10 woensdag AUTO 07. 07. 2021
AUTOTEST
Hyundai Tucson: onderscheidend vermogen
De
toekomst
ligt in jouw
handen
Laat van
je horen
PUZZEL&WIN! 0909-5010584 0,60 per gesprek
Plantenbak, metaal, ovaal in donkergrijs
t.w.v. € 39,99
WIN!
D W B E D IJ Z T S E W Z S
I R L A A B U W G A B E L
N A A M L O O S E E R E E
D F U A H L E F W R N K M
R D W P V L P O K I V O E
U O R A L R N O N O D E H
K E O E A I E E I E N C N
W N N D N K S V L N S T E
R D A G N S V B F I T W L
E E T P U A O L N H T E E
D R F T Z U V Y A E I E V
IJ D A D W A C N O M A D E
R E K K I L K A L K O E N
AFDOENDE
BALLPOINT
BEWONING
BLAUW
BOFKONT
CYNISCH
DERDE
ELITE
ELLENDE
FLINKWEG
HEMELS
INDRUK
KAFTAN
KALKOEN
KLIKKER
KNAPZAK
MODELBOUW
NAAMLOOS
NEVELEN
NOMADE
RIJDER
TUSSENIN
TWEEDE
VANDOOR
VERVAARD
WAAKVLAM
WERPHOUT
WESTZIJDE
ZEEKOE
ZWERVEN
www.groenrijkmaasbree.nl
Zo doet u mee! Streep alle gegeven woorden
door. De resterende letters vormen een woord als
eindoplosing van deze puzzel. Bel dat woord voor
komende dinsdag door naar 0909-5010584.
U maakt dan kans op de hoofdprijs, maar ook op
een van de vijf puzzelpakketten van Sanders.
Maak ook kans op vijf leuke puzzelpakketten van Sanders!
Het winwoord van week 25: mineraal
Rozenboog: de winnaar heeft schriftelijk bericht ontvangen.
De winnaars van de puzzelpakketten hebben schriftelijk bericht ontvangen.
De opmars van de compacte SUV is
niet te stuiten, steeds vaker ook als
plugin
hybride. Een direct ingespoten,
viercilinder 1.6 turbobenzinemotor
is de basis van alle hier verkrijgbare
aandrijflijnen. De 34.995
euro kostende instapper is er met zestraps
automaat of handbak, maar is
altijd een milde hybride. Deze heeft
150 pk en 48Vtechniek,
er is ook een
volwaardige hybride met 230 pk verzameld
vermogen en die is er vanaf
zo’n 38.000 euro. De 265 pk plugin
hybride heeft als enige vierwielaandrijving,
en moet minimaal een kleine
44 mille kosten.
De Tucson komt indrukwekkend
over met zijn gestileerde neus. Vooral
de koplampen, die zijn samengesteld
uit een verzameling blokjes, zien er
heel strak en modern uit. De Tucson
gaat voor de originaliteitsprijs in dit
drukke segment, maar de neus past
wel in het totale design. En profil doet
hij ons door de vorm van de wielkasten
wat aan de Toyota RAV4 denken.
De wielmaten starten bij 17inch
lichtmetaal
voor de basisuitvoering iMotion
en lopen op tot 19 inch voor de
Premiumversie
die wij reden. Zeker
in het zwart dat alle details wat
dempt, ziet hij er duurder uit dan hij is
en doet hij qua uitstraling niet onder
voor premium concurrenten als MercedesBenz.
Maar dat is schone
schijn, want dit is een Hyundai die
moet concurreren met merken als
Volkswagen, Peugeot en andere iets
beter betaalbare SUV’s.
De maten van de nieuwe Tucson zijn
slechts een klein beetje toegenomen
als je hem vergelijkt met zijn voorganger,
maar de materialen en het design
hebben grotere stappen gemaakt. De
cabine ziet heel erg goed uit en doet
bijna niets meer onder voor veel
duurdere premium SUV’s. Aan ruimte
ontbreekt het niemand aan boord
en ook kan er heel wat bagage mee,
want de capaciteit ten opzichte van
de vorige Tucson is tientallen liters
gegroeid tot minimaal 620 en maximaal
bijna 1800 liter.
Het comfort is dankzij een ruime
standaarduitrusting ook goed. De
voorstoelen zitten goed, maar wel
wat vlak. Op de zitpositie valt niets
aan te merken. De indeling van de
twee digitale displays is zoals gebruikelijk
bij de meeste werken. Voor je
neus zie je op een modern scherm traditionele
meters weergegeven. Achter
de schermen van de standaard
volledig digitale cockpit zijn nogal
wat rijassistenten voor je aan het
werk en dat doen ze behoorlijk goed.
Zo werkt de adaptieve cruise control
in combinatie met de rijstrookassistent
echt goed. Abrupte onverwachte
ingrepen komen nauwelijks meer
voor.
Wij reden de hybride en dat bleek een
behoorlijk aangename ervaring. Hij
stuurt oké, maar wel wat licht en gevoelloos.
Bij vlotte starts of echte
haast voel je de voorwielen af en toe
wel wat tractie zoeken. De remmen
voldoen, want ze hebben stopkracht
genoeg, maar de doseerbaarheid kan
zoals bij veel hybrides iets beter. De
motor hoor je nauwelijks en is sterk
genoeg, de automatische versnellingsbak
schakelt in negen van de tien
gevallen soepel. Die kwalificatie past
het onderstel ook.
Eindoordeel
De Hyundai Tucson weet zich te onderscheiden
met glossy looks waardoor
hij duurder lijkt dan hij is. Goede
allrounder met prima uitrusting en
mooie afwerking. Verzet de bakens
verder niet qua prestaties of rijervaring.
SPECIFICATIES
Hyundai Tucson 1.6 TGDI
HEV
Prijs: € 37.995,Topsnelheid:
193 km/h
Acceleratie 0100:
8,0 s
Gem. verbruik: 1 op 17,8
CO2emissie:
126 g/km
Motor: 1598 cm3, turbo, vierinlijn
en elektromotor
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.): 230 pk
(169,1 kW)/5500 min1
Max. koppel benzinemotor: 350 Nm/
1500 min1
Brandstof: benzine
Transmissie: 6traps
automaat
Aandrijving: voorwielaandrijving
Remmen: schijven rondom
Ooit, in 2004 alweer, was de
Tucson samen met de Kia Sportage
een SUVpionier
in het Csegment.
Nu moet de vierde generatie voor
zijn plaats knokken in een druk
bevolkt segment.
DOOR JACO BIJLSMA
Hyundai Tucson. FOTO HYUNDAI
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto