Woensdag 12. 06. 2024 REGIO 13
literaire hoek
Emile Erens: anjerkweker en hagiograaf
AUTO
voor het schrijven van zijn heiligenlevens.
Het eerste dat hij aanvat is het leven
van de heilige Pelagia, waarover hij
door de jaren heen publiceert in
bladen als Van Onzen Tijd en De Gemeenschap.
Maar hij brengt het pas
in 1941 in zijn geheel in zijn boek
Kluizenaressen.
Erens voelt zich het meest aangetrokken
door heiligen die zonder
poespas leven, blijkt uit de mannen
en vrouwen wier leven hij beschrijft.
Het gaat om Bénoit Joseph
Labre (De Heilige Pelgrim, 1925),
Jean Marie Baptiste Vianney (De
pastoor van Ars, 1937) en Marguérite
Marie Alacoque (Uit het leven
van Marguérite-Marie Alacoque,
1949). Kortere schetsen bundelt hij
in Kluizenaressen (1941).
Vernieuwer
Hoe hij te werk gaat, meldt Erens in
de inleiding bij De Heilige Pelgrim.
Een hagiograaf moet volgens hem
als ‘een geloovige artiest in staat zijn
zichzelf in diepste nederigheid geheel
te verbergen’. Critici waarderen zijn
verzorgde stijl, zijn gedegen onderzoek,
de objectieve beschrijving
van zijn onderwerp en dat hij de daden
van zijn hoofdpersoon voor
zichzelf laat spreken. Ze beschouwen
hem daarom als een vernieuwer
van de hagiografie.
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over Emile
Erens.
Emile Erens. Archieffoto Katholieke Illustratie
Autotest
GWM Wey 03: zwaar dubbelleven als EV
melijk in de te selecteren opties.
Great Wall Motor probeert potentiële
klanten te overtuigen door vijf jaar
garantie te bieden op de auto en acht
jaar op de batterij. Exacte prijzen zijn
nog niet bekend, al geeft GWM aan de
Wey 03 tussen de 45.000 en 50.000 op
de markt te willen brengen. Voor de
AWD, die altijd in Luxury-trim is uitgevoerd,
komt daar 9.000 euro bij.
Eindoordeel
Het is een vrij rijk uitgeruste auto met
een fraai interieur. Daarnaast biedt
de GWM Wey 03 indrukwekkende
cijfers op het gebied van elektrisch
rijden. Dat neemt niet weg dat de rijbeleving
zelf veel te wensen overlaat.
SPECIFICATIES
GWM Wey 03 AWD
Prijs: n.b.
Op de markt: n.b.
Topsnelheid: 230 km/h
Acc. 0-100 km/h: 5,3 s
CO2-emissie: 15 g/km
Accupakket: 34 kWh
Elektrische actieradius: 136 km
AC/DC-laden: 11 kW/50 kW
Verbrandingsmotor: vier-in-lijn
Plaatsing: dwars voorin
Transmissie: 9-traps automatische,
dubbele koppeling
Aandrijving: vierwiel
rende auto maken is een tweede. Gevoel
ontbreekt in de veel te lichte besturing.
Daarnaast reageert de Wey
03 erg traag op je stuurinput en dat
biedt geen vertrouwen. Daar stopt
onze klaagzang nog niet. Zoals het
een moderne auto betaamt, zit de wagen
boordevol rijassistentiesystemen.
Helaas assisteren ze je meestal
niet prettig maar werken ze je meer
tegen. Daarnaast knippert de sfeerverlichting
rood als iemand in je dode
hoek verschijnt, zelfs als je helemaal
niet van rijbaan wilt wisselen. De
meeste systemen zijn uit te schakelen,
maar dat kost elke rit opnieuw
handelingen in het niet super overzichtelijke
infotainmentsysteem.
Alle pk’s zorgen bovendien voor de
nodige torque steer. Dit merk je echter
vooral in de niet al te sportieve Sportmodus.
In de Normal- en EV-modus
gedraagt de plug-in hybride zich beter
en is het voornamelijk de achterste
elektromotor die voor de aandrijving
verantwoordelijk is. Volledig
elektrisch rijden, daar blinkt de Wey
03 in uit. In de bodem ligt een accupakket
met een capaciteit van 34
kWh. Deze batterij maakt een elektrisch
bereik van 136 kilometer (124
kilometer bij de 2WD-versie) mogelijk.
Op den duur zal ook Wey de verbrandingsmotor
gedag zwaaien, wat
de vraag naar accu’s, die in eigen beheer
worden gemaakt, verder doet
GWM Wey 03.
Foto GWM
stijgen. Zijn volledig elektrische rijbereik
zal voor de meeste Nederlanders
voldoende zijn voor alle dagelijkse
ritjes, ook aangezien snelladen met
50 kW mogelijk is. De verbrandingsmotor
komt voornamelijk van pas tijdens
de langere vakantieritten. De
vraag is of je die homp metaal de rest
van het jaar mee wilt zeulen, zodat je
tijdens de vakantie kunt tanken in
plaats van laden. Zijn dubbelleven als
EV maakt de auto al zwaar genoeg.
De GWM Wey 03 biedt een fraai interieur.
De zitpositie is goed en je hebt
voldoende ruimte. Op de achterbank
schort het niet aan ruimte. Er zijn
twee trimpakketten Premium en
Luxury. Het verschil zit hem voorna-
Wéér een nieuwe SUV uit China.
Toch is deze GWM Wey 03 anders
dan de meeste Chinese nieuwkomers.
Naast een enorm accupakket,
huisvest de Wey 03 ook een
verbrandingsmotor.
Door Coen Grutters
Het merk verwacht volgend jaar al
met de GWM Wey 03 bij ons op de
stoep te staan, en vergelijkt de 03
graag met modellen uit het C-segment
zoals de Volkswagen Tiguan.
Qua formaat schurkt de Chinees echter
dichter tegen D-segment-SUV’s
aan, zoals de BMW X3. In die vergelijking
komt de 03 al gauw als ruimer en
sterker uit de bus. Zo pronkt het
merk met zijn 2000 kilo trekgewicht.
Goed voor een C-segment-SUV, gemiddeld
voor het D-segment. Over de
beperkte kofferbakruimte (351 liter)
wordt met geen woord gerept.
Aan vermogen juist geen gebrek. Als
voorwielaandrijver levert een 2,0-liter
viercilinder turbomotor samen
met een elektromotor 367 pk en 500
Nm koppel. De verbrandingsmotor is
gekoppeld aan een negentraps automaat
met dubbele koppeling. Kies je
voor de AWD-versie, dan doet een
elektromotor op de achteras het systeemvermogen
stijgen tot 442 pk en
685 Nm koppel. Maar een krachtige
auto maken is één ding, een goed stu-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
school het gymnasium van Rolduc
en begint daarna een notaris-studie.
Omdat hij ernstig ziek wordt,
maakt hij die niet af. Zijn doctoren
raden hem aan werk in de buitenlucht
te zoeken en dus volgt hij een
tuindersopleiding en leert hij druiven
telen. Uiteindelijk komt hij in
1894 in Kennemerland terecht
waar hij een succesvolle anjerkwekerij
begint, die haar producten
over de hele wereld exporteert.
Het anjers kweken, combineert hij
met schrijven. Al in zijn gymnasiumjaren
te Rolduc schrijft hij korte
verhalen en novellen, sommige
over het dorpsleven van Schaesberg
in zijn jeugd. Hij publiceert ze
rond 1900 in katholieke tijdschriften
als Van Onzen Tijd, Nederland en
Zingende Vogels en brengt een aantal
ervan bijeen in Korte Verhalen uit
1906. Daarna is het met het proza
schrijven gedaan. Hij richt zich dan
helemaal op hagiografieën en het
vertalen van spirituele geschriften.
Heiligenlevens
Tot het schrijven van heiligenlevens
komt Erens mede door zijn belangstelling
voor middeleeuwse religieuze
schilderkunst en met name
het werk van de zogenoemde Keulse
Primitieven. Net als hen is hij van
mening dat een kunstenaar zijn talent
in dienst van God moet stellen.
Een literair genre dat in de jaren van
het Rijke Roomse Leven (tussen
1860 en 1960) opgang maakt in met
name Limburg, is de hagiografie, de
levensbeschrijving van een heilige.
Eigenlijk moet ik zeggen dat het heiligenleven
opnieuw floreert, want
het is al in de middeleeuwen populair,
getuige onder meer de Sint Servaaslegende
van Veldeke.
Heel wat Limburgse auteurs schrijven
in de hoogtijdagen van het katholicisme
op nogal juichende toon
hagiografieën. Weinigen krijgen
echter zoveel lof als de in Schaesberg
geboren Emile Erens (1865-
1951), de broer van de veel beroemdere
schrijver Frans Erens (1857-
1935). Mannen als Anton van
Duinkerken, Lodewijk van Deyssel
en Godfried Bomans zijn zeer te
spreken over de manier waarop hij
zijn heiligenlevens aanpakt. Zijn
toon is niet zo ongeremd positief als
die van veel collega’s.
Anjerkweker
Emile Erens bezoekt na de lagere
van Genua (1916) helpt hem naar eigen
zeggen om de geestelijke rijpheid
te krijgen die hij nodig heeft
Het vertalen van spirituele werken
als Dialogen en verhandeling over het
Vagevuur door de heilige Catharina
DOOR ADRI GORISSEN
/auto