woensdag 09. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Alpina B3 Touring: voor op de favorietenlijstjes
voor V8modellen
van
BMW wordt gebruikt. Tevens is vierwielaandrijving
“Je wilt geen woonplek, je wilt een thuis voor je kind!”
Ga daarom op tijd zoeken
Christian Urselmann (23) woont sinds kort in zijn eigen appartement in een woonbegeleidingscentrum (WBC)
van PSW. Een stap waar zijn ouders, Zuzana en Jos, al vroeg mee aan de slag gingen.
Zuzana: “Wij wilden zelf een goed thuis voor Christian kiezen en niet door omstandigheden voor een voldongen feit
komen te staan. Er zijn vaak lange wachtlijsten en het verloop is gering. Wij gingen dus vroeg informatie inwinnen en
veel met andere ouders praten die ook in dit schuitje zaten óf dit al hadden meegemaakt. Zo kom je er steeds
beter achter wat je wel en zeker ook wat je niet wilt voor je kind. Wij hebben voor PSW gekozen en Christian al
ingeschreven toen hij 15 jaar was.”
Jos: “Elke jongvolwassene moet op enig moment een eigen leven gaan leiden. Als je een kind met een beperking
hebt, is loslaten nog zwaarder. Je moet een vertrouwensband opbouwen met de begeleiding. Geef dat een
kans. Maak goede afspraken, spreek wederzijds verwachtingen uit, durf vragen te stellen en geef aan wat je
belangrijk vindt. De begeleiders van Christian doen dingen anders dan wij, maar hij is wel in een paar maanden
echt vooruit gegaan. Thuis hadden wij aan een blik genoeg om te weten wat hij wilde en deden wij dat voor
hem. Nu pakt hij veel meer dingen zelf op.”
Overstap goed begeleid
“Een paar zaken hebben voor ons de stap gemakkelijker gemaakt. De persoonlijk begeleider is vooraf op
huisbezoek geweest. Christian voelde zich daardoor meteen veilig bij haar. Christian kan zijn ‘oude’
dagbesteding blijven bezoeken, dat is heel belangrijk voor hem. Over de groepssamenstelling van de
huiskamers is goed nagedacht en gecommuniceerd. We hebben afspraken gemaakt over de opbouw
van het wonen: in het weekend komt Christian voorlopig nog naar huis. We kijken hoe zich dat ontwikkelt.
We hebben echt het gevoel dat we onze zoon niet naar een instelling maar naar mensen hebben
gebracht. We proeven professionaliteit en een menselijke kijk op de cliënten. En als er iets is, kunnen
we bij de persoonlijk begeleider terecht en bespreken we dat samen.”
Is wonen bij PSW wellicht ook iets voor uw kind/verwant? In Sevenum zijn nog enkele appartementen
beschikbaar (opening november 2021). Eind 2021 starten we ook met de bouw van een nieuw WBC in
Meijel. Interesse? Mail naar v.corstjens@psw.nl of bel 06 22 78 73 16.
Onze passie kent geen beperkingen
De focus bij de onderstelafstemming
van Alpina ligt sinds jaar en dag op
dagelijks gebruik en stabiliteit op
hoge snelheid. De B3 loopt comfortabel
meer dan 300 km/h en werkt de
standaardsprint af in een seconde of
vier. Al zijn dit nooit ontwikkelingsdoelen
op zich geweest, maar eerder
logische gevolgen van de manier
waarop de B3 is samengesteld. Als
basis dient de 340i in sedan
of touringvorm,
die naar wens is op te leuken
met een selectie aan typische Alpinaverfraaiingen.
Deze keer is de
drieliter die we onder andere kennen
van de X3 M (en straks ook de M3) als
basis genomen. Maar dan wel met
kleinere turbo’s waarmee piekvermogen
wordt verruild voor een muur
aan trekkracht. Geen 510 maar 462
pk, geen 600 Nm maar 700 Nm bij
2500 toeren. Het koelsysteem wordt
ook aangepakt om te garanderen dat
je met 300plus
over de Autobahn
kunt blijven blazen totdat de tank
leeg is. Om al dat koppel aan te kunnen
is de motor gekoppeld aan de
achttraps automaat die normaal gesproken
“Het thuisbezoek
vooraf trok onze zoon
over de streep”
standaard.
Aangezien Alpina’s gewoon bij BMW
op bestelling worden gebouwd, kun
je ‘m vanbinnen naar believen aankleden.
De basis blijft in elk geval het
huidige 3Serieinterieur
dat we kennen
als een ietwat zakelijk gestileerde,
maar daardoor ergonomisch nagenoeg
perfecte leefomgeving. De digitale
klokkenwinkel heeft een eigen
Alpinainterface
gekregen en uiteraard
ontbreekt een genummerd typeplaatje
ook niet. Maar om daarvoor
nou 125.000 euro neer te tellen?
Nee, dat doe je voor de allroundrijbeleving
die de B3 onder alle omstandigheden
serveert. Typerend daarvoor
is de extra onderstelsetting die
juist geen Sport++, maar Comfort
Plus heet. Met eigen veren en afstemming
van de variabele dempers is
voor elke situatie wat te vinden. De
meest relaxte stand is optimaal voor
cruisekilometers, maar laat de wielen
op slecht wegdek wat te losjes op
en neer bewegen. Terwijl de boel in
Sport Plus weer strak genoeg wordt
aangehaald om de reacties van het
onderstel voelbaar aan te scherpen
voor het betere stuurplezier. Knalhard
en stuiterig wordt de B3 echter
nooit. Dankzij wat extra wielvlucht
op de vooras stuurt de neus gretig in
totdat licht onderstuur signaleert
dat je een stapje terug moet nemen.
Of juist gas bijgeven om de auto met
het sper op koppel door de bocht te
drukken. Het gemak waarmee je dat
allemaal kunt doen in een auto die bij
algemeen gebruik zo doodnormaal
aanvoelt, is eigenlijk ongekend.
Evenals de rechtelijnsnelheid van de
B3. Ook hiervoor geldt dat je in een
van de comfortstanden nauwelijks
het idee krijgt met iets bijzonders op
pad te zijn. De bak gebruikt de trekkracht
van motor om nodeloze kickdowns
te voorkomen en houdt ervan
om de toeren laag te houden. Pas
wanneer je erom vraagt, krijg je het
ware karakter van de motor te horen
en voelen.
De auto zoals gereden kost met de
kop eraf net geen 125.000 euro. Maar
het kan ook voor minder of juist veel
meer. Maar wat je er ook voor betaalt:
totdat BMW met zijn allereerste
M3 Touring komt, is er toch niets
wat qua exclusiviteit en allround inzetbaarheid
bij deze B3 in de buurt
komt. Hij mag op geen enkel favorietenlijstje
ontbreken.
Eindoordeel
Welgemanierde, representatieve en
bloedsnelle kilometervreter. Geschikt
voor Autobahn, klinkerweg,
supermarkt, wintersport, Nordschleife
en al waar daartussenin zit.
SPECIFICATIES
Alpina B3 Touring
Prijs: € 124.875,Topsnelheid:
300 km/h
Acceleratie 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1 op 9,2
CO2emissie:
247 g/km
Motor: zesinlijn,
2993 cm3, biturbo
Max. vermogen: 462 pk (340 kW)/
7000 min1
Max. koppel: 700 Nm/2500 min1
Transmissie: achttrapsautomaat,
4WD, sper
Massa leeg: 1840 kg
Er zijn tal van favorietenlijstjes.
Vaak flauw en nutteloos, maar niet
bij Alpina. Dat heeft een auto
samengesteld met al onze favoriete
BMWonderdelen
van het moment.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Alpina B3. FOTO ALPINA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto