je optimaal
genieten van het rijden. Je
aandacht wordt ook niet weggetrokken
door een druk dashboard,
want behalve een snelheidsmeter,
benzinemeter, klokje en tripmeter
heb je nog een indicator in welke
versnelling je rijdt. En meer heb je
ook niet nodig, al is de extra ‘tripper’
die standaard op deze motor
zit wel handig. Deze tripper is een
zeer karig navigatiesysteem die je
aan je telefoon kunt koppelen en
met een pijltje aangeeft welke kant
je op moet. Wederom simpel, maar
het werkt.
De Scram produceert een zeer beschaafd
geluid en ondanks dat je
maar één cilinder hebt, loopt het
blok best mooi ‘rond’ en voelt ook
niet bokkig als je per abuis een versnelling
te hoog zit.
Onverhard terrein
In de natuur onder Parijs toont de
nieuwe motor ook aan dat je er redelijk
mee uit de voeten kunt op onverhard
terrein. Maar deze zeer
wendbare en relatief lage motor is
vooral bedoeld voor de weg, vlot
tussen de stilstaande auto’s door
laveren en naar voren schuiven bij
het verkeerslicht. En op een vrije
dag de dijkweggetjes opzoeken om
lekker te onthaasten op deze vriendelijke
eenpitter die sinds half mei
in de showroom staat voor 6399
euro.
Veel pk’s zijn leuk, vooral om over
te praten tijdens feestjes of aan de
bar. Met alle snelheid belemmerende
maatregelen heb je echter
steeds minder aan al dat vermogen.
Sterker nog steeds meer geldt
bij motorfietsen: ‘less is more’.
Door Michiel Snik
En daar weten ze bij Royal Enfield
alles van. De fabriek in India, gesteund
door een technische ontwikkelingsafdeling
in Engeland,
bouwt alleen maar eenvoudige motorfietsen
met minder vermogen
die ook nog eens een stuk goedkoper
zijn dan hun Japanse, Europese
en Amerikaanse concurrenten.
Eenvoudig en goedkoop
Royal Enfield is met een productie
van bijna 1 miljoen motorfietsen
een van de grootste spelers in de
wereld, maar heeft haar afzetgebied
vooral in Azië waar wegen
over het algemeen slechter zijn en
je bovendien ook veel minder motorzaken
hebt die een probleem
aan je tweewieler kunnen oplossen.
Eenvoudige, goedkope, zuinige
motorfietsen waar weinig aan
kapot kan gaan en die in geval van
nood eenvoudig te repareren zijn,
is daar dus kassa. En dat is het succes
van het degelijke Royal Enfield.
In 2016 kwam Royal Enfield met
een compleet nieuwe motor, de
411cc lichte allroad Himalayan. Ze
hadden nog helemaal geen allroads,
wat best opmerkelijk is voor
een merk dat zo actief is in het soms
onherbergzame Azië. Het bleek
een schot in de roos, al is het zeker
geen comfortabele motor. Na een
dagje sturen op de Himalayan
slaap je bijna automatisch op je
buik om je zitvlak te ontbelasten.
Stadsverkeer
Op basis van de Himalayan heeft
Royal Enfield nu een nieuwe mo-
Kijk voor meer auto- en motornieuws op
» delimburger.nl/economie/auto
Royal Enffiielld Scrram 411..
FFoottoo''ss Rooyyaall Ennffiieelldd
MOTOR