> delimburger.nl
MA
ADVERTENTIE
Werken in Limburg 5
beroepsonderwijs gaan voor creatieve oplossingen
‘Gelukkig is niet alles op slot!’
Stage lopen is voor studenten in het
beroepsonderwijs door corona ingewikkelder
geworden. Ondanks soms grote
tekorten aan stageplekken, weten scholen
in Limburg creatieve oplossingen te vinden.
Anne Joosten van Gilde Opleidingen (mbo)
en Dave Quadtflieg van Fontys Opleidingen
(hbo) leggen uit hoe leraren, studenten en
stagebedrijven er het beste van maken.
Met slimme oplossingen lukt het
de scholen toch om voldoende
stages of goede alternatieven
daarvoor te regelen. Anne Joosten
is docent Pedagogiek en Sociaal
Werk. Als stagecoördinator bouwt
ze aan een groot netwerk met
erkende stagebedrijven.
Haar
studenten gaan in de praktijk
onder meer werken als onderwijsassistent,
gehandicaptenbegeleider
of sociaal werker. “Gelukkig
is niet alles op slot”, vertelt Anne
Joosten. “Voor het overgrote
merendeel van onze studenten
kunnen we een stage regelen,
dankzij gemotiveerd meedenken
van bedrijven, docenten, overheden
en beroepsorganisaties. Voor
studenten in het eerste jaar bedenken
we op school regelmatig
praktische alternatieven. StudenStagecoördinatoren
ten pedagogisch werk kunnen
bijvoorbeeld thuis huishoudelijke
taken oefenen zoals het schoonmaken
van de koelkast. Verder
zijn er studenten die in hun vrije
tijd op kinderen passen bij ouders
die tijdens de lockdown buitenshuis
moeten werken.”
Ron Martens, Teamleider Dienst
Onderwijs, ziet die creativiteit ook
bij andere studierichtingen
bij Gilde Opleidingen. “Op onze
horeca-afdeling maken de
studenten bijvoorbeeld nu vaker
maaltijden in onze eigen professionele
schoolkeukens. De
piekdrukte van een echt restaurant
kun je natuurlijk niet imiteren,
maar het is een bruikbaar alternatief.
Waar het kan verplaatsen we
voor beginnende leerlingen de
stageperiode naar een latere periode.
Tevens zijn de docenten en
leerlingen inmiddels handig met
het maken van diverse vormen
digitaal contact. Met name onze
studenten in de sector welzijn
kunnen zo toch nog cliënten in de
praktijk ontmoeten.”
Creatief in regelen stages
Bij Fontys Pedagogiek in Sittard,
waar onder meer leraren worden
opgeleid, proberen ze ook zoveel
mogelijk stages doorgang te laten
vinden. Dave Quadtflieg, docent
en relatiebeheerder bij Fontys:
“Wij laten het hoofd niet hangen
en denken in oplossingen. Vroeger
was het niet gebruikelijk, maar
nu doen leraren ook mee met
studenten in Whatsappgroepen;
conservatieve gedachten worden
zoveel mogelijk los gelaten. Het
nieuwe normaal vraagt om andere
manieren om verbinding te
maken. Samen met onze studenten
vol aan de slag met Zoom,
Whatsapp, Teams en hybride onderwijs.
Onze studenten zien dat
en anticiperen daar zelf ook weer
creatief op, want goed voorbeeld
doet goed volgen!”
Samen de schouders eronder
zetten is bij Gilde Opleidingen en
Fontys duidelijk het motto. In de
praktijk lukt dit goed en slechts
een klein deel van de studenten
loopt, bijvoorbeeld door het
ontbreken van een stage, studievertraging
op. Toch is iedereen
blij dat Nederland nu eindelijk van
het slot gaat. Dave Quadtflieg:
“Alle creativiteit omtrent de stages
heeft ook een duidelijke keerzijde.
Studenten worden ingezet voor
taken waar ze niet voor opgeleid
zijn en soms lopen ze echt tegen
muren op. De situatie is ook een
stuk rommeliger dan vroeger: bij
de kleinste verkoudheid moet
een heel team bijvoorbeeld al in
quarantaine.”
In de praktijk missen studenten
vooral de gewone alledaagse
‘live’ sociale contacten. Met een
beeldscherm er tussen is het aangaan
van een relatie nu eenmaal
lastig. Anne Joosten: “Iedereen
mist dat echte contact, maar voor
studenten in de welzijnssector
is dit extra pijnlijk. De studenten,
aankomende pedagogisch medewerkers,
verzorgers en begeleiders,
hebben die ontmoeting
écht nodig, ze hebben er zichtbaar
last van dat die interactie nu
onder druk staat.”
Toch zijn de twee vertegenwoordigers
van Gilde en Fontys niet
pessimistisch over deze generatie
studenten. Ze zien het afgelopen
jaar als een moeilijke maar ook
leerzame periode die zeker ook
vormend heeft gewerkt. De digitale
vaardigheden en het improvisatievermogen
van studenten op
zowel Gilde als Fontys zijn sterk
verbeterd. Problemen die eerst
onoplosbaar leken, zijn inmiddels
meestal tóch opgelost. Waar
studenten desondanks vertraging
oplopen wordt daar begrijpend
op gereageerd en ook door de
overheid soepel mee omgegaan.
Tekst: Peter Swelsen
Start op ons
vernieuwde kantoor
of vanuit huis!
SCAN ME!
www.jobs.teleperformance.nl
Teleperformance, je zult je er thuis voelen, ook als je bij ons op kantoor werkt.
#TPFamily