woensdag 09. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Alpina B3 Touring: voor op de favorietenlijstjes
normaal aanvoelt, is eigenlijk ongekend.
Evenals de rechtelijnsnelheid die je
met de B3 kunt ontwikkelen als je
het beest voorin uit zijn kooi laat.
Ook hiervoor geldt dat je in een van
de comfortstanden nauwelijks het
idee krijgt met iets bijzonders op
pad te zijn. De bak gebruikt nadrukkelijk
de trekkracht van motor om
nodeloze kickdowns
te voorkomen
en houdt ervan om de toeren laag te
houden. Pas wanneer je erom
vraagt, krijg je het ware karakter
van de motor te horen en voelen.
Het is niet zo dat het blok op maximaal
koppel over het hele bereik is
ontwikkeld, want tot 3000 toeren
gebeurt er niet veel. Maar bij elk
toerental daarboven gaat het ding
af als een raket. Het is vooral de eindeloze
en constante versnelling in
het derde tot en met vijfde verzet
waar maar weinig auto’s aan kunnen
tippen. De lange adem van een
Mmotor
ontbreekt uiteraard, want
vlak nadat de digitale naald voorbij
de 7000 zeilt, komt de klad erin.
Maar wat maakt het uit als er in de
volgende versnelling weer zo’n
Alpina B3. FOTO ALPINA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Eenmaal per jaar, meestal aan het
einde, duiken overal weer van die
favorietenlijstjes op. Vaak flauw en
nutteloos, maar niet bij Alpina. Dat
heeft een auto samengesteld met
al onze favoriete BMWonderdelen
van het moment.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Elke liefhebber plaatst zichzelf wel
eens in de theoretische positie om
met een wisselend budget in het
achterhoofd
één auto te moeten
kiezen waar hij het voor de rest van
zijn leven mee moet doen. Zonder
dat ze het weten, zou deze nieuwe
Alpina B3 weleens voor veel mensen
de juiste keuze kunnen zijn. Een
soort gulden middenweg qua formaat,
vermogen, sportiviteit en niet
te vergeten: comfort. Het is handig
voor de marketing als een sportsedan
of touring
in de handen van een
pro binnen acht minuten om de
Nordschleife gejaagd kan worden,
maar daar heb je 99 procent van de
kilometers die met een straatauto
afgelegd worden helemaal niets
aan. Dus ligt de focus bij de onderstelafstemming
van Alpina sinds
jaar en dag op dagelijks gebruik en
stabiliteit op hoge snelheid. Daarover
gesproken: de B3 loopt comfortabel
meer dan 300 km/h en werkt
de standaardsprint af in een seconde
of vier. Al zijn dit nooit ontwikkelingsdoelen
op zich geweest, maar
eerder logische gevolgen van de manier
waarop de B3 is samengesteld.
Als basis dient de 340i in sedan
of
touringvorm, die naar wens is op te
leuken met een selectie aan typische
Alpinaverfraaiingen.
Eigenlijk
mag de striping natuurlijk niet
ontbreken, evenals een setje gesmede
veelspaakswielen. Het uitlaatsysteem
met vier ovale monden is
sowieso standaard en maakte al
deel uit van de eerste Alpinaaandrijflijn
ooit op basis van een BMW
Mmotor.
Voorheen onderscheidde
Alpina zich juist van equivalente
Mmodellen
door een standaard
BMWmotor
te tunen en zo een relaxter
karakter met ongeveer evenveel
vermogen te realiseren. Deze
keer is de drieliter die we onder andere
kennen van de X3 M (en straks
ook de M3) als basis genomen. Maar
dan wel met kleinere turbo’s waarmee
piekvermogen naar goede
merktraditie wordt verruild voor
een muur aan trekkracht. Geen 510
maar 462 pk, geen 600 Nm maar
700 Nm bij 2500 toeren. Het koelsysteem
wordt ook aangepakt om te
garanderen dat je met 300plus
over de Autobahn kunt blijven blazen
totdat de tank leeg is. Om al dat
koppel aan te kunnen is de motor gekoppeld
aan de ZF8HP achttraps
automaat die normaal gesproken
voor V8modellen
van BMW wordt
gebruikt. Tevens is vierwielaandrijving
standaard, zij het met een elektronisch
gestuurd sper om een achterwielaangedreven
karakter te behouden.
Naar believen
Aangezien Alpina’s gewoon bij
BMW op bestelling worden gebouwd,
kun je ‘m vanbinnen naar
believen aankleden. Een standaard
3Serieinterieur
is misschien wat
karig voor een auto in deze prijsklasse,
de optie om voor dik meer
dan 10.000 euro op de thuisbasis
van Alpina in Buchloe zowat alles
wat je ziet met leer te laten bekleden,
neigt weer de andere kant op.
De basis blijft in elk geval het huidige
3Serieinterieur
dat we na een
lange duurtest ten voeten uit kennen
als een ietwat zakelijk gestileerde,
maar daardoor ergonomisch nagenoeg
perfecte leefomgeving. De
digitale klokkenwinkel heeft een eigen
Alpinainterface
met uiteraard
blauwe achtergrond gekregen en
uiteraard ontbreekt een genummerd
typeplaatje ook niet. Maar om
daarvoor nou 125.000 euro neer te
tellen?
Rijbeleving
Nee, dat doe je voor de allroundrijbeleving
die de B3 onder alle omstandigheden
serveert. Typerend
daarvoor is de extra onderstelsetting
die juist geen Sport++, maar
Comfort Plus heet. Met eigen veren
en afstemming van de variabele
dempers is voor elke situatie wat te
vinden. De meest relaxte stand is
optimaal voor cruisekilometers op
ons strak geasfalteerde wegennet,
maar laat de wielen op slecht wegdek
wat te losjes op en neer bewegen.
Daar doet de gewone comfortstand
het zelfs beter dan onze duurtester
320d Touring zonder
adaptieve dempers deed. Terwijl de
boel in Sport Plus weer strak genoeg
wordt aangehaald om de reacties
van het onderstel voelbaar aan
te scherpen voor het betere stuurplezier.
Knalhard en stuiterig wordt
de B3 echter nooit. Altijd geeft het
onderstel eerst een beetje mee
voordat het verstijft om de auto op
te vangen. Dankzij wat extra wielvlucht
op de vooras stuurt de neus
gretig in en dat blijft hij doen totdat
licht onderstuur signaleert dat je
een stapje terug moet nemen. Of
juist gas bijgeven om de auto met
het sper op koppel door de bocht te
drukken. Het gemak waarmee je
dat allemaal kunt doen in een auto
die bij algemeen gebruik zo doodstortvloed
aan Nm’s klaarstaat om
de beuk erin te gooien. Het opschakelen
daarheen doet de bak met een
stevige ruk in de sportstand, of beheerst
in de comfortstand.
Allround
Een officiële Alpinadealer
kent Nederland
niet, maar Bergwerff BMW
in Gorinchem heeft er als specialist
altijd wel eentje op voorraad staan
of kan bemiddelen bij het bestellen
van een nieuw exemplaar. De auto
zoals gereden kost met de kop eraf
net geen 125.000 euro, reken op een
nieuwe in deze specificatie op 20k
meer. Maar het kan ook voor minder
of juist veel meer. Maar wat je er
ook voor betaalt: totdat BMW over
een poos met zijn allereerste M3
Touring komt, is er toch niets wat
qua exclusiviteit en allround inzetbaarheid
bij deze B3 in de buurt
komt. Hij mag op geen enkel favorietenlijstje
ontbreken.
Eindoordeel
Welgemanierde, representatieve
en bloedsnelle kilometervreter. Geschikt
voor Autobahn, klinkerweg,
supermarkt, wintersport, Nordschleife
en al waar daartussenin zit.
SPECIFICATIES
Alpina B3 Touring
Prijs: € 124.875,Topsnelheid:
300 km/h
Acceleratie 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1 op 9,2
CO2emissie:
247 g/km
Motor: zesinlijn,
2993 cm3, biturbo
Max. vermogen: 462 pk (340 kW)/
7000 min1
Max. koppel: 700 Nm/2500 min1
Transmissie: achttrapsautomaat,
4WD, sper
Massa leeg: 1840 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.