Woensdag 15. 06. 2022 AUTO 13
Autotest
Skoda Enyaq Coupé: veel van hetzelfde (goed)
maximale kracht alleen bij een accuvulling
van minimaal 88 procent,
terwijl de temperatuur van de batterij
bovendien tussen 23 en 50 graden
Celsius moet zijn. Ergerlijker is
dat enige speelsheid of lichtvoetigheid
ver is te zoeken. Door een gewicht
van ruim 2200 kilo en een stabiliteitssysteem
dat geen kans biedt
om het weggedrag uit te diepen, valt
nauwelijks meer lol te beleven dan
in een gewoon exemplaar. Hij is
zwaar, log en heeft een lichte besturing
om dat te maskeren. Dat is RSonwaardig,
zeker als we terugdenken
aan de erg goede RS-varianten
van de Octavia. Duidelijk een versie
die gedreven is door de marketingafdeling
en niet door mensen met
RS-genen in het bloed. Daar staat
tegenover dat het uiterlijk wel een
aantrekkelijke uitvoering is dankzij
de gifgroene lakkleur en de subtiele
verfraaiingen aan het koetswerk.
Hij is er met twee verschillende onderstellen.
In de basis is hij 15 millimeter
verlaagd op de vooras en 10
millimeter op de achteras in combinatie
met passieve, iets straffere
dempers dan een gewone Enyaq. De
anti-roll bars zijn iets stijver om de
koets beter te controleren en snelle-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
De Skoda Enyaq was in Nederland
de bestverkochte elektrische auto
van 2021 en die titel moet geprolongeerd
worden met hulp van
deze Coupé.
Door Peter Hilhorst
Na de Volkswagen ID.5 en de Audi
Q4 e-tron Sportback was de Skoda
Enyaq Coupé de voorspelbare, volgende
opgehoogde vijfdeurs op het
MEB-platform. Het is de grootste
van de genoemde drie en hij wordt
als enige niet in Duitsland gebouwd,
maar in Tsjechië. Het koetswerk
wijkt na de B-stijl af van een gewone
Enyaq door de aflopende daklijn en
een standaard glazen dak. Dat heeft
niet alleen esthetische redenen,
maar is ook dunner en moet de
hoofdruimte achterin acceptabel
houden. Voor de kruin blijft er voor
iemand met een lengte van 1,80 meter
een centimeter of vijf over tot
het dak en de beenruimte op de achterbank
is onverminderd riant. De
stoelen voorin en op de tweede zitrij
zijn even royaal uitgevoerd als in de
gewone versie. Vanaf de bestuurdersplek
valt op dat het zicht naar
achteren door de forse achterruitstijl
beperkter is. Ook in de Coupé
mag Skoda een van mooiere materialen
opgetrokken dashboard leveren
dan Volkswagen met dezelfde
bouwstenen; het blijft opmerkelijk.
De gewichten van de twee koetsvarianten
van de Enyaq ontlopen elkaar
nauwelijks, maar de Coupé is
iets zwaarder door zijn glazen dak.
Door zijn gewijzigde achterzijde
‘slonk’ de bagageruimte van 585
naar 570 liter.
De buitenmaten zijn vrijwel identiek,
maar de coupé heeft een lagere
luchtweerstand. Daardoor komt hij
op de grootst leverbare accu van 77
kWh tussen de 10 à 15 kilometer verder
op een vol pakket, waardoor 544
kilometer haalbaar moet zijn.
Versies
Het leveringsprogramma bestaat
grotendeels uit dezelfde uitvoeringen.
De iV 60 heeft dan ook een accu
met een bruikbare capaciteit van 58
kWh en bij de iV 80 bedraagt de nettowaarde
77 kWh. De kleinste batterij
is er alleen in combinatie met
de 180 pk sterke achterwielaandrijver,
kan maximaal 120 kW laden en
heeft een actieradius van 417 kilometer.
Dan is er de achterwielaangedreven
uitvoering met 204 pk en
de vierwielaangedreven Coupé iV
80x met 265 pk en de grote accu die
allebei maximaal 135 kW kunnen laden.
Al deze versies komen pas in
juli op de markt en hebben nog geen
prijskaartje. Alleen de nieuwe RSvariant
met dezelfde specificaties
als de GTX-varianten van de ID.4 en
ID.5 wordt direct leverbaar en kost
58.990 euro. Daarmee is hij 3300
euro duurder dan de (kleinere) ID.5
GTX. De andere Coupés zullen ongeveer
2400 euro meer kosten dan
de gewone Enyaq. Denk aan een 58
kWh-versie vanaf 46.000 euro en
een 77 kWh voor minimaal 53.000
euro.
De Coupé bevat de nieuwste ME3-
software die pas in de tweede helft
van 2022 voor de gewone Enyaq beschikbaar
komt; de huidige rijders
moeten daarvoor naar de dealer. De
vernieuwingen zorgen voor een betere
temperatuurregeling van de
accu voor constantere laadsnelhe-
den en een stabieler infotainmentsysteem
met meer gekleurde iconen
voor een betere overzichtelijkheid.
Voorts zijn er nu over-the-airupdates
mogelijk, zodat het
systeem altijd bijgewerkt is en daar
blijft het niet bij. De zoekfunctie
naar laadpalen is verbeterd en het
aantal favorietensymbolen is uitgebreid,
waardoor je met meer shortcuts
veelgebruikte functies kunt bedienen.
Je kunt bijvoorbeeld de rijbaanhulp
met minder handelingen
uitzetten, een wens van veel Enyaqrijders.
Daarnaast is de My Skodaapp
voorzien van de handige A Better
Routeplanner-functionaliteit,
waardoor je op een lange reis exact
kunt zien wat de beste laadstrategie
is. Het zijn allemaal zaken die tijdens
een eerste rit op Italiaans
grondgebied niet grondig genoeg
waren uit te proberen en daarom tijdens
een latere test aan de orde
gaan komen. Wat wel naar boven
kwam in de iV 80, is het ongewijzigde
onderstel. Veren, dempers, stabi’s
en besturing zijn allemaal precies
hetzelfde, bevestigt ook de onderstelverantwoordelijke
van de
Coupé. Dit betekent dat rol- en duikneigingen
goed worden onderdrukt
en het comfort met de optionele variabele
dempers op 20-inch wielen
prima in orde is, terwijl de rustige
besturing nauwkeurig is en de auto
vlot reageert op stuurbewegingen.
RS-variant
Om de introductie van de Coupé
meer body en kleur te geven voegt
Skoda zogezegd de RS-variant toe
in de kleur Mamba Green. Het is de
eerste keer dat dit label op een elektrische
Skoda verschijnt en hij is op
sportief vlak net zo’n teleurstelling
voor de liefhebber als de GTX-varianten
van de elektrische Volkswagens.
Door een gezamenlijke kracht
van 300 pk en 460 Nm is hij redelijk
vlot, maar een sprinttijd van 6,5 seconden
naar 100 km/h is niets bijzonders
in EV-land. Hij levert zijn
re reacties op insturen te krijgen.
Kiest u voor de optionele adaptieve
dempers, dan vervalt de verlaging,
maar krijgt u er een bredere horizon
voor terug. Het betekent vooral
meer comfort en dat is een wenselijke
extra bij de 21-inch wielen. Zoals
de gewone variant weet te overtuigen
als elke andere Enyaq, lukt dat
de RS-versie niet. Met zijn prijs
komt hij ook in de buurt van tal van
andere EV’s die veel betere specificaties
en meer rijplezier kunnen
voorleggen. Bepaald niet de beste
keuze uit het assortiment van de
Coupé, terwijl die op de meeste punten
net zo goed is als de gewone Enyaq.
Eindoordeel
Fraaie, vrijwel even praktische uitvoering
van de populaire Enyaq.
Even overtuigend als de normale
variant, behalve als RS.
Pluspunten: materiaalgebruik,
praktisch en fraai.
Minpunten: de RS is niet sportief,
laadprestaties zijn gemiddeld,
zwaar.
SPECIFICATIES
Skoda Enyaq Coupé iV 80
Prijs: n.n.b.
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100: 8,8 s
Gem. verbruik: 15,7 kWh/100 km
Accucapaciteit (netto): 77 kWh
Actieradius WLTP: 544 km
Laden: 11 kW AC, 135 kW DC
Motor: synchroonmotor
Max. vermogen: 180 pk (132 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 2149 kg
Max. trekgewicht: 1200 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
De Skoda Enyaq Coupé.
Foto's Skoda Auto