woensdag 30. 06. 2021 REGIO 3
SWOLGEN/MEERLO
Goed doel staat niet per
definitie voor ‘goed doen’
nuten durende docu Het goede doel
heiligt de middelen. De wijze waarop
boeren worden weggezet, krijgt
veel aandacht. Stikstof en ammoniak
zijn problemen die op hun bordje
worden gelegd. Boeren zien het als
een hetze waarin politiek, media en
goede doelen samen optrekken.
Stichting Agrifacts doet onderzoek
naar het hoe en waarom en zegt
steeds uit te komen bij de Postcodeloterij:
negen van de tien natuur
en
milieuorganisaties wordt hierdoor
gefinancierd, maar werkt wel voor
provincie en rijksoverheid. Agrariers
zijn in hun ogen debet aan de klimaatverandering.
„Dat is zorgelijk”,
zegt Poels, „omdat Nederlandse
boeren tot de beste in de wereld
behoren. Die moeten we koesteren
in plaats van wegkopen.”
Wrang is de constatering van een
marketeer dat er voor dit laatste
nauwelijks draagvlak is. De burger
wil helemaal geen sanering van de
boerenstand, blijkt uit zijn onderzoek.
Cijfers tonen dat 97 procent
van de bevolking vlees eet. „Gewoon
omdat ze het lekker vinden.”
Marijn Poels moet een paar keer
slikken. De geboren Meerlonaar
werkte zelf jarenlang voor en met
goede doelen in derdewereldlanden.
Hij maakte ruim vijftig documentaires
over internationale samenwerking.
Volgens hem zijn goede
doelen nog altijd broodnodig.
Toch is hij kritischer geworden op
de organisaties. „Ik denk dat het belangrijk
is om heel waakzaam te blijven.
Want het ‘goed doen’ kan gemakkelijk
plaatsmaken voor het in
stand houden van de netwerken om
de eigen organisatie overeind te
houden. Dan wordt het goede doel
een commercieel bedrijf, dat ondoorzichtig
te werk gaat. Corruptie
ligt op de loer, en geregeld wordt polariseren
van bijvoorbeeld de landbouw
onderdeel van het eigen verdienmodel.”
Het goede doel is ondergeschikt geworden
aan het eigen bestaansrecht.
Poels ziet dit bij verschillende
organisaties. Als voorbeeld noemt
hij Natuurmonumenten, dat met
staatssubsidie en onder het mom
van een moreel stempel actief is in
de vakantiehuizenmarkt. Goede
doelen moeten transparanter worden
en meer los komen van politiek
en media, luidt de boodschap.
De film is gratis te bekijken via:
https://youtu.be/NV0Lln1fFsw.
zijn nieuwe documentaire ‘Het
goede doel heiligt de middelen’
gaat filmmaker Marijn Poels uit
Swolgen op zoek naar de verwevenheid
tussen goede doelen,
media en overheid. Een kritische
blik op de morele onschendbaarheid
van ‘goed doen’.
DOOR MARCEL VAN LIER
Varkenshouder Lucas Mooren uit
Meerlo wordt er soms mismoedig
van. Het lijkt wel of boeren in ons
land niks meer goed kunnen doen,
verzucht hij. De negatieve sfeer beangstigt
hem. „Ik ken collega’s die
van hun bedrijf een vesting hebben
gemaakt om zich te beschermen tegen
activisten.”
Landbouw, klimaat en energie zijn
thema’s die op de politieke agenda
zijn komen te staan. Goede doelen
blijken daarbij een grote, soms beleidsbepalende
rol te spelen. Bovendien
worden ze veelal financieel gevoed
vanuit de overheid. Op die manier
wordt volgens Poels macht
gekocht. Een wrange constructie;
goede doelen liggen aan het infuus
van de overheid en moeten politieke
doelen in onze hoofden krijgen. Zo
stelt Marijn Poels vast in zijn 55 miIn
WULLEM
DOOR WIM MOORMAN
COLUMN
Groot dorp
‘Venray is een groot dorp’, kopte
De Limburger vorige week. In het
artikel onder die kop viel te lezen:
‘Venray is eigenlijk een groot dorp,
waar de mensen elkaar kennen en
het vertrouwen in elkaar groot is.’
Huh? De wereld op z’n kop. Zo
waren we toch niet getrouwd?
Hadden we niet ooit bedacht dat
Venray de kleine stad is en Horst
het grote dorp? Legde die karakterisering
niet juist perfect de
verschillen tussen beide rivalen
van weleer bloot? Venray het kille,
het anonieme van de stad en Horst
het ons kent ons, het kneuterige
van het dorp. Was het niet altijd
heerlijk neerkijken geweest voor
Venraynaren op het achterlijke
Horst? En andersom: schamperden
Horstenaren niet met groot
genoegen over de Venrayse
grootheidswaanzin? En nu zou dat
allemaal ineens over en uit zijn?
Exit David en Goliath, Klein
Duimpje, Calimero, Rupsje
Nooitgenoeg?
Of loopt het wel los? Moeten we
die zelfverkozen ambitie van de
kleine stad Venray om te degraderen
tot groot dorp wel helemaal
serieus nemen? Na aandachtige
lezing van het artikel in De
Limburger kom ik inderdaad tot de
conclusie dat Venray ons iets op
de mouw wil spelden. Als rechtgeaarde
Horstenaar vond ik voldoende
aanwijzingen om te
HORST
De Doolgaard winnaar
ScholenChallenge
Basisschool De Doolgaard in Horst
heeft de ScholenChallenge van
KERNgezond gewonnen.
Maurice Graef van SportCompany,
organisator van het project, maakte
dat vorige week bekend tijdens de
smaaklessen voor de groepen 6/7.
Leerlingen namen in groepjes deel
aan de suikerquiz en stapten op de
smoothiefiets om zelf een gezonde
fruitdrank bijeen te trappen.
De prijs voor het winnen van de
ScholenChallenge bestond uit een
beker en een gratis proefles bij De
Wevert Fit & Fun.
veronderstellen dat de stadse
fratsen van Venray allerminst tot
het verleden behoren. Of associeert
u een naam als Streetwise en
een concept als blurring soms wél
met een groot dorp? Of heeft u
soms niet de indruk dat de
conclusie dat Venray slechts een
beperkt aantal leegstaande
winkelpanden heeft, getuigt van
enige zelfoverschatting dan wel
een creatieve omgang met de
feiten?
Maar hoe zit het dan met Horst?
Ambieert dat omgekeerd een
promotie van groot dorp naar
kleine stad? Het kan in elk geval
pronken met minimale leegstand.
En de onlangs in gebruik genomen
cultuurtempel ’t Gasthoês duidt
misschien wel in een bepaalde
richting. Maar mocht Horst al
kleinestadaspiraties hebben dan
diskwalificeert het zichzelf
meesterlijk door rond te bazuinen
dat het gröts is op ózze cultuur:
(klein)stedelijke ambities verdragen
geen slogans in dialect. En al
helemaal niet als dat dialect ook
nog eens wordt misbruikt: het is
niet ózze cultuur maar ôs cultuur.
Conclusie: geen reden voor
paniek, ga met een gerust hart
slapen, Venray blijft zijn zelfgenoegzame
kleinstedelijke zelf met
Horst als kleinburgerlijke grootdorpse
tegenhanger. Precies zoals
het ooit bedoeld was.
REAGEREN?
redactievenray@delimburger.nl
VENRAY/HORST
Walk&Talk in bieb over
werken in de horeca
Het nijpende personeelstekort in de
horeca is dinsdag 6 juli het thema
van de Walk&Talk voor werkzoekenden
in de Venrayse bibliotheek.
Gijs Schapendonk, voorzitter van
de Koninklijke Horeca Nederland
afdeling Venray, vertelt wat werken
in de horeca inhoudt. In deze sector
zijn momenteel veel vacatures.
Deelname aan de Walk&Talk, die
van 9.30 tot 11.30 uur duurt, is gratis.
In verband met de anderhalve meter afstand
is er plek voor maximaal twaalf personen.
Aanmelden kan op www.biblionu.nl.
nooit meer schilderen
Wij bekleden het hout aan uw woning met
hoogwaardig gecoate pasprofielen
Dakkapellen, windveren, boeiboorden,
topgevels, overstekken enz.
Duurzaam, onderhoudsarm, kleurecht, decoratief, weerbestendig,
corrosiebestendig. Lange levensduur. 10 jaar productgarantie.
Bel voor meer informatie,
monsters en vrijblijvende
prijsopgaaf of zie onze
website
www.remoimprove.nl
Sint Anthonis • Grave
T 0485 372422
Specialist in het bekleden van hout aan woningen
Lucas Mooren uit Meerlo,
een van de boeren die een
rol speelt in de documentaire.
FOTO MARIJN POELS
VENRAY
Eerste live concert Rangel Silaev
stoord door het coronavirus. De jonge
pianist, componist en producer
heeft zich naast zijn studie aan het
conservatorium in Den Haag toegelegd
op het begeleiden van talenten
en richtte daartoe de stichting
Stemvork op.
Toen zijn moeder Oksana Titova
het plan opvatte om een studio te
bouwen bij hun woning, was Rangel
twaalf. De Venrayse tiener stond te
boek als wonderkind, schreef prestigieuze
concoursen voor klassieke
muziek op zijn naam, gaf concerten
in binnen
en buitenland en kwam
op radio en tv. Een filmploeg volgde
hem een jaar lang voor een documentaire
die werd uitgezonden
door KRO/NCRV. Naast het schrijven
en uitvoeren van klassiek werk
heeft hij de focus onder meer gelegd
op het componeren van (elektronische)
filmmuziek.
Rangel, die zijn eerste gouden plaat
al binnen heeft, gaf tijdens de pandemie
enkele livestreamconcerten,
onder meer voor Radio 4. Het eerste
online concert trok bijna duizend
kijkers. Zondag 11 juli is het eerste
live concert met publiek van dit jaar.
Het concert begint om 13.00 uur. Kaarten
kosten 20 euro, kinderen betalen 5 euro. Reserveren
kan via kamerton@wxs.nl.
Venrayse pianovirtuoos Rangel
Silaev treedt zondag 11 juli voor
het eerst live op in zijn eigen
concertzaal. Hij wisselt klassieke
stukken af met zelfgemaakte
composities, in combinatie met
een lichtshow en beeldprojectie.
Na de opening in december 2019
bleef het buiten zijn eigen repetities
lang stil in de studio annex concertzaal
aan huis waar Rangel Silaev onder
meer door protesten van buurtbewoners
tegen de bouw zeven jaar
op moest wachten. Plannen om er
met andere musici en talenten aan
de slag te gaan, werden ruw verDe