Woensdag 08. 06. 2022 AUTO 13
werking blijkt van een hoog niveau.
De flinke SUV kan qua afmetingen
meedingen om de podiumplaatsen
in de race om de bestverkopende
elektrische auto in Nederland. De
Ariya is 3,60 meter lang, 1,85 meter
breed en 1,66 meter hoog. Zijn wielbasis
belooft met een afstand van
278 centimeter tussen voor- en achteras
veel binnenruimte en dat
blijkt ook wel te kloppen als je achter
het stuur plaatsneemt. Daar valt
niet alleen dat mooi afgewerkte digitale
dashboard op, maar vooral ook
de ruimte en toegankelijkheid door
een mooi vlakke wagenvloer. Achterin
kun je als persoon van 1,90 meter
ook goed achter jezelf zitten,
maar er zijn nog ruimere concurrenten
in deze klasse. Rijden is een
relaxte ervaring, zoals in de meeste
elektrische SUV’s, maar in de Nissan
is de zitpositie lekker hoog en de
werkplek ruim. Het dashboard
heeft ook voldoende fysieke knoppen,
zodat je niet al te veel menu’s
hoeft door te ploegen. Ledverlichting
en alle mogelijke rijassistenten
zijn aan boord, zoals hij aan zijn
stand verplicht is.
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
snelheid op een piekmoment, maar
om een zo hoog mogelijke constante.
Liever 130 kW van 20 tot 80 procent,
zoals ze bij deze Ariya, dan extreme
pieken bij sommige andere
merken. Zo zou je de maximale actieradius
ook ongeveer kunnen zien.
Maximaal 500 kilometer bij de versie
met de grootste accu is voorlopig
ver genoeg volgens Nissan; 360 kilometer
moet volstaan voor de basisversie.
Gewoon laden gaat daar
standaard met 7 kW.
Accu
Die 160 kW (217 pk)-versie met een
63 kWh-accupakket hebben we gereden
en die heeft slechts voorwielaandrijving.
De Ariya is er ook met
87 kWh-accupakket en een extra
elektromotor die voor meer grip
door vierwielaandrijving zorgt. Die
Ariya heeft dan 306 pk systeemvermogen,
maar de echte topper is de
Performance-versie die e-4ORCE
vierwielaandrijving heeft en bijna
400 pk. Wie maximaal bereik het
belangrijkste vindt, komt met de 87
kWh-versie en alleen voorwielaandrijving
het verste. Standaard is de
AC-laadsnelheid 7,4 kW, met de optionele
boordlader haalt hij met
driefasestroom maximaal 22 kW,
snelladen gaat zoals gezegd met
maximaal 130 kW. Het zijn dezelfde
waarden als bij de Mégane E-Tech
Electric, waarmee hij zijn techniek
en platform deelt.
Strak design
De verpakking is echter geheel in
lijn met het gewenste. De Ariya is
een SUV en met wat goede wil zou je
het zelfs een SUV-coupé kunnen
noemen. Want hij ziet er strak uit
met een aflopende daklijn. Bovendien
bezit hij de kwaliteitsuitstraling
die zo’n luxepaard past. Hij
heeft nog het vleugje futurisme van
de concept-car, maar tegelijkertijd
ook genoeg rust in zijn design om
mogelijk tijdloos te zijn. Ook de af-
Rijgedrag
Deze eerste test was nog beperkt,
maar bood voldoende stuurwerk
om de besturing te kwalificeren als
precies en voldoende communicatief.
Echt sportief voelt deze basisversie
niet aan, maar er zijn dus
snellere versies te bestellen. De topsnelheid
daarvan is niet begrensd
op 160 km/h, de versies met vierwielaandrijving
kunnen 200 km/h
halen. Topmodel Performance
sprint in 5,1 seconden vanuit stilstand
naar 100 km/h en ook met de
basisversie kun je in 7,5 seconden
nog meekomen met een wat oudere
GTI.
Geen prijsvechter
De wedstrijd om de koper zet Nissan
met de Ariya in vanaf 47.390
euro. Hij zal dus op eigen kracht
klanten moeten winnen, want voor
overheidssubsidie is hij te duur. Uitgebreidere
tests zullen moeten uitwijzen
hoe goed hij echt presteert
qua laden en verbruik. Ook kunnen
we dan pas zijn rijeigenschappen en
comfort beoordelen op een andere
ondergrond dan het aangename asfalt
van het circuit van Jarama. De
Ariya is zeker klaar om de competitie
aan te gaan, al is dat dan niet als
echte prijsvechter.
SPECIFICATIES
Nissan Ariya 63 kWh Advance
Prijs: € 47.390,--
Topsnelheid: 160 km/h
Verbruik: n.n.b.
Accu: 63 kWh
0-100 km/h: 7,5 s
Motor: 160 kW (217 pk)/300 Nm
Bereik: 360 km
Massa leeg: n.b.
Max. trekgewicht: n.b.
Autotest
Nissan opent de aanval op de
verkooptoppers in elektrisch
autoland met de SUV Ariya. Maakt
hij een kans?
Door Jaco Bijlsma
Nissan heeft de tijd genomen om
haar aanval grondig aan te pakken.
De Ariya Concept die bijna productierijp
was, stond al in de spotlights
van de Tokyo Motorshow in 2019.
Maar wel met de bijsluiter dat hij
pas in dit jaar op de markt zou komen
in Europa. Die internationale
planning is momenteel bij alle merken
een heet hangijzer. Want je moet
als je deze transitietijd wilt overleven
met het juiste model op het juiste
moment komen. Dat is nodig om
maximaal de vruchten te plukken
van die mega-investeringen die
voor de elektrificatie nodig zijn.
Volkswagen, dat uit het diepe dal
van dieselgate moest klimmen,
gooide radicaal het roer om en ging
vol voor EV’s en heeft in korte tijd al
een flink aanbod met auto’s die voor
het predikaat Volkswagen gaan. De
ID.3, ID.4 zijn belangrijke spelers op
de markt en binnenkort voegt zich
daar de ID.5 nog bij. De Skoda Enyaq
staat als kind van dezelfde Volkswagen
groep samen met die ID.4 in
de verkoop top 3 van elektrische
auto’s. Ook Kia plukte al de vruchten
van zijn vooruitziende productstrategie
met de Niro EV, want die
staat ook al op het verkooppodium.
Gemiddeld
Of deze Ariya ook gaat doorstoten
naar de top, is de vraag. Op de meest
gestelde antwoorden bij de aankoop
van een EV geeft de Ariya namelijk
een gemiddeld antwoord. Nissans
SUV verbreekt geen records, omdat
dat volgens de makers ook niet
nodig is. Zo gaat het niet om de laad-
Nissan Ariya.
Foto's Sebastien Mauroy
Nissan Ariya:
De economie van het genoeg