woensdag 09. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Alpina B3 Touring: voor op de favorietenlijstjes
De focus bij de onderstelafstemming
van Alpina ligt sinds jaar en dag op
dagelijks gebruik en stabiliteit op
hoge snelheid. De B3 loopt comfortabel
meer dan 300 km/h en werkt de
standaardsprint af in een seconde of
vier. Al zijn dit nooit ontwikkelingsdoelen
op zich geweest, maar eerder
logische gevolgen van de manier
waarop de B3 is samengesteld. Als
basis dient de 340i in sedan
of touringvorm,
die naar wens is op te leuken
met een selectie aan typische Alpinaverfraaiingen.
Deze keer is de
drieliter die we onder andere kennen
van de X3 M (en straks ook de M3) als
basis genomen. Maar dan wel met
kleinere turbo’s waarmee piekvermogen
wordt verruild voor een muur
aan trekkracht. Geen 510 maar 462
pk, geen 600 Nm maar 700 Nm bij
2500 toeren. Het koelsysteem wordt
ook aangepakt om te garanderen dat
je met 300plus
over de Autobahn
kunt blijven blazen totdat de tank
leeg is. Om al dat koppel aan te kunnen
is de motor gekoppeld aan de
achttraps automaat die normaal gesproken
voor V8modellen
van
BMW wordt gebruikt. Tevens is vierwielaandrijving
standaard.
Aangezien Alpina’s gewoon bij BMW
op bestelling worden gebouwd, kun
je ‘m vanbinnen naar believen aankleden.
De basis blijft in elk geval het
huidige 3Serieinterieur
dat we kennen
als een ietwat zakelijk gestileerde,
maar daardoor ergonomisch nagenoeg
perfecte leefomgeving. De digitale
klokkenwinkel heeft een eigen
Alpinainterface
gekregen en uiteraard
ontbreekt een genummerd typeplaatje
ook niet. Maar om daarvoor
nou 125.000 euro neer te tellen?
Nee, dat doe je voor de allroundrijbeleving
Actieradius tot 455 km.*
wanneer je erom vraagt, krijg je het
ware karakter van de motor te horen
en voelen.
De auto zoals gereden kost met de
kop eraf net geen 125.000 euro. Maar
het kan ook voor minder of juist veel
meer. Maar wat je er ook voor betaalt:
totdat BMW met zijn allereerste
M3 Touring komt, is er toch niets
wat qua exclusiviteit en allround inzetbaarheid
씲 379 p/m 379 Vanaf:
De Kia e-Niro.
op de vooras stuurt de neus gretig in
totdat licht onderstuur signaleert
dat je een stapje terug moet nemen.
Of juist gas bijgeven om de auto met
het sper op koppel door de bocht te
drukken. Het gemak waarmee je dat
allemaal kunt doen in een auto die bij
algemeen gebruik zo doodnormaal
aanvoelt, is eigenlijk ongekend.
Evenals de rechtelijnsnelheid van de
B3. Ook hiervoor geldt dat je in een
van de comfortstanden nauwelijks
het idee krijgt met iets bijzonders op
pad te zijn. De bak gebruikt de trekkracht
van motor om nodeloze kickdowns
te voorkomen en houdt ervan
om de toeren laag te houden. Pas
Tijdelijk extra scherp geprijsd
*Volgens WLTP
die de B3 onder alle omstandigheden
serveert. Typerend daarvoor
is de extra onderstelsetting die
juist geen Sport++, maar Comfort
Plus heet. Met eigen veren en afstemming
van de variabele dempers is
voor elke situatie wat te vinden. De
meest relaxte stand is optimaal voor
cruisekilometers, maar laat de wielen
op slecht wegdek wat te losjes op
en neer bewegen. Terwijl de boel in
Sport Plus weer strak genoeg wordt
aangehaald om de reacties van het
onderstel voelbaar aan te scherpen
voor het betere stuurplezier. Knalhard
en stuiterig wordt de B3 echter
nooit. Dankzij wat extra wielvlucht
Ontspannen elektrisch rijden tot wel 455 kilometer, toegang tot het
grootste netwerk van openbare laadpunten in Europa 썗n op afstand je
ruiten ontdooien. Ben jij klaar om elektrisch te gaan? Wij denken van wel.
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo
Tel. 077 – 333 30 77
kia-vdns.nl | info@vdnsvenlo.nl
VDNS Hansen
Keizersveld 2, Venray
Tel. 0478 – 514 315
kia-vdns.nl
De Kia e-Niro heeft een 64kWh batterij met een actieradius tot 455 km.
Het vermelde rijbereik is gemeten volgens WLTP. De Private Lease-aanbieding loopt via Kia Autolease en betreft een product gecerti쏾 ceerd door Stichting Keurmerk Private Lease. Het getoonde
Private Lease tarief is een vanaf tarief gebaseerd op een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar. De actie is alleen geldig op voorraadmodellen en is geldig t/m 31-07-2021 met een uiterlijke
start van het contract op 30-11-2021. Bekijk de volledige actievoorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
bij deze B3 in de buurt
komt. Hij mag op geen enkel favorietenlijstje
ontbreken.
Eindoordeel
Welgemanierde, representatieve en
bloedsnelle kilometervreter. Geschikt
voor Autobahn, klinkerweg,
supermarkt, wintersport, Nordschleife
en al waar daartussenin zit.
SPECIFICATIES
Alpina B3 Touring
Prijs: € 124.875,Topsnelheid:
300 km/h
Acceleratie 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1 op 9,2
CO2emissie:
247 g/km
Motor: zesinlijn,
2993 cm3, biturbo
Max. vermogen: 462 pk (340 kW)/
7000 min1
Max. koppel: 700 Nm/2500 min1
Transmissie: achttrapsautomaat,
4WD, sper
Massa leeg: 1840 kg
Er zijn tal van favorietenlijstjes.
Vaak flauw en nutteloos, maar niet
bij Alpina. Dat heeft een auto
samengesteld met al onze favoriete
BMWonderdelen
van het moment.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Alpina B3. FOTO ALPINA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto