
Woensdag 22. 06. 2022 AUTO 13
Autotest
Elektrische station MG 5 enige in zijn soort
Waar blijft toch die EV voor de gewone
man, vraagt collectief autorijdend
Nederland zich al jarenlang af.
Even leek het erop dat de MG 5 het
antwoord op die vraag zou zijn, met
een beloofde vanafprijs onder de
30.000 euro en het praktisch comfort
van een stationwagon. Inmiddels
heeft het inflatiespook de prijskaartjes
van de MG 5 stiekem vervangen
tijdens de overtocht van
China naar hier. Toch is het starttarief
van 33.985 euro niet gek, wetende
dat de instap-Volkswagen ID.3
nagenoeg hetzelfde kost. Op het eerste
oog lijkt de MG met zijn grotere
afmetingen, grotere accu en grotere
standaarduitrusting bij voorbaat
de betere keus. Maar is dat ook zo?
Met zijn maatvoering past de MG 5
in elk geval precies in het C-segment.
De afmetingen – inclusief de
wielbasis – zijn bijvoorbeeld verregaand
vergelijkbaar met die van een
Volkswagen Golf Variant. Het grote
verschil is echter dat je in de MG de
nodige ruimte moet delen met een
accupakket. De bagageruimte van
479 liter is nota bene kleiner dan die
van de vorige generatie Skoda Fabia
Combi, wat een B-segment stationwagon
is. De totale beschikbare inhoud
is met 1367 liter eveneens gelijk
aan die van een Fabia stationwagon.
De hoge bankzitting beperkt
achterin ook de hoofdruimte. Die is
toereikend voor mensen tot een
lengte van circa 1,85 meter. Beenruimte
is er iets meer. De zitpositie
is vanwege het accupakket ook
voorin curieus hoog, bijna alsof je in
een crossover zit. Verder zijn de
stoelen redelijk van formaat en pasvorm,
en geen reden om de 5 te laten
staan. Het interieur kenmerkt zich
door een voor dit geld redelijke materiaalmix
en afwerking, in elk geval
in de Luxury-uitvoering die we gereden
hebben en die 2500 euro
meer kost dan de instapper Comfort.
Het verschil zit ‘m in zaken als
een 360-graden parkeercamera,
elektrisch verstelbare stoelen,
kunstleren bekleding en 17-inch
wielen. Op elke 5 daarentegen is
navi, airco, lichtmetaal, een pakket
aan actieve veiligheidssystemen,
een 11 kW-boordlader en led-verlichting
rondom standaard. Een digitaal
dashboard verschaft je info
over resterende lading, verbruik,
navigatiekoers en dergelijke.
De MG 5 wordt geleverd met twee
soorten accu’s en vermogens. De
Standard Range-versies zijn uitgerust
met een LFP lithium-ion accumet
een capaciteit van 50,3 kWh.
Met de Standard Range-accu kan
de elektromotor tussen de voorwielen
177 pk en 280 Nm leveren, in de
3000 euro duurdere Long Range
met NMC lithium-ion accu slechts
156 pk en evenveel koppel. Wat provisorisch
testwerk bracht ons tot de
conclusie dat de realistische actieradius
van de Long Range waarschijnlijk
tussen de 200 en 400 kilometer
schommelt.
Bij eerdere MG-modellen waren we
behoorlijk te spreken over de rijeigenschappen.
Verwacht geen wonderen,
maar voor een stationwagon
in deze klasse is het allemaal netjes
voor elkaar. Het gewicht van de accu
ligt achter in de auto, dus met een
volgeladen auto kom je misschien
wat tekort. Verder rijdt de MG 5 volstrekt
doorsnee met een besturing
die je met een knop op de middenconsole
lichter of zwaarder kunt instellen.
Bij de rijstandselectie hoort
ook een vlottere of juist luiere reactie
op het stroompedaal. Maar zelfs
in Sport wordt het vermogen er
voorzichtig ingebracht. Het regeneratief
remmen is apart instelbaar.
Wat ons betreft is de MG 5 op z’n
best in de voordeligste uitvoering,
omdat hij daar echt vrijwel concurrentieloos
is.
Eindoordeel
Niet helemaal het koopje dat het
aanvankelijk leek te worden, maar
niettemin een goed geprijsde, praktische
EV.
SPECIFICATIES
MG 5 Long Range Luxury
Prijs: € 38.485
Topsnelheid: 185 km/h
Acceleratie 0-100: 8,3 s
Verbruik: 17,5 kWh/100 km
CO2-emissie: 0 g/km
Motor: 156 pk/280 Nm
Massa leeg: 1537 kg
Max. trekgewicht: 500 kg
De Chinese MG 5 is momenteel de
enige verkiesbare partij in het land
der elektrische stationwagons.
Sluiten we ons erbij aan of wachten
we op de oppositie?
Door Dries van den Elzen
MG 5. Foto MG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto