Woensdag 22. 06. 2022 AUTO 13
Autotest
Elektrische station MG 5 enige in zijn soort
accu biedt 61,1 kWh bruikbaar, wat
de opgegeven actieradius oprekt
van 320 naar 400 kilometer. Een kei
in snelladen zijn ze allebei niet, want
voor een sessie van 5 tot 80 procent
state-of-charge moet je 40 minuten
rekenen met een piek van 70 respectievelijk
87 kW. Overigens kan de
auto via een adapter ook stroom terug
leveren, zodat je ‘m als mobiele
‘powerbank’ kunt gebruiken.
Wat provisorisch testwerk bracht
ons tot de conclusie dat de realistische
actieradius van de Long Range
waarschijnlijk tussen de 200 en 400
kilometer schommelt. Bij een snelheid
van 120 km/h moet je rekenen
op ongeveer 280 kilometer, bij 80
km/h op zo’n 100 kilometer meer.
Let wel, da’s bij een gunstige buitentemperatuur
van 18 graden. Zonder
warmtepomp zal het verbruik in de
kou behoorlijk oplopen, en kun je in
de kou met tegenwind wellicht na
200 kilometer stranden. In de stad
zagen we echter dat het verbruik
ook echt onder de 15 kWh per 100
kilometer dook, zodat 400 kilometer
dus echt haalbaar is.
Rijeigenschappen
Bij eerdere MG-modellen waren we
altijd al behoorlijk te spreken over
de rijeigenschappen. Verwacht
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
De Chinese MG 5 is momenteel de
enige verkiesbare partij in het land
der elektrische stationwagons.
Sluiten we ons erbij aan of wachten
we op de oppositie?
Door Dries van den Elzen
Waar blijft toch die EV voor de gewone
man, vraagt collectief autorijdend
Nederland zich al jarenlang af.
Even leek het erop dat de MG 5 het
antwoord op die vraag zou zijn, met
een beloofde vanafprijs onder de
30.000 euro en het praktisch comfort
van een stationwagon. Inmiddels
heeft het inflatiespook de prijskaartjes
van de MG 5 stiekem vervangen
tijdens de overtocht van
China naar hier. Toch is het starttarief
van 33.985 euro niet gek, wetende
dat de instap-Volkswagen ID.3
nagenoeg hetzelfde kost. Op het eerste
oog lijkt de MG met zijn grotere
afmetingen, grotere accu en grotere
standaarduitrusting bij voorbaat
de betere keus. Maar is dat ook zo?
Maten
Met zijn maatvoering past de MG 5
in elk geval precies in het C-segment.
De afmetingen – inclusief de
wielbasis – zijn bijvoorbeeld verregaand
vergelijkbaar met die van een
Volkswagen Golf Variant. Het grote
verschil is echter dat je in de MG de
nodige ruimte moet delen met een
accupakket. Deze MG wordt onder
andere in China ook als sedan met
een brandstofmotor verkocht en is
daarom niet op een puur elektrisch
autoplatform gebouwd. Er wordt
dus niet optimaal gebruikgemaakt
van de beschikbare binnenruimte
en zulks is terug te zien in het interieur.
De bagageruimte van 479 liter
is nota bene kleiner dan die van de
vorige generatie Skoda Fabia Combi,
wat een B-segment stationwagon
is. De laadruimte is met de
bankleuning plat weliswaar langer,
maar de leuning komt onhandig boven
op de zitting te liggen, waardoor
hij veel ruimte in beslag neemt
en een vlakke laadvloer onmogelijk
maakt. De totale beschikbare inhoud
is daardoor met 1367 liter
eveneens gelijk aan die van een Fabia
stationwagon. De hoge bankzitting
beperkt achterin niet alleen de
laadruimte, maar ook de hoofdruimte.
Die is toereikend voor mensen
tot een lengte van circa 1,85 meter.
Beenruimte is er iets meer,
maar vanwege de hoge vloer heb je
die ook wel nodig om een comfortabele
zitpositie te vinden als je geen
kind bent. Wat niet in de auto past,
kan wellicht mee op het dak of in
een karretje van maximaal 500 kilo.
De zitpositie is om dezelfde reden
ook voorin curieus hoog, bijna alsof
je in een crossover zit. Verder zijn
de stoelen redelijk van formaat en
pasvorm, en geen reden om de 5 te
laten staan.
Interieur
Het interieur is dat in z’n geheel
overigens niet. Het kenmerkt zich
door een voor dit geld redelijke materiaalmix
en afwerking. De vormgeving
is speels door het gebruik
van veel verschillende kleuren en
(kunst)stoffen, in elk geval in de
Luxury-uitvoering die we gereden
hebben en die 2500 euro meer kost
dan de instapper Comfort. Het verschil
zit ‘m in zaken als een 360-graden
parkeercamera, elektrisch ver-
stelbare stoelen, kunstleren bekleding
en 17-inch wielen. Allemaal
dingen die leuk zijn om te hebben,
maar geen noodzakelijkheden. Op
elke 5 daarentegen is navi, airco,
lichtmetaal, een pakket aan actieve
veiligheidssystemen, een 11 kWboordlader
en led-verlichting rondom
al standaard aanwezig.
Een digitaal dashboard verschaft je
info over resterende lading, verbruik,
navigatiekoers en dergelijke.
Het infotainmentscherm is, zoals
we inmiddels bijna gewend zijn van
MG, weer van een nieuwe generatie,
en kenmerkt zich door eenvoudige
vormgeving, makkelijke bediening
en voor zover we hebben gemerkt
een afdoende
reactiesnelheid. Onder aan het
scherm zorgt een aantal fysieke
sneltoetsen ervoor dat je volumeregeling
en aircobediening snel kunt
bedienen. Echt verregaande integratie
met de elektrotechniek is er
helaas niet. Het navigatiesysteem
rekent niet voor je uit wat de ideale
route langs snelladers is bij een lange
trip, en het voorverwarmen van
de accu om ook in de winter snel te
kunnen laden, moet je handmatig
doen. Maar de functie zit er tenminste
wel op.
Accu
De MG 5 wordt geleverd met twee
soorten accu’s en vermogens. De
Standard Range-versies zijn uitgerust
met een LFP lithium-ion accu,
zoals we die bijvoorbeeld kennen uit
de Tesla Model 3. Dit type accu is
niet bepaald energiedicht, waardoor
de capaciteit blijft steken op
50,3 kWh. Ook is het minder goed
bestand tegen temperatuurschommelingen.
De voordelen zijn echter
een lagere prijs en een hogere vermogensafgifte.
Met de Standard
Range-accu kan de elektromotor
tussen de voorwielen 177 pk en 280
Nm leveren, in de 3000 euro duurdere
Long Range met NMC lithiumion
accu slechts 156 pk en evenveel
koppel. De energiedichtere NMCgeen
wonderen, maar voor een stationwagon
in deze klasse is het allemaal
netjes voor elkaar. Door de
grote 17-inch wielen gaat er wat
comfort verloren in het eerste deel
van de veerweg, maar daarachter
schuilt nog genoeg demping om de
auto op te vangen. Ook maakten de
banden behoorlijk wat afrolgeluiden
in het interieur. Het gewicht
van de accu ligt achter in de auto,
dus met een volgeladen auto kom je
misschien wat tekort. Verder rijdt
de MG 5 volstrekt doorsnee met
een besturing die je met een knop
op de middenconsole lichter of
zwaarder kunt instellen. Bij de rijstandselectie
hoort ook een vlottere
of juist luiere reactie op het
stroompedaal. Maar zelfs in Sport
wordt het vermogen er voorzichtig
ingebracht. Het regeneratief remmen
is apart instelbaar.
Wat ons betreft is de MG 5 op z’n
best in de voordeligste uitvoering,
omdat hij daar echt vrijwel concurrentieloos
is. De geteste uitvoering
kostte 38.485 euro, een bedrag
waarvoor genoeg andere vergelijkbare
EV’s te vinden zijn. De 5 moet
het dus vooral hebben van z’n standaarduitrusting,
actieradius en zeven
jaar garantie.
Eindoordeel
Niet helemaal het koopje dat het
aanvankelijk leek te worden, maar
niettemin een goed geprijsde, praktische
EV.
SPECIFICATIES
MG 5 Long Range Luxury
Prijs: € 38.485
Topsnelheid: 185 km/h
Acceleratie 0-100: 8,3 s
Verbruik: 17,5 kWh/100 km
CO2-emissie: 0 g/km
Motor: 156 pk/280 Nm
Massa leeg: 1537 kg
Max. trekgewicht: 500 kg
MG 5. Foto's MG