woensdag 02. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Porsche Panamera: twee voor de prijs van...
schleiferonderecord
voor zakenauto’s
uit de handen van de AMG GT
4Door
63 S te grissen. Met een paar
tienden verschil, welteverstaan. En
daar zijn ze deze keer bijzonder
trots op bij Porsche, aangezien ze
het idee hadden dat de AMG met
zijn compromisloze onderstelsetup
teveel op rondetijden en te weinig
op reiscomfort is toegespitst. De
Turbo S komt standaard met alle
eerdergenoemde chassisopties om
daarvoor een oplossing te vinden. In
de comfortstand is het ook daadwerkelijk
een privécoupé in een hogesnelheidstrein.
Zo stabiel dat je
met 315 km/h de handjes van het
stuur kunt halen, zachtjes deinend
op de luchtvering. Gooi je de boel in
Sport+, laat dan het ESP de eerste
paar keer toch vooral helemaal aan
staan. De vorige Panamera kreeg
links en rechts kritiek op een te veilig
en onderstuurd weggedrag te
verduren, maar dat kun je deze generatie
op geen enkele manier aanwrijven.
Het gewicht laat zich zo
fluks in het rond jongleren, dat je je
doodschrikt op het moment dat je er
door te laat remmen of te veel snelheid
een bocht in willen meenemen
achter komt hoe zwaar het ding ook
alweer is. Dit vonden we uit tijdens
een paar snelle ronden op de bijzonKijk
Porsche Panamera Turbo S.
FOTO PORSCHE
voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De vernieuwde Porsche Panamera
is meer dan ooit sportwagen en
limousine in één. En daar betaal je
ook voor.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Op een beetje zeuren om de hoge
prijs na is het doorgaans bijzonder
lastig om na een testrit in een Porsche
te komen met suggesties voor
verbeteringen. Pas wanneer je een
paar jaar later het nieuwe model
uitprobeert, merk je dat het allemaal
nog sneller, comfortabeler, geraffineerder
of juist rauwer kon. In
het geval van de Panamera gaat het
om de eeuwige spagaat tussen comfort
en sportiviteit. Twee uitersten
die zich lastig in één auto laten verenigen.
Maar naast het stap voor
stap uit elkaar schuiven van de doelpalen,
zijn automakers tegenwoordig
minstens net zo druk met gehoorzaamheid
aan de regels die hun
van alle kanten worden voorgeschreven.
Zijn het geen partikelfilters,
dan wel afrolgeluiden of remstof
die de dynamische prestaties in
de weg zitten. Een nieuwe generatie
even goed laten presteren als de vorige
is vaak al lastig genoeg, laat
staan om die veel beter te maken.
Kinderspel
Daarbij vergeleken is het uiterlijk
aanscherpen of het interieur updaten
kinderspel. Zoals te doen gebruikelijk
is het bumper
en verlichtingswerk
weer net wat anders bij
de Panamera, en zijn er andere kleuren
en wielen om uit te kiezen. Het
infotainmentsysteem is geactualiseerd
en het stuurwiel dat we kennen
van de 911 doet nu ook in de vijfdeurs
zijn intrede. Was allemaal al
goed, het is nu nog beter. Toch is het
grootste nieuws – hoe kan het ook
anders bij een Porsche – onder de
motorkap te vinden. Bestaande versies
hebben een update gekregen en
het gamma is uitgebreid met een
nieuwe plugin
hybride die het gat
tussen de 4 EHybrid
en de Turbo S
EHybrid
dicht, alsook met een
nieuw topmodel in de vorm van de
Turbo S.
Tophybride
Aangezien de nieuwe hybride voor
Nederland het belangrijkst is (het
merendeel van de hier verkochte
Panamera’s heeft immers een stekker…),
stappen we daar als eerste in.
De nieuwe specificaties van de instapper
en tophybride
zijn nog onbekend,
maar de vorige hadden 462
respectievelijk 680 pk, dus de 560
pk van de 4S EHybrid
hadden we
wel zo’n beetje kunnen raden. Ze
zijn afkomstig van een 440 pk sterke
V6biturbo,
plus een 136 pk elektromotor
die in de achttrapsautomaat
is verwerkt. Vierwielaandrijving is
uiteraard standaard. De accu’s van
de PHEVmodellen
zijn dankzij betere
cellen vergroot van 14,1 naar
17,9 kWh, zodat de opgegeven elektrische
actieradius nu circa 50 kilometer
bedraagt.
Het is vast geen toeval dat Porsche
ons alleen auto’s liet proberen met
alle beschikbare optionele chassishekserij,
want met vierwielbesturing,
variabele rolstabi’s en luchtvering
is de extra 365 kilo ten opzichte
van de Panamera 4 goed naar de
achtergrond weg te moffelen. Pas
als je echt gaat gummen, voel je de
massa achterin de auto tijdens het
remmen en snelle richtingsveranderingen
doordrukken. Normaliter
rijdt de 4S EHybrid
als op rails en
blinkt de aandrijflijn uit in het zo
goed mogelijk verhullen dat er überhaupt
een elektrische component in
is verwerkt. Behalve dan dat je onderin
wel heel erg veel trekkracht
ervaart en natuurlijk wanneer je
volledig elektrisch rijdt. Alleen bij
volledig tot stilstand remmen kan
het linkerpedaal wat lastig te doseren
zijn, verder voel je geen omslagpunt
tussen regeneratief of mechanisch
remmen. Vanwege de lage
bpm is de hybride met een prijs van
136.545 euro een koopje naast de
slechts 1.145 euro goedkopere Panamera
4, die het met ‘maar’ 330 pk
moet doen. Al voelt de instapper wel
nadrukkelijk lichtvoetiger aan en
loopt ook die met z’n V6’je gewoon
270 km/h.
Lastig verkoopbaar in Nederland
met een prijs van 195.100 euro is de
eveneens stiekem erg lekkere GTS.
Het model dat nadrukkelijk op de
stuurman is toegespitst met een
sportonderstel en een 480 pk sterke
V8biturbo,
die als een natuurlijk
ademende motor zijn vermogen
stapsgewijs opbouwt, zodat je
wordt aangespoord om ‘m helemaal
tot het rood door te trekken. Misschien
is dit wel de Panamera op z’n
best, maar het kan natuurlijk altijd
nog gekker. Als we meer hybrides
gaan verkopen, ontstaat er ook
meer CO2speelruimte
om even ouderwets
uit te pakken met een
nieuw topmodel. Niks hybride, gewoon
een Turbo S met 630 pk en
820 Nm uit een vierliter V8biturbo.
Er kwam wel wat meer bij kijken
dan alleen de turbodruk opschroeven
om tot een dergelijk vermogen
te komen. Het blok is compleet op de
schop geweest en mede dankzij het
verplichte partikelfilter denkt Porsche
dat er op legale wijze niet veel
meer pk’s uit te peuteren zijn.
Sportief
Dat moest ook wel om het Nordder
uitdagende Bilsterbergring.
In
alle opzichten is het dus weer een
echte Porsche. Comfortabele reislimo
en ziekmakend snelle sportwagen
ineen. Twee keer 122.750 euro
maakt samen € 245.500,…
Eindoordeel
Met een eindeloze optielijst, keuze
uit drie carrosserievarianten, een
breed palet aan aandrijflijnen en
twee gezichten herovert de Panamera
zijn status als ultieme sportsedan/
station.
SPECIFICATIES
Porsche Panamera 4S EHybrid
Prijs: € 136.545,Topsnelheid:
298 km/h
Acceleratie 0100:
3,7 s
Gem. verbruik: 1 op 45,5
CO2emissie:
53 g/km
Brandstofmotor: V6, 2894 cm3, biturbo
Max. vermogen: 440 pk (324
kW)/5650 min1
Max. koppel: 550 Nm/2000 min1
Elektromotor: 136 pk/400 Nm
Max. gec. vermogen: 560 pk/750 Nm
Transmissie: achttrapsautomaat,
4WD
Massa leeg: 2200 kg
Porsche Panamera Turbo S
Prijs: € 245.500,Topsnelheid:
315 km/h
Acceleratie 0100:
3,1 s
Gem. verbruik: 1 op 7,8
CO2emissie:
289 g/km
Brandstofmotor: V8, 3996 cm3, biturbo
Max. vermogen: 630 pk (363
kW)/6000 min1
Max. koppel: 820 Nm/2300 min1
Elektromotor: nnb
Max. gec. vermogen: nnb
Transmissie: achttrapsautomaat,
4WD
Massa leeg: 2055 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.