woensdag 23. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
BMW M3 laatste ‘klassieke’ sportieve sedan?
Runderstoofpot, oven-aardappeltjes en boontjes
Ontdek ook
de maaltijden
van uitgekook t
Lasagne van zalm, spinazie en trostomaat
Bestel een proefpakket
Gratis gekoeld
aan huis bezorgd
In 4 minuten
op tafel
Aan die beversnuit wennen we wel en
voor de rest staat er gewoon weer een
goed geproportioneerde sportsedan,
die er met uitgeklopte spatborden en
een bult op de motorkap geen twijfel
over laat bestaan dat het een raceauto
is. Waar de schoen wringt, is het gewicht
en de aandrijflijn. In zijn lichtste
configuratie zet de M3 1680 kilo op de
weegschaal, wat ‘m rijklaar en met
optionele automaat over de 1800 kilo
tilt. En een vierwielaangedreven stationwagon
zal straks met volle tank
met moeite onder de twee ton blijven,
zowel qua prijs als gewicht.
Er komt voor de eerste keer een vierwielaangedreven
M3. Nog verrassender
is dat BMW nog steeds een handgeschakelde
variant levert. Die is alleen
leverbaar in combinatie met de
480 pkversie
van de drieliter zesinlijn
met twee turbo’s. De 510 pk en 650
Nm sterke ‘Competition’versie
levert
te veel koppel voor die transmissie
en is daarom gebonden aan een automaat.
Een nieuwe E46 M3 CSL zal
deze G20 niet zijn. Uiteindelijk blijft
de M3 wel een achterwielaandrijver
9,1
UITGEKOOKT.NL 085-0190065
Kipdijf letstukjes in satésaus met mihoen
Zomerse rodekoolschotel met draadjesvlees
We hebben wat te vieren!
4 voor maar
€15
Als beste
beoordeeld
met een boel vermogen en een intelligent
sperdifferentieel. Zijn status als
beste sportsedan (of coupé in het geval
van de M4) staat of valt dus met de
fijnafstemming van chassis, besturing,
differentieel en dergelijke. Voorlopig
zijn onze testkilometers beperkt
gebleven tot een paar rondjes Zandvoort
en een driftsessie bij Slotemakers
slipschool. Niet genoeg tijd om
álle mogelijke combinaties uit te proberen
van demping, besturing, gaspedaal,
ESP, traction control en rempedaal.
Want als vanouds is er nogal wat
naar eigen hand te zetten. Onze interesse
gaat vooral uit naar de nieuwe
traction control met tien standen.
Deze TC werkt alleen met uitgeschakeld
ESP en probeert je alleen nog te
redden door het motorvermogen te
smoren, zodat je zelf de grens tussen
grip en slip kunt verkennen.
Hoe de M3 en M4 het doen op een verzakte
klinkerweg of Vinexdrempelparadijs,
kunnen we je nog niet vertellen.
Wat we wel weten, is dat ze zich op
het circuit als een vis in het water voelen.
Met 275sectie
banden op de vooras
en 285 achter is er genoeg rubber
om alle kilo’s in de bocht op te vangen.
En met een uitgebreid raamwerk aan
verstevigingen, is een stijfheid gerealiseerd
waarmee je alle aspecten van
het rijden terugvoelt. Wat je onder je
voelt, is een chassis dat uit één geheel
in plaats van vier losse wielen lijkt te
bestaan. Zo voorspelbaar en goedmoedig
glijdt de voor
of achteras onder
je vandaan. Mede dankzij een
elektrisch gestuurd en tot 100 procent
sperrend differentieel is de overgang
van grippen naar slippen bijna
naadloos. Al helemaal wanneer je de
tractiecontrole in de juiste stand hebt
staan. Je voelt dat die al begint te reguleren
voordat de grip verbroken is.
Helemaal onderin reageert de zescilinder
met wat vertraging, maar zodra
de turbo’s loeien, hangt hij bijna
als een zelfademende motor. Maar
vergeet niet dat je met heel wat kilo’s
onderweg bent, die behoorlijk doordrukken
wanneer je ‘m alsnog kwijtraakt.
Dwars kon je met de vorige M3
ook wel, het verschil zit ‘m juist in het
meer progressieve karakter in het
grensbereik. In grote lijnen schakelt
de bak snel genoeg voor circuitgebruik
of juist ongemerkt in de comfortstand.
En aangezien de meeste kilometers
op straat zullen worden afgelegd,
is het begrijpelijk dat er is
gekozen voor de optie die het daar het
beste doet. En anders is er dus nog de
handbak. BMW biedt deze nonhybride
sportsedan naar klassiek recept
aan vanaf 125.000 euro ook.
Eindoordeel
Snelle, vermakelijke en toegankelijke,
maar ook zware sportsedan/coupé,
waarvan de kracht de enorme keuze
qua vormen en aandrijflijnen is.
SPECIFICATIES
BMW M3 G20
Prijs: € 129.269
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1 op 10
CO2emissie:
229 g/km
Brandstofmotor: zesinlijn
2993 cm3, biturbo
Max. vermogen: 510 pk
(375 kW)/6250 Min1
Max. koppel: 650 Nm/2750 Min1
In eerste oogopslag is de G20 niet
direct de meest opwindende
generatie BMW M3 uit de geschiedenis.
Is het geheel deze keer meer dan
de som der delen doet vermoeden?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De nieuwe BMW M3.
FOTO UWE FISCHER
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto