
Woensdag 28. 06. 2023 REGIO 13
vraag van Sophie of hij met haar wil
trouwen. Een besluit waarvan hij de
rest van zijn leven spijt heeft. Op 31
augustus van dat jaar verlaat hij
Noorwegen.
Op die trip volgen vele reizen, want
Felix heeft de smaak te pakken. Zo
wordt hij door De Maasbode in april
1911 voor een jaar naar Italië gestuurd,
vanwaar hij via Griekenland,
Tunesië, Algerije, Spanje en Frankrijk
naar huis reist. Er volgen in 1913
en 1914 reizen naar Engeland, Ierland,
opnieuw Noorwegen (waar hij
Sophie terugziet), Schotland en België.
De Eerste Wereldoorlog en het
daaropvolgende huwelijk met Marie
Koenen (1879-1959) zorgen voor een
pauze in zijn zwerflust. Maar na zijn
scheiding van de schrijfster begint in
1929 een nieuwe periode als reisjournalist,
waarin hij – na andermaal
Noorwegen en Sophie – vrijwel heel
Europa en het Nabije Oosten bezoekt.
Al die reizen leveren niet alleen ontelbare
krantenartikelen op, maar
ook boeken als Spanje (1924), Brugge
(1925), Polen, een herboren land (1931)
en Joegoslavië (1937). Pas in 1939
komt aan zijn zwerversbestaan een
eind als hij zich voorgoed in Rome
vestigt. Zijn reisverslagen hebben
dan zijn poëzie-, toneel- en prozawerk
overvleugeld. Met dank aan
Sophie.
literaire hoek
De zwerflust van Felix Rutten
op elkaar zullen worden – naar het
klooster van de Franse zusters in
Sittard stuurt.
Wat Van Well vreest gebeurt daadwerkelijk.
In de zes weken die volgen
geven ze elkaar niet alleen taalles
maar raken ook in elkaars ban. Ze
trekken zoveel als mogelijk met elkaar
op, zwerven door Sittard en
omgeving en Felix plukt op de Kollenberg
bloemen voor haar. Aan de
idylle komt op zondag 20 maart een
eind, Sophie moet verder op haar
taalreis en treint naar Parijs. Vier
dagen later stuurt ze hem een brief
waarin ze rept over de heerlijke dagen
in Sittard. Weer een dag later
laat ze hem weten niets liever te doen
dan met de eerste trein terugkomen.
Helaas kan dat niet. Wat wel kan,
doet Felix al snel na haar vertrek. Hij
maakt plannen voor een reis naar
Noorwegen en volgt haar advies op
om reisbrieven te schrijven voor Nederlandse
kranten. De Nieuwe Rotterdamsche
Courant, De Maasbode en
De Tijd zien dat wel zitten en zo kan
hij op donderdag 28 april vanuit IJmuiden
op weg. Via Oslo reist hij
naar Bergen, de woonplaats van Sophie.
Het wordt zijn uitvalsbasis
voor reizen door heel Noorwegen,
waarvan hij verslag doet in vele tientallen
artikelen. Hij is verrukt door
de vrijheid van het reizen en dat is de
reden waarom hij niet in gaat op de
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over Felix
Rutten.
Een vrouw is de oorzaak van de
zwerflust die de uit Sittard afkomstige
schrijver, dichter en journalist Felix
Rutten (1882-1971) een deel van
zijn leven in de greep houdt. Het is
een Noorse en ze heet Sophie Unger
(1874-1962).
De twee ontmoeten elkaar op maandag
7 februari 1910 voor het eerst in
het huis van zijn ouders aan de
Markt in Sittard. De 36-jarige Sophie
is telegrafiste en krijgt van de
Noorse overheid een half jaar vrij om
in West-Europa talen te leren. Op
haar reis bezoekt ze ook Venlo, waar
ze bij de ursulinen Duitse les volgt.
Haar leraar is de jezuïetenpater Jos
van Well en die is toevalligerwijs de
mentor van Felix Rutten. Hij begeleidt
de 28-jarige Sittardenaar, die in
1906 debuteert met Eerste Verzen, bij
zijn eerste schreden in de Nederlandse
letteren. Van Well bedenkt
dat Felix lessen Frans kan geven aan
Sophie en dat zij hem op haar beurt
Noors leert. Vandaar dat hij haar
voor een dikke maand – ondanks dat
hij een beetje bang is dat ze verliefd
Felliixx Rutttten,, begiin
jjarren ttwiinttiig vvan de
vvorriige eeuw.. FFoottoo
aarrcchhiieeff Dee LLiimmbbuurrggeerr
DOOR ADRI GORISSEN
AUTO
Autotest
Is de Hyundai Ioniq 6 een druppellader?
om bij koude temperaturen de maximale
DC-laadsnelheid te kunnen benaderen.
Zijn standaard frequentie-afhankelijke
schokdempers brengen het
koetswerk snel tot rust na een glooiing
op de snelweg en zorgen ook voor
stabiliteit in een hobbelige snelwegbocht.
De besturing van de 6 biedt
meer tegendruk, meer precisie, reageert
direct vanuit de nulstand en de
weerstand loopt ook nog wat meer op
in bochten als de druk op de vooras
toeneemt.
Eindoordeel
Sterk aanbod door range, laadsnelheid,
ruimte, rijgedrag en prijs. Op
dynamisch vlak zijn er mogelijkheden
om als N-versie door te groeien
tot een overtuigende sportsedan.
SPECIFICATIES
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh
RWD Lounge
Prijs: (testauto bij repo): € 58.895,--
Topsnelheid: 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,4 s
Gem. WLTP-verbruik: 16,0 kWh/100 km
Accutype: lithium-ion
Laadtijd: 18 min (10%-80% accuvulling)
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. vermogen: 229 pk (168 kW)
Max. koppel: 350 Nm
brede banden laten afleveren, omdat
het standaard 245/45 R20-rubber
zwaarder is en een hogere rolweerstand
heeft. Daarop haalt hij 545 kilometer
volgens de WLTP-cyclus en
anders 614 kilometer.
De beleving aan boord van de 6 is in de
Lounge-variant met veel lichte kleuren,
nette materialen en de bekende
schermen ook vergelijkbaar met dat
in de 5. Het infotainmentsysteem
heeft veel pictogrammen, veel onderliggende
menu’s en daardoor ben je
geregeld aan het zoeken. Door de dikke
accubodem staan de voorstoelen
vrij hoog en heb je een goed zicht naar
voren. De hoofdruimte is voorin prima,
maar op de achterbank minder
royaal door de aflopende daklijn. De
kofferbak is ook niet zijn sterkste
punt. Hij heeft geen grote opening, is
wel diep en loopt spits toe richting de
achterbankleuning, terwijl hij met
401 liter bruikbaar genoeg is.
De 6 sprint in 7,6 seconden naar 100
km/h. Het koppel van 350 Nm wordt
tot 60 km/h beperkt gehouden om de
tractie te waarborgen, pas daarboven
trekt hij met volle kracht. De aandrijflijn
van de Hyundai is zeer soepel,
stil en goed te doseren. We reden
in de ecostand met de airco aan bij
een buitentemperatuur van 12 graden
Celsius en een vrij krachtige westenwind.
Toch wist hij 18,0 kWh/100
kilometer te halen, waarmee hij niet
zo heel ver van de 16,0 kWh WLTPopgave
bleef. Het betekent dat hij 430
kilometer aan range wist te halen. Reken
erop dat bij zomerse temperaturen
en minder wind 500 kilometer realistisch
is op deze 20-inch wielen. In
gunstige omstandigheden op 18-inch
lichtmetaal lijkt 600 kilometer zelfs
haalbaar.
De 6 heeft vanaf het tweede uitrustingsniveau
Connect de pre-heatingfunctie
voor de accu. Deze voorziening
wordt geleverd in combinatie
met een warmtepomp. Op de basisversie
kost dit pakket 1495 euro, maar
de gereden Lounge-variant is er standaard
mee uitgerust. De voorwarming
van de batterij is noodzakelijk
Hyundai Ionic 6.
Foto Hyundai Foto
De Hyundai Ioniq 6 moet door zijn
extreem gelijnde koetswerk in
staat zijn tot een range van 614
kilometer. Haalt hij dat werkelijk?
Ons meetprogramma levert het
antwoord.
Door Peter Hilhorst
De Ioniq 6 is een streamliner waarvoor
zoveel mogelijk range halen de
prioriteit heeft. De vierdeurs sedan is
22 centimeter langer, 15 centimeter
lager en zijn wielbasis is 5 centimeter
korter dan van de hatchback Ionic 5.
Niet iedereen zal de 6 bewonderen
om zijn uiterlijk, maar het is een indrukwekkende
sedan. Hij is lang, laag
en heeft een enorme wielbasis. De
prijzen beginnen bij ruim 45.000
euro voor een versie met 53 kWh-accu,
een WLTP-range van 429 km en
een 151 pk sterke elektromotor die de
achterwielen aandrijft. Voor de
grootste actieradius is de 77,4 kWhvariant
nodig. Die is er vanaf 50.895
euro met 229 pk en 350 Nm. Dan is er
nog een vierwielaandrijver met 305
pk en 605 Nm, die alleen met het grote
accupakket leverbaar is. Al met al
is hij 2500 euro goedkoper dan een
vergelijkbare Ioniq 5. Om de grootst
mogelijke range te halen is de
Lounge-uitvoering van 58.895 euro
vereist. U moet de Lounge dan tevens
op 18-inch wielen met 225 millimeter
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto