Woensdag 29. 06. 2022 13
Autotest
Mercedes-Benz EQE: inhalen zonder DRS
Nu zomer voordeel
Kortingen tot 50%, uit eigen kwekerij!
ZOMERBLOEIERS actIE:
dOOSjE vuLLEn!
1 doosje voor € 7,50
2 doosjes voor € 10,-
doosje mag zo vol als kan
Actie loopt vanaf 20-6-2022 én OP=OP!!
GRatIS
beplantingsplan
t.w.v. € 75,- een ontwerp op maat,
met deskundig advies!
vraag naar de mogelijkheden & voorwaarden:
winkel@hendriksplantencentrum.nl
of bellen: 077 462 1630
GRATIS HEndRIKS
EXcELLEnt POtGROnd
bij besteding v.a. € 45,-
Roode Eggeweg 5A, KESSEL • (077) 462 16 30 • hendriksplantencentrum.nl
Openingstijden: Ma-Vr 09.00-18.00 uur, Zat 09.00-17.00 uur • Gratis parkeren
Auto te koop
gevraagd
AUTO VERKOPEN?
Direkt geld + vrijwaring.
Ook bedrijfswagens.
Bel ☎ 0475-495399
Te huur
Te huur garagebedrijf met
omheind buitenterrein.
Werkplaats: plm. 280 m2,
receptie en kantoor plm. 40
m2, wasgelegenheid en toilet
10 m2. Adres: Stationstraat
43 Beek. Voor info:
vluggen@vluggen.com
Tel. 06-54748743.
In en om het huis
DAKDEKKER maakt en
repareert daken, dakgoten,
dakgootreiniging en dakreiniging.
Gratis offerte.
Tel. 06-38102033.
TRAPPENSPECIALIST
PETROS bekleedt uw trap
al v.a. € 170,- incl. tapijt.
Versch. stalen en kwaliteiten.
Garantie Ook PVC, laminaat
en vinyl leggen. Echte
vakman.KvK 52236250. Gratis
offerte. Tel. 06-17451749.
www.petros-stofferingen.nl
SNEL STUCADOOR, v.
alle voork. werkzaamheden.
06-22002682 / 046-4527502.
Markten |
Evenementen
Rommelmarkt Venlo
zo. 3 juli (08.30-15.30 uur)
Op de Renbaan, Manegeweg
18 (Herungerberg)
06-14930112
Kennismaking
Contact
Rüstiger Rentner /
Witwer sucht kleine hübsche
Dame bis ca. 70 Jahre,
modisch, schlank, schick
und Fit met PC / Internet.
Ich fahre Cabrio, habe ein
schönes Haus und besuche
gerne das Thermalbad
Arcen. Gefällt Dir das auch
und Du komsst aus der Umgebung
Venlo / Roermond?
Dan bitte jetzt sofort
anrufen!
+49 178 4588025
Ich freue mich auf DICH!
Treffen uns beim Kaffee.
Privé | erotiek
MEISJES UIT AZIË
iedere dag van 10 tot 24 uur.
Phone: 0049-15774293797
Email: hulkste@gmx.de
Te koop gevraagd
Te koop gevraagd:
POSTZEGELS,
MUNTEN, GOUD
Tel. 0475-582529.
Rubrieksadvertenties?
Goed bekeken!
046-4117070
NOG TIJD OM
WAT TE KLUSSEN?
Plaats hier uw rubrieksadvertentie
en werf nieuwe klanten!
Bel 046-4117070 of email:
rubrieken@delimburger.nl
ADVERTENTIETIP!
Vergeet niet uw telefoonnummer
in uw rubrieksadvertentie te
vermelden waar men kan
reageren. U kunt ook brief onder
nummer gebruiken voor uw
reacties. Zend uw brief dan
aan: Mediahuis Limburg t.a.v.
Rubrieksafdeling, postbus 5100,
6130 PC Sittard. Vergeet vooral
niet in de linkerbovenhoek van
de envelop het briefnummer te
vermelden!Rubrieksadvertentie
opgeven?
Bel 046-4117070 of email:
rubrieken@delimburger.nl
ADVERTENTIETIP!
Zorg dat de informatie in uw
rubrieksadvertentie volledig en
duidelijk is. Dit vergroot het
aantal reacties.
Rubrieksadvertentie opgeven?
Bel 046-4117070 of email:
rubrieken@delimburger.nl
Waar ren jij mee?
Ga naar rentegenkanker.nl
Met een rubrieksadvertentie
vindt u wat u zoekt!
AUTO
Deze EQE verhoudt zich tot de vorig
jaar verschenen EQS als de E- tot de
S-Klasse. Visueel zijn ze van elkaar te
onderscheiden, want de elektrische
E-Klasse heeft geen led-strip tussen
de koplampen. Verder is het een zeer
gestroomlijnd koetswerk met kleine
overhangen en een korte kont. De
wielbasis meet 3,12 meter, waarmee
de afstand tussen de wielen 9 centimeter
minder is dan bij de EQS en het
totale verschil is 26 centimeter. Die
afstand wordt gebruikt voor het accupakket
met een bruikbare capaciteit
van 90,6 kWh. Bij een laadstation
is het niet de absolute ster, maar moet
hij scoren met een langzaam dalende
laadcurve. Wel weten we inmiddels
van de EQS dat de warmtehuishouding
van het batterijpakket goed voor
elkaar is, waardoor de cellen binnen
de ideale bandbreedte van 20 à 23
graden Celsius worden gehouden
voor een constante laadcyclus.
Het leveringsprogramma start bij
76.825 euro met de achterwielaangedreven
350+. Zijn achterin geplaatste
motor levert 292 pk en 530 Nm. Het
plusteken in markeert de versie met
de grootste range die volgens de
WLTP-cyclus ligt tussen 545 en 660
kilometer. Om de EQE op zijn plek te
zetten: een EQS met dezelfde 90,6
kWh accu en 350-aandrijflijn kost
91.000 euro, maar krijgt standaard
wel luchtvering en een meesturende
achteras mee. Die laatste zaken zijn
een optie op de EQE en zouden de
prijs naar 80 mille brengen. In Frankfurt
konden we de eerste indrukken
op doen met een EQS 350+. Zónder
het hyperscreen, want dat is niet leverbaar
op de basisuitvoering. Maar
ook dan is het een luxe beleving in de
EQE. In elk geval als het interieur vorstelijk
is aangekleed met leer, hout en
overwegend fraaie kunststoffen. Het
plastic van de ventilatieroosters en
op de deurpanelen laten zien dat er op
de kleintjes wordt gelet. Het MBUXscherm
laat zich snel doorgronden en
heeft een relatief goede stembediening.
Minder intuïtief te bedienen zijn
de onnauwkeurige aanraaktoetsen
op het stuurwiel. De voorstoelen zitten
vorstelijk en hebben een uitgebreide
verstelbaarheid. Op de achterbank
is het niet anders. Heel veel plek
voor de benen, maar de hoofdruimte
is beperkt. Onder de kofferklep is
plek voor 430 liter aan bagage en dat
is tamelijk bescheiden voor een auto
van dit formaat. Een E-Klasse heeft
540 liter en de EQS 610 liter.
De gereden 350+ was voorzien van de
optionele luchtvering van 2118 euro
en ook van de meesturende achteras
die 1573 euro extra kost. Dergelijke
zaken geven hem het comfortkarakter
van de EQS. Superstil door een
goede isolatie en een achterin gemonteerde
aandrijflijn. Door een kortere
wielbasis en lager gewicht voelt hij
dynamischer aan. Hij weegt 2255 kg
en dat is 150 kg minder dan de EQS,
maar het is vooral de vierwielsturing
die fijner werkt op de EQE. Het onderstel
heeft iets meer moeite op lage
snelheden met een diepliggende putdeksel.
Maar over het algemeen ligt
hij als een blok op de weg en is hij mooi
in balans. Insturen gaat weloverwogen
en zuiver, terwijl pas midden in de
bocht het gewicht hem naar buiten
begint te drukken. Tijdens de test rijden
we met een krachtige tegenwind
bij een temperatuur van 7 graden
Celsius. Geen ideale omstandigheden
voor een goede verbruiksrun.
Toch wist hij net onder 20,0 kWh per
kilometer te komen.
Eindoordeel
Vaste merkwaarden goed aangevuld
met een uitstekende stroomlijn en
daardoor grote actieradius. In veel
opzichten is deze EQE dan ook een
EQS-light en dat geeft hem een goede
tow. Daarmee kan hij de elektrische
concurrentie wel eens inhalen en dat
lukt deze Mercedes-Benz met het
EQ-logo op het koetswerk wél zonder
DRS.
SPECIFICATIES
Mercedes-Benz EQS 350+
Prijs: € 76.825
Topsnelheid: 210 km/h
Acceleratie 0-100: 6,4 s
Gem. verbruik: 16,1 kWh/100 km
Actieradius: 646 km
Motor: synchroonmotor perm. magneet
Max. vermogen: 292 pk (215 kW)
Max. koppel: 530 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
In de slipstream van het elektrische
vlaggenschip van Mercedes-Benz
zeilt de EQE met dezelfde techniek
het E-segment in. Krijgt hij het
perfecte sleepje van de EQS?
Door Peter Hilhorst
Mercedes-Benz EQE.
Foto Mercedes-Benz-AG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto