Woensdag 08. 06. 2022 3
Column
Sandra Litjens exposeert met
schilderijen in Aad Raodhoes
Lekker in beweging Ideaal te combineren
Verdien bij als krantenbezorger
in Echt!
Direct aan de slag
Meld je aan op bezorgdekrant.nl
REGIO
Gemengd koor A Capella uit Swalmen bestaat 40 jaar. Foto hans simons
swalmen
A Cappella laat al veertig jaar vol
enthousiasme van zich horen
Ze kunnen het zich nog als de dag van
gisteren herinneren. „Het was in
1982, op een verjaardag bij Truus Eggels
thuis. Nadat er al over van alles
en nog wat gebabbeld was, kwam de
gezamenlijke hobby op tafel”, weten
Jeanne van Gerven en Tiny Bouten.
We zaten met een groep bij elkaar, en
allen hadden we ervaring en affectie
met zingen. „In Swalmen bestond er
destijds wel een mannen-, jongeren-
en kerkkoor, maar een gemengd koor
ontbrak nog”, aldus de dames. „Nou,
die leegte wilden we graag invullen.”
Oproep
Er volgt een oproep in het plaatselijke
weekblaadje. Die levert binnen
twee weken liefst 45 aanmeldingen
op. Ruimschoots voldoende om te
starten met het koor, dat de naam A
Cappella krijgt. De eerste bijeenkomsten
van het nieuwe gemengd
koor vinden plaats in gemeenschapshuis
De Robijn, maar al gauw wordt
uitgeweken naar café ‘t Zwaantje aan
de Rijksweg, dat tot de sluiting jaren
geleden dienst deed als vast repetitielokaal.
„Inmiddels zijn we weer terug
in de Robijn, waar we steevast op
de maandagavond vanaf 20.00 uur
repeteren onder leiding van onze enthousiaste
en deskundige dirigent
Pieter Bongaarts”, vertelt voorzitter
Jan Hendriks, die zelf al 38 jaar deel
uitmaakt van wat hij zegt noemt een
echte en hechte vriendenclub. „Wie
belangstelling heeft om eens mee te
zingen of de sfeer wil proeven wordt
van harte uitgenodigd om eens binnen
te lopen. De deur staat open.”
Wandelvierdaagse
De afgelopen vier decennia heeft het
Swalmense koor, dat anno 2022 18
mannen en 36 vrouwelijke leden telt,
vele optredens verzorgd in binnen-
en buitenland. Met veel plezier wordt
ook teruggekeken op de concertreizen
naar bijvoorbeeld Tsjechië en
Duitsland. Naast het zingen, dat uiteraard
de hoofdmoot vormt, werden
er ook diverse andere activiteiten
ontplooid om de verenigingskas
te spekken. „Een groot succes was
bijvoorbeeld de wandelvierdaagse
die we 25 jaar lang organiseerden”,
blikken Jeanne en Tiny terug. „Maar
tegenwoordig concentreren we ons
vooral op de optredens en repetities.
We worden immers ook al een jaartje
ouder”, vult de voorzitter glimlachend
aan. „Een hoogtepunt is voor
de meeste leden toch wel het jaarlijkse
kerstconcert.”
Jubileumconcert
Over concerten gesproken. Het
eerstvolgende staat voor komende
zondag 12 juni op de kalender, in de
parochiekerk van Swalmen. „Dat
wordt een speciaal optreden, in het
kader van ons 40-jarig bestaan. Met
medewerking van sopraan Claudia
Couwenbergh en Agnes van Dijk-
Lengyel op piano. Op het programma
staan diverse nieuwe werken,
waaronder Cent Mille Chansons en
Gabriella’s Song” , vertelt Jan Hendriks.
„We kijken als koor erg uit naar het
jubileumoptreden van zondag en hopen
natuurlijk dat heel veel mensen
komen luisteren, en dat ze niet al
voor het zingen de kerk uitgaan”, besluit
het drietal met een knipoog.
Het is feest in Swalmen. Gemengd
koor A Cappella bestaat veertig jaar.
Bij deze mijlpaal wordt komende
zondag stilgestaan met een gratis
toegankelijk jubileumconcert in de
Lambertuskerk om 14.30 uur.
Door Rob van Deurzen
In en oet de sjtad
Sjra Puts
Sjeij toch oet mit meke, want kojbojs
bäöke neet. Die zeen hel wiej sjtein
kojbojs kriegs doe neet gauw klein en
die bäöke neet óm edere sjeet.
Och dat liedje zoemt nog zó vaak
door mijn hoofd. Het was de
uitvoering van het legendarische
duo Bibi en Vincent in een of
andere bonte avond van d’n Uul.
Ik trof Vincent Mooren onlangs bij
een liefdadigheidsevenement. Hij
appelleerde aan zijn historische
evenknie Ton, ‘Bibi’ Bierbaum.
„Zijn onvergetelijke escapades op
het toneel mogen niet vergeten
worden”, zo zei hij, maar over het
hoe en wat zijn we niet verder
gekomen. Ook ik heb met de
onvergetelijke Bibi op het toneel
mogen staan bij die bonte avonden
en ook bij speelgroep Gelre.
Roermond heeft zijn helden. En
lang niet altijd krijgen die de eer
die ze verdienen. Dat geldt overigens
wel - en zeer terecht - voor de
oud-international voetballer
Pierre Massy. Maar ook dokter
Tiny Imkamp en dokter Bär. Het
gaat me te ver om hier een lijstje te
gaan opnoemen van Roermondse
helden want ik weet niet waar ik
moet beginnen en al helemaal niet
waar te stoppen. Misschien kunt u
me helpen.
Ik vind wél dat er mensen zijn die
op enig moment in de schijnwerpers
zouden moeten komen te
staan. Er zou misschien eens een
boek geschreven kunnen worden
geschreven of een documentaire
worden gemaakt over Roermondse
helden. We hebben helden
nodig. Helden zijn een voorbeeld
en ze wijzen ons soms de weg.
Mijn helden? Och ik ken er wel een
paar. Ik heb al vaker Thom
Hoofwijk genoemd en zo zijn de
opa en oma van mijn vrouw,
Octave en Georgette Lebon (al heb
ik ze zelf nooit gekend), helden
omdat ze vierhonderdvijftig
Franse piloten over de grens
hebben geholpen. Ook ome Jeu
Sonnemans was zo’n verzetsheld,
hij kreeg er diverse onderscheidingen
voor.
Er zijn er veel meer. En niet alleen
verzetshelden. Iedereen zal een
persoonlijke held in gedachten
hebben. Alleen al het feit dat
iemand in je hart als held te boek
staat, maakt hem of haar tot een
held. Afgelopen week overleed de
Swalmense keramist Joop Crompvoets,
een paar dagen voor het
evenement waarin hij een spil was:
De Keramiekmarkt van Swalmen.
In een speciaal marktkraampje
werd hij herdacht en geëerd. Hij
zal zichzelf vast niet als een held
gezien hebben, maar gezien de vele
reacties denk ik dat hij dat op zijn
gebied wel was. Laten we ze zien
en laten we ze eren: onze helden.
Zonder voorbehoud en zonder
strenge criteria.
Sjeij toch oet mit meke, want kojbojs
bäöke neet.
REAGEREN?
redactieroermond@delimburger.nl
Sjeij oet
De schilderijen van de in Melick
woonachtige Litjens kenmerken
zich door kleur en expressiviteit.
„Als ik mij kan uiten in kleur en
beeld, kan ik me volledig losmaken
van de wereld om mij heen”, aldus de
kunstenares. In de afgelopen periode
heeft ze zich meer verdiept in het
schilderen van landschappen op een
eigen abstracte manier. Haar inspiratie
hiervoor haalt zij uit de natuur
en fotografie. De ene keer vertaalt zij
dit in een abstract beeld, de andere
keer in een impressie.
’t Aad Raodhoes is gelegen aan de Dorpsstraat
43 in Melick (ingang aan achterzijde).
melick
In de Harmoniezaal ’t Aad Raodhoes
in Melick kunnen op zondagmiddag
12 juni van 15.00 tot 17.00 uur schilderijen
uit de nog niet eerder vertoonde
serie landschappen van
Sandra Litjens worden bekeken.
Nieuwe locatie, maar geen nieuwe
naam voor driedaags jazzfestival
» Vervolg van de voorpagina.
Hoewel de jazz in uiteenlopende variaties
de hoofdmoot vormt van
Jazz aan de Maas, is er op de twee
buitenpodia en in de intiemere setting
van het stationsgebouw ook
ruimte voor andere muziekstijlen
als blues, pop en funk.
„We steken altijd in op een bepaald
thema”, aldus Geisler. “Dit jaar ligt
de nadruk op Nederlandse jazz. Met
Hans Dulfer, die op vrijdag om 17.00
uur de opening verzorgt en ook zaterdag
op het podium staat, Jan Akkerman,
Boris van der Lek, Simon
Rigter en vele anderen kent deze
vijfde editie wederom een geweldige
line-up.” Voor het eerst is het muziekevenement
niet gratis toegankelijk,
maar wordt er een bescheiden
entree geheven. „Maar daar
krijg je als bezoeker qua programma
en ambiance ook een hele hoop
voor terug. Jazz viert hier komend
weekend absoluut hoogtij.
Maas
Ondanks de nieuwe locatie blijven
de initiatiefnemers vasthouden aan
de bestaande naam. „Mensen zijn
er de afgelopen jaren aan gewend
geraakt. En daarnaast hebben we
de intentie om het festival de komende
jaren te laten groeien en
meer bezoekers uit de rest van het
land en de Euregio te trekken. Dan
bekt ‘Jazz aan de Maas’ toch net iets
lekkerder dan ‘Jazz aan de Sjtasie”,
lachen Geisler en Campers. „En als
je heel goed kijkt kun je vanaf de zolder
van het voormalige stationsgebouw
de Maas bijna zien liggen.”
Kijk voor meer informatie, het volledige programma
en het tijdschema op de website
www.jazzaandemaas.nu.