Woensdag 15. 06. 2022 13
Autotest
Skoda Enyaq Coupé: veel van hetzelfde (goed)
De Hyundai TUCSON.
Bekroond, beloond en geroemd.
Revolutionair design. Opwindende prestaties. De Hyundai TUCSON is niet voor niets de bestverkochte SUV in Europa
binnen zijn segment. Een geavanceerde en opvallende verschijning die voorzien is van vooruitstrevende connectiviteit en
de beste veiligheidssystemen in zijn klasse. Deze krachtpatser is verkrijgbaar als Mild Hybrid, Hybrid en Plug-in Hybrid.
Ervaar de TUCSON zelf en maak een proefrit in de TUCSON van je keus.
Hyundai is op weg om in 2045 klimaatneutraal te zijn.
Ontdek meer op hyundai.com/nl/hekkert
Hekkert Roermond: Broekhin Noord 74, tel. 0475 - 322 333
Hekkert Venlo: De Sondert 2, tel. 077 - 477 9977
Hyundai TUCSON vanaf
(inclusief Smart bonus)
Private Lease vanaf
Gecombineerd verbruik: 1,38 - 6,6 (l/100 km) / 15,2 - 72,5 (km/l); CO2 - emissie: 31 - 152 (gr/km). Uitstoot- en brandstofverbruiksgegevens zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens de Europese richtlijnen EU 2018/1832 en 2017/1151. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn
overeenkomstig de nieuwe WLTP-testmethodiek. De waarden zijn afhankelijk van de gekozen uitvoering en wielmaat. De actieradius kan in de praktijk o.a. variëren door omstandigheden op de weg, rijstijl en temperatuur. De Hyundai ‘5 jaar garantie zonder kilometerbeperking’ en de ‘8 jaar of 160.000 kilometer batterijgarantie’ zijn alleen
van toepassing op Hyundai voertuigen die initieel aan een eindgebruiker zijn verkocht door een erkend Hyundai-dealer. Hyundai Private lease prijs is een prijs incl. BTW, o.b.v. 60 maanden looptijd en 10.000 km per jaar. Hyundai Private Lease wordt aangeboden in samenwerking met Arval. Arval is voorzien van het Keurmerk Private
Lease. De Hyundai Smart bonus actie bestaat uit een maximaal voordeel tot € 750 op het aankoopbedrag van een Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid Comfort. Actie geldt bij een getekende koopovereenkomst tot en met 30-06-2022 met een uiterste registratiedatum van één maand na koopovereenkomst. Actie is van toepassing op
particuliere transacties. Acties zijn niet geldig in combinatie met andere lopende acties. Genoemde prijs is een adviesprijs en is excl. metallic lak en eventuele opties. De bedragen verschillen per model. Kijk voor prijzen en voorwaarden op hyundai.nl of vraag ernaar bij de erkende Hyundai-dealer. De gedetailleerde garantievoorwaarden
zijn beschreven in het service- & garantieboekje. Afgebeeld model kan afwijken van standaarduitvoering. Druk- en zetfouten voorbehouden.
Batterij
Garantie 8
Onbeperkte
Kilometer Garantie
€ 36.495
€ 505 p.m.
Obv 60 mnd / 10.000 km/p.j.
Het koetswerk wijkt na de B-stijl af
van een gewone Enyaq door de aflopende
daklijn en een standaard glazen
dak. Dat heeft niet alleen esthetische
redenen, maar is ook dunner en
moet de hoofdruimte achterin acceptabel
houden. De stoelen voorin en op
de tweede zitrij zijn even royaal uitgevoerd
als in de gewone versie. Vanaf
de bestuurdersplek is het zicht naar
achteren beperkter door de forse
achterruitstijl.
Qua gewicht ontlopen beide varianten
elkaar nauwelijks, maar de Coupé
is iets zwaarder door zijn glazen dak.
Door zijn gewijzigde achterzijde
‘slonk’ de bagageruimte van 585 naar
570 liter. De buitenmaten zijn vrijwel
identiek, maar de coupé heeft een lagere
luchtweerstand. Daardoor komt
hij op de grootst leverbare accu van
77 kWh tussen de 10 à 15 kilometer
verder op een vol pakket, waardoor
544 kilometer haalbaar moet zijn.
Het leveringsprogramma bestaat
grotendeels uit dezelfde uitvoeringen.
De iV 60 heeft een accu met een
bruikbare capaciteit van 58 kWh en
bij de iV 80 bedraagt de nettowaarde
77 kWh. De kleinste batterij is er alleen
in combinatie met de 180 pk sterke
achterwielaandrijver, kan maximaal
120 kW laden en heeft een actieradius
van 417 kilometer. Dan is er de
achterwielaangedreven uitvoering
met 204 pk en de vierwielaangedreven
Coupé iV 80x met 265 pk en de
grote accu die allebei 135 kW kunnen
laden. Al deze versies komen pas in
juli op de markt en hebben nog geen
prijskaartje. Alleen de nieuwe RS-variant
wordt direct leverbaar en kost
58.990 euro. De andere Coupés zullen
ongeveer 2400 euro meer kosten dan
de gewone Enyaq. Denk aan een 58
kWh-versie vanaf 46.000 euro en een
77 kWh voor minimaal 53.000 euro.
De Coupé bevat de nieuwste ME3-
software. De vernieuwingen zorgen
voor een betere temperatuurregeling
van de accu voor constantere
laadsnelheden en een stabieler infotainmentsysteem
met meer gekleurde
iconen voor een betere overzichtelijkheid.
Voorts zijn er nu over-theair
updates mogelijk. De zoekfunctie
naar laadpalen is verbeterd en het
aantal favorietensymbolen is uitgebreid.
Daarnaast is de My Skoda-app
voorzien van de handige A Better
Routeplanner-functionaliteit, waardoor
je op een lange reis exact kunt
zien wat de beste laadstrategie is.
Wat tijdens de test naar boven kwam
in de iV 80, is het ongewijzigde onderstel.
Veren, dempers, stabi’s en besturing
zijn allemaal precies hetzelfde.
Dit betekent dat rol- en duikneigingen
goed worden onderdrukt en het
comfort met de optionele variabele
dempers op 20-inch wielen prima in
orde is, terwijl de rustige besturing
nauwkeurig is en de auto vlot reageert
op stuurbewegingen.
Om de introductie van de Coupé
meer body en kleur te geven voegt
Skoda de RS-variant toe in de kleur
Mamba Green. Door een gezamenlijke
kracht van 300 pk en 460 Nm is hij
redelijk vlot, maar een sprinttijd van
6,5 seconden naar 100 km/h is niets
bijzonders in EV-land. Ergerlijker is
dat lichtvoetigheid ver is te zoeken.
Door zijn 2200 kilo en een stabiliteitssysteem
dat geen kans biedt om het
weggedrag uit te diepen, valt nauwelijks
meer lol te beleven dan in een gewoon
exemplaar. Hij is zwaar, log en
heeft een lichte besturing om dat te
maskeren. Daar staat tegenover dat
het uiterlijk wel aantrekkelijke is
dankzij de gifgroene lakkleur en de
subtiele verfraaiingen aan het koetswerk.
Met zijn prijs komt hij ook in de
buurt van tal van andere EV’s die veel
betere specificaties en meer rijplezier
kunnen voorleggen.
Eindoordeel
Fraaie, vrijwel even praktische uitvoering
van de populaire Enyaq.
Even overtuigend als de normale variant,
behalve als RS.
SPECIFICATIES
Skoda Enyaq Coupé iV 80
Prijs: n.n.b.
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100: 8,8 s
Gem. verbruik: 15,7 kWh/100 km
Accucapaciteit (netto): 77 kWh
Actieradius WLTP: 544 km
Laden: 11 kW AC, 135 kW DC
Motor: synchroonmotor
Max. vermogen: 180 pk (132 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
De Skoda Enyaq was in Nederland
de bestverkochte elektrische auto
van 2021 en die titel moet geprolongeerd
worden met deze Coupé.
Door Peter Hilhorst
De Skoda Enyaq Coupé.
Foto Skoda Auto
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
AUTO